Uransa alkuvaiheessa olevien luokanopettajien työtyytyväisyys ja opettajan ammatin arvostus
Nevalainen, Nelli (2021-05-04)
Uransa alkuvaiheessa olevien luokanopettajien työtyytyväisyys ja opettajan ammatin arvostus
Nevalainen, Nelli
(04.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832132
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832132
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten työuransa alkuvaiheessa olevat luokanopettajat kuvaavat työtyytyväisyyttään ja sen taustalla olevia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, ovatko luokanopettajat tyytyväisiä opettajan ammatin arvostukseen ja miten he mahdollisesti parantaisivat sitä. Tutkimusjoukko koostui kahdeksasta opettajasta, joista kuusi aloitti opinnot opettajankoulutuksessa Turun yliopistossa vuonna 2010 ja kaksi vuonna 2013. Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat olivat vastanneet Opettajankoulutuksen valinnat – ennakoivaa tulevaisuustyötä -hankkeessa eli OVET-hankkeessa teetettyyn sijoittumisseurantakyselyyn, jonka kautta he ilmaisivat halukkuutensa osallistua jatkohaastatteluihin. Tutkimuksen aineistona toimi OVET-hankkeessa toteutetut haastattelut. Haastatteluaineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Haastattelut toteutettiin kahtena keväänä, vuonna 2019 ja 2020.
Tutkimustulosten mukaan kaikki kahdeksan luokanopettajaa olivat pääosin tyytyväisiä työhönsä, mutta kuitenkin löysivät työstään tyytyväisyyden kohteiden lisäksi myös tyytymättömyyden kohteita. Luokanopettajien vastaukset työtyytyväisyyden kohteisiin olivat keskenään samansuuntaisia ja liittyivät eniten luokanopettajan työn luonteeseen, kuten autonomiaan, ammattiin itsessään ja lasten kanssa työskentelyyn. Muita työtyytyväisyyden kohteita olivat työkaverit ja esimiestoiminta. Luokanopettajien tyytymättömyyden kohteista valtaosa sijoittui toimintaolosuhteiden ja resurssien teemojen alle. Lisäksi yhden maininnan saivat eri opettajilta seuraavat tekijät: palkka, urakehitys ja tiedon kulku. Viiden luokanopettajan vastaukset voitiin tulkita tyytyväisyydeksi opettajan ammatin arvostusta kohtaan. He uskoivat opettajan ammatin olevan arvostettu yleisellä tasolla. Luokanopettajat toivat esille, että oppilaiden vanhemmilta saatu arvostus vaihtelee ja tiedotusvälineet sekä media ovat tuoneet opettajan työtä esille liian negatiiviseen sävyyn. Opettajat kehittäisivät opettajan ammatin arvostusta muun muassa tuomalla opettajan työtä enemmän esille ja nostamalla opettajien palkkausta.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää luokanopettajien työtyytyväisyyden lisäämiseen tai ylläpitämiseen niin, että esimerkiksi opettajien esimies ja koulun johto voivat kiinnittää huomiota niihin mainittuihin tyytyväisyyden ja tyytymättömyyden kohteisiin, joihin he pystyvät vaikuttamaan. Lisäksi opettajan ammatin arvostusta nostamalla voidaan vähentää opettajien työtyytymättömyyttä. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää opettajien omia ehdotuksia työtyytyväisyyden parantamiseksi muustakin kuin opettajan ammatin arvostuksen näkökulmasta.
Tutkimustulosten mukaan kaikki kahdeksan luokanopettajaa olivat pääosin tyytyväisiä työhönsä, mutta kuitenkin löysivät työstään tyytyväisyyden kohteiden lisäksi myös tyytymättömyyden kohteita. Luokanopettajien vastaukset työtyytyväisyyden kohteisiin olivat keskenään samansuuntaisia ja liittyivät eniten luokanopettajan työn luonteeseen, kuten autonomiaan, ammattiin itsessään ja lasten kanssa työskentelyyn. Muita työtyytyväisyyden kohteita olivat työkaverit ja esimiestoiminta. Luokanopettajien tyytymättömyyden kohteista valtaosa sijoittui toimintaolosuhteiden ja resurssien teemojen alle. Lisäksi yhden maininnan saivat eri opettajilta seuraavat tekijät: palkka, urakehitys ja tiedon kulku. Viiden luokanopettajan vastaukset voitiin tulkita tyytyväisyydeksi opettajan ammatin arvostusta kohtaan. He uskoivat opettajan ammatin olevan arvostettu yleisellä tasolla. Luokanopettajat toivat esille, että oppilaiden vanhemmilta saatu arvostus vaihtelee ja tiedotusvälineet sekä media ovat tuoneet opettajan työtä esille liian negatiiviseen sävyyn. Opettajat kehittäisivät opettajan ammatin arvostusta muun muassa tuomalla opettajan työtä enemmän esille ja nostamalla opettajien palkkausta.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää luokanopettajien työtyytyväisyyden lisäämiseen tai ylläpitämiseen niin, että esimerkiksi opettajien esimies ja koulun johto voivat kiinnittää huomiota niihin mainittuihin tyytyväisyyden ja tyytymättömyyden kohteisiin, joihin he pystyvät vaikuttamaan. Lisäksi opettajan ammatin arvostusta nostamalla voidaan vähentää opettajien työtyytymättömyyttä. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää opettajien omia ehdotuksia työtyytyväisyyden parantamiseksi muustakin kuin opettajan ammatin arvostuksen näkökulmasta.