Digiosaava opettaja haussa : työnantajan ja luokanopettajan näkökulmat digitaaliseen kompetenssiin työpaikkailmoituksissa ja työhakemusteksteissä keväällä 2020 Turussa
Merta, Henna (2021-04-26)
Digiosaava opettaja haussa : työnantajan ja luokanopettajan näkökulmat digitaaliseen kompetenssiin työpaikkailmoituksissa ja työhakemusteksteissä keväällä 2020 Turussa
Merta, Henna
(26.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832077
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832077
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella luokanopettajien digitaalista kompetenssia rekrytoinnissa niin työnhakijan kuin työnantajan näkökulmasta. Tutkielmassa selvitettiin, millaisia taitoja luokanopettajan viran työpaikkailmoituksissa toivottiin hakijoilta yleisesti, sekä erityisesti digitaalisen kompetenssin suhteen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten ja mitä hakijat kertoivat omasta digitaalisesta kompetenssistaan. Lopuksi tarkasteltiin hakijoiden taustamuuttujien yhteyttä saatuihin tuloksiin. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Tutkimuksen aineistona oli 32 luokanopettajan viran työpaikkailmoitusta, joista tarkemmin tarkasteltiin neljää ilmoitusta ja niihin tulleita hakemuksia (217 kpl). Tutkimuksen aineiston kerääminen tapahtui yhteistyössä Turun kaupungin sivistystoimialan hallinnon kanssa.
Tulosten perusteella kouluissa on edelleen pulaa digiosaavista opettajista. Jopa 19:ssa ilmoituksessa toivottiin hakijalta hyviä tieto- ja viestintäteknisiä taitoja. Tämä on eniten kaikista toivotuista taidoista. Ilmoituksista poimitut taidot jaoteltiin yleis- ja erityistaitoihin. Toivottuja yleistaitoja olivat monitaitoisuus ja yhteistyökykyisyys. Perinteisten oppiainekvalifikaatioiden painoarvo ilmoituksissa oli pieni. Toisena havaintona tulosten mukaan oli se, että hakijoiden tavat kirjoittaa digitaalisesta kompetenssista vaihtelivat suuresti. Hakijat sijoittuivat viiteen ryhmään, joista isoimman edustuksen saivat keskiverrot, informatiivisesti mutta mekaanisesti taidoistaan kirjoittavat hakijat. Yllättävää on se, että toiseksi suurimman ryhmän muodostivat sellaiset hakijat, jotka eivät kirjoittaneet mitään digitaaliseen kompetenssiin liittyvää.
Luokanopettajien työnhaku on vähän tutkittu aihe. Tässä tutkimuksessa kävi ilmi, etteivät läheskään kaikki hakijat onnistu hakemusteksteissään optimaalisella tavalla. Muun muassa Turussa virkoihin on kova kilpailu. Kevään 2020 aikana 33:n luokanopettajan virkaan tuli noin 2000 hakemusta. Hakemuksen merkitys työpaikkahaastatteluun pääsemisessä on erittäin suuri. Toivon tämän tutkielman toimivan inspiraationa luokanopettajan työtä hakeville, jotta he kirjoittaisivat osaamisestaan vahvemmin ja omakohtaisemmin.
Tulosten perusteella kouluissa on edelleen pulaa digiosaavista opettajista. Jopa 19:ssa ilmoituksessa toivottiin hakijalta hyviä tieto- ja viestintäteknisiä taitoja. Tämä on eniten kaikista toivotuista taidoista. Ilmoituksista poimitut taidot jaoteltiin yleis- ja erityistaitoihin. Toivottuja yleistaitoja olivat monitaitoisuus ja yhteistyökykyisyys. Perinteisten oppiainekvalifikaatioiden painoarvo ilmoituksissa oli pieni. Toisena havaintona tulosten mukaan oli se, että hakijoiden tavat kirjoittaa digitaalisesta kompetenssista vaihtelivat suuresti. Hakijat sijoittuivat viiteen ryhmään, joista isoimman edustuksen saivat keskiverrot, informatiivisesti mutta mekaanisesti taidoistaan kirjoittavat hakijat. Yllättävää on se, että toiseksi suurimman ryhmän muodostivat sellaiset hakijat, jotka eivät kirjoittaneet mitään digitaaliseen kompetenssiin liittyvää.
Luokanopettajien työnhaku on vähän tutkittu aihe. Tässä tutkimuksessa kävi ilmi, etteivät läheskään kaikki hakijat onnistu hakemusteksteissään optimaalisella tavalla. Muun muassa Turussa virkoihin on kova kilpailu. Kevään 2020 aikana 33:n luokanopettajan virkaan tuli noin 2000 hakemusta. Hakemuksen merkitys työpaikkahaastatteluun pääsemisessä on erittäin suuri. Toivon tämän tutkielman toimivan inspiraationa luokanopettajan työtä hakeville, jotta he kirjoittaisivat osaamisestaan vahvemmin ja omakohtaisemmin.