Maahanmuuttaja-aikuisopiskelijoiden kokemukset selkouutisten vaikutuksesta puhumiseen
Naumova, Alina (2021-05-20)
Maahanmuuttaja-aikuisopiskelijoiden kokemukset selkouutisten vaikutuksesta puhumiseen
Naumova, Alina
(20.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731873
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731873
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee selkouutisten vaikutusta puhumiseen. Olen opettanut suomea maahanmuuttajille Varissuon Yhdessä-yhdistyksessä. Joka tunnin minä aloitin selkouutisilla ja huomasin, että ne vaikuttavat myönteisesti opiskelijoiden motivaatioon puhua. Opiskelijat suorastaan pyrkivät puhumaan. Päätin tutkia asiaa. Tutkimukseni käsittelee maahanmuuttaja-aikuisopiskelijoiden kokemuksia selkouutisten vaikutuksesta puhumiseen. Tutkin opiskelijoiden kokemuksia selkouutisista sekä vertasin selkouutisten kuullun ja luetun ymmärtämisen vaikutusta puhumiseen: kumpi näistä prosesseista vaikuttaa puhumiseen enemmän? Tutkin kuullun ja luetun ymmärtämisen ja puhumi-sen prosesseja oppimisen yhteydessä. Lähestyin työtäni kolmen teorian kautta: Van Lierin (2000) affordanssiteorian, Mayerin ja Simsin (1994) multimediaoppimisen kaksoiskoodausteorian ja Leveltin (1989) puheentuotannon mallin kautta.