Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtamisesta ja niiden vaikutus koettuun ammatti-identiteettiin
Mansikka, Mia; Laine, Taru (2021-05-05)
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtamisesta ja niiden vaikutus koettuun ammatti-identiteettiin
Mansikka, Mia
Laine, Taru
(05.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832103
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832103
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettajuuden määritelmät ovat vuosien varrella kokeneet monenlaisia muutoksia. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 painottaa opettajan pedagogista vastuuta aiempaa enemmän. Tämän myötä pinnalle on noussut pedagogisen johtajuuden käsite, jonka tarkoituksena on kehittää varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja siten varhaiskasvatuksen laatua. Pro gradu- tutkielman tarkoitus on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä tiimin pedagogisesta johtamisesta ja sitä, miten he ajattelevat sen vaikuttavan koettuun ammatti-identiteettiin.
Pro gradu- tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen ja fenomenologinen. Tutkimukseen osallistui kahdeksan päiväkodissa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueilta. Aineiston hankinnassa käytettiin teemahaastattelua ja ne toteutettiin etäyhteyksin. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tässä tutkimuksessa oli kolme tutkimuskysymystä. Tuloksia tarkasteltiin teoriaohjaavalla otteella niin, että vastattiin yhteen kysymykseen kerrallaan. Tärkeimpinä tuloksina voidaan nähdä varhaiskasvatuksen opettajien näkemysten tiimin pedagogisesta johtamisesta muodostuvan yhteisissä keskusteluissa tiimin kesken. Vastuu pedagogiikasta, toiminnan suunnittelu ja toteutus nähtiin myös pedagogisena johtajuutena. Arvioinnin ja kehittämisen näkökulma jäi useimmista vastauksista puuttumaan. Tiimin pedagogisella johtamisella koettiin olevan vaikutusta varhaiskasvatuksen opettajien ammatti-identiteettiin. Ammatti-identiteetin käsite vaikutti olevan usealle vastaajista hieman vieras. Varhaiskasvatuksen opettajilla oli kahdenlaisia kokemuksia työyhteisön tuesta. Toiset olivat saaneet työhönsä tukea omalta tiimiltä ja päiväkodin johtajalta, toiset eivät. Päiväkodin johtajalta saatuun tukeen vaikuttivat toimintakulttuuri ja ilmapiiri. Tiimin tasolla merkittäväksi koettiin vuorovaikutus.
Pro gradu- tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen ja fenomenologinen. Tutkimukseen osallistui kahdeksan päiväkodissa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueilta. Aineiston hankinnassa käytettiin teemahaastattelua ja ne toteutettiin etäyhteyksin. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tässä tutkimuksessa oli kolme tutkimuskysymystä. Tuloksia tarkasteltiin teoriaohjaavalla otteella niin, että vastattiin yhteen kysymykseen kerrallaan. Tärkeimpinä tuloksina voidaan nähdä varhaiskasvatuksen opettajien näkemysten tiimin pedagogisesta johtamisesta muodostuvan yhteisissä keskusteluissa tiimin kesken. Vastuu pedagogiikasta, toiminnan suunnittelu ja toteutus nähtiin myös pedagogisena johtajuutena. Arvioinnin ja kehittämisen näkökulma jäi useimmista vastauksista puuttumaan. Tiimin pedagogisella johtamisella koettiin olevan vaikutusta varhaiskasvatuksen opettajien ammatti-identiteettiin. Ammatti-identiteetin käsite vaikutti olevan usealle vastaajista hieman vieras. Varhaiskasvatuksen opettajilla oli kahdenlaisia kokemuksia työyhteisön tuesta. Toiset olivat saaneet työhönsä tukea omalta tiimiltä ja päiväkodin johtajalta, toiset eivät. Päiväkodin johtajalta saatuun tukeen vaikuttivat toimintakulttuuri ja ilmapiiri. Tiimin tasolla merkittäväksi koettiin vuorovaikutus.