"Jokaisella lapsella on oikeus saada tarvitsemaansa tukea" : Opettajien käsityksiä tuen kolmiportaisuudesta varhaiskasvatuksessa ja sen nivelvaiheista
Valkeapää, Niina (2021-05-06)
"Jokaisella lapsella on oikeus saada tarvitsemaansa tukea" : Opettajien käsityksiä tuen kolmiportaisuudesta varhaiskasvatuksessa ja sen nivelvaiheista
Valkeapää, Niina
(06.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731850
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731850
Tiivistelmä
Pro gradu tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla, esi- ja alkuopettajilla on varhaisesta tuesta ja sen merkityksestä sekä tuen kolmiportaisuuden toteutumisesta kunnassa, jossa tuen kolme porrasta ovat käytössä varhaiskasvatuksessa esi- ja perusopetuksen tapaan. Lisäksi haluttiin selvittää opettajien inklusiivisia näkemyksiä, opettajien osaamista ja monialaista yhteistyötä lapsen hyvinvoinnin edistäjinä sekä tuen jatkumista nivelvaiheiden yli.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto kerättiin tutkimuskunnan kaikille varhaiskasvatuksen, esi- ja alkuopetuksen opettajille suunnatulla kyselylomakkeella sekä haastattelemalla kuutta kohderyhmän opettajaa. Opettajista kaksi työskenteli varhaiskasvatuksen opettajina, kaksi esikoulun opettajina ja kaksi erityisopettajina tutkimuskunnassa. Kysely toteutettiin syyskuussa 2020 kohderyhmälle toimitetun internetlinkin avulla ja teemahaastattelut toteutettiin marraskuussa 2020. Kyselyaineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla ja teemahaastattelujen analysointiin käytettiin teoriasidonnaista sisällön analyysia. Tapausten analysoinnissa käytettiin sekä tapausten ristiin analysointia että tapauksen sisäistä analyysia.
Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että opettajien työn taustalla vaikuttavat viralliset asiakirjat, joiden pohjalta lapselle tarjottava yksilöllinen tuki suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan. Tutkimuksen mukaan varhaisen tuen tarkoituksena on ennaltaehkäistä tuen kasaantuminen, vahvistaa lapsen itsetuntoa ja tarjota lapselle onnistumisen kokemuksia. Opettajien näkemyksen mukaan varhainen tuki on osa yleistä tukea ja tukea, jota tarjotaan lapselle mahdollisimman varhain. Tutkimuksen mukaan tuen kolmiportaisuus tunnetaan sekä varhaiskasvatuksen että alkuopetuksen kentällä hyvin, mutta sen toteuttaminen vaihtelee. Joustavan tuen järjestelmän etuina esitetään tuen yksilöllisyys, arkipäiväisyys ja tuen jatkumisen helppous. Opettajien mielestä tukea edistäviä ja estäviä tekijöitä ovat opettajan kiinnostus ja motivaatio sekä opettajan koulutus, osaaminen ja kokemus. Lisäksi tuen toteuttamiseen vaikuttavat opettajien mukaan henkilöstön määrä, ryhmäkoko, tilat ja aika. Tutkimuksen mukaan opettajat kannattavat inklusiivista kasvatusta, koska siinä toteutuvat lasten yhdenvertaisuus ja tasa-arvo. Tutkimuksen tulosten mukaan inklusiivisen kasvatuksen toivotaan toteutuvan osaavan ja riittävän henkilöstön avulla vertaisryhmissä. Opettajien näkemyksen mukaan lapsen tuen yksilöllisyyttä ja lapsen hyvinvointia tukee monialainen yhteistyö, jonka tarpeellisuus korostuu nivelvaiheissa. Tutkimustulosten mukaan tuki jatkuu nivelvaiheiden yli, vaikka sen muodot saattavat muuttua. Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen lainsäädäntö kaipaa kokonaisuudistusta, jonka lisäksi oppimisen tuki, inkluusion edistäminen ja osaamisen lisääminen toisivat opettajien työhön kaivattua yhteneväisyyttä ja selkeyttä. Uudistuksilla lapsen tasavertainen oikeus tukeen ja oppimiseen varmistettaisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto kerättiin tutkimuskunnan kaikille varhaiskasvatuksen, esi- ja alkuopetuksen opettajille suunnatulla kyselylomakkeella sekä haastattelemalla kuutta kohderyhmän opettajaa. Opettajista kaksi työskenteli varhaiskasvatuksen opettajina, kaksi esikoulun opettajina ja kaksi erityisopettajina tutkimuskunnassa. Kysely toteutettiin syyskuussa 2020 kohderyhmälle toimitetun internetlinkin avulla ja teemahaastattelut toteutettiin marraskuussa 2020. Kyselyaineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla ja teemahaastattelujen analysointiin käytettiin teoriasidonnaista sisällön analyysia. Tapausten analysoinnissa käytettiin sekä tapausten ristiin analysointia että tapauksen sisäistä analyysia.
Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että opettajien työn taustalla vaikuttavat viralliset asiakirjat, joiden pohjalta lapselle tarjottava yksilöllinen tuki suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan. Tutkimuksen mukaan varhaisen tuen tarkoituksena on ennaltaehkäistä tuen kasaantuminen, vahvistaa lapsen itsetuntoa ja tarjota lapselle onnistumisen kokemuksia. Opettajien näkemyksen mukaan varhainen tuki on osa yleistä tukea ja tukea, jota tarjotaan lapselle mahdollisimman varhain. Tutkimuksen mukaan tuen kolmiportaisuus tunnetaan sekä varhaiskasvatuksen että alkuopetuksen kentällä hyvin, mutta sen toteuttaminen vaihtelee. Joustavan tuen järjestelmän etuina esitetään tuen yksilöllisyys, arkipäiväisyys ja tuen jatkumisen helppous. Opettajien mielestä tukea edistäviä ja estäviä tekijöitä ovat opettajan kiinnostus ja motivaatio sekä opettajan koulutus, osaaminen ja kokemus. Lisäksi tuen toteuttamiseen vaikuttavat opettajien mukaan henkilöstön määrä, ryhmäkoko, tilat ja aika. Tutkimuksen mukaan opettajat kannattavat inklusiivista kasvatusta, koska siinä toteutuvat lasten yhdenvertaisuus ja tasa-arvo. Tutkimuksen tulosten mukaan inklusiivisen kasvatuksen toivotaan toteutuvan osaavan ja riittävän henkilöstön avulla vertaisryhmissä. Opettajien näkemyksen mukaan lapsen tuen yksilöllisyyttä ja lapsen hyvinvointia tukee monialainen yhteistyö, jonka tarpeellisuus korostuu nivelvaiheissa. Tutkimustulosten mukaan tuki jatkuu nivelvaiheiden yli, vaikka sen muodot saattavat muuttua. Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen lainsäädäntö kaipaa kokonaisuudistusta, jonka lisäksi oppimisen tuki, inkluusion edistäminen ja osaamisen lisääminen toisivat opettajien työhön kaivattua yhteneväisyyttä ja selkeyttä. Uudistuksilla lapsen tasavertainen oikeus tukeen ja oppimiseen varmistettaisiin.