Opettajien hyvinvointi koulun toimintakulttuurin muutoksessa : Tapaustutkimus yhden muutoksessa olevan koulun henkilökunnan kokemasta hyvinvoinnista
Eloranta, Ella (2021-05-10)
Opettajien hyvinvointi koulun toimintakulttuurin muutoksessa : Tapaustutkimus yhden muutoksessa olevan koulun henkilökunnan kokemasta hyvinvoinnista
Eloranta, Ella
(10.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132665
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132665
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien hyvinvointia koulussa, joka oli tutkimuksen aikana toimintakulttuurin muutoksessa. Toimintakulttuurin muutoksien taustalla on koulun toiminnan kehittäminen. Hyvinvointia tarkasteltiin sekä hyvinvointia edistävien että heikentävien asioiden kannalta. Myös hyvinvoinnin kokemisen taustalla vaikuttavia asioita avattiin. Lisäksi tutkimuksessa pohdittiin opettajien asennoitumista muutokseen ja sen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen aineisto saatiin Growing Mind-hankkeelta, jonka tutkijat olivat keränneet aineiston keväällä 2019. Tutkimuksessa oli kolme eri aineistoa: puolistrukturoitu haastattelu, veso-päivässä kerätty kirjallinen alkukartoitusaineisto sekä kyselylomakkeen kaksi avointa kysymystä. Haastatteluihin osallistui 18 (N=18) henkilöä yhdestä koulusta, jossa on monta toimipistettä. He olivat rehtoreita, luokanopettajia, aineenopettajia, erityisopettajia ja oppilashuollon henkilökuntaa. Alkukartoitukseen osallistui koko koulun henkilökunta. Avoimiin kysymyksiin oli haastateltavista vastannut 13 henkilöä.
Kaikki kolme aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla, luokiteltiin, teemoiteltiin, ja toisessa tutkimuskysymyksessä myös tyypiteltiin. Tutkimustulokset osoittivat, että koulun hyvinvointiin vaikuttavia pääluokkia ovat olosuhteet, sosiaaliset suhteet ja oma opettajuus. Olosuhteista opettajien hyvinvointiin vaikuttavia pääteemoja ovat koulun toimintakulttuurin toimivuus, työympäristö, työaika ja työn määrä sekä oppilaat. Sosiaaliset suhteet, jotka vaikuttavat opettajan hyvinvointiin, jaoteltiin kahteen pääteemaan: kollegat ja esimiehet, joiden tuki koettiin pääosin tärkeäksi. Omaan opettajuuteen liittyvillä pääteemoilla: ammatillisella kehittymisellä ja vaikuttamisen mahdollisuuksilla, oli myös suuri vaikutus opettajien hyvinvointiin. Nämä em. pääteemat jaoteltiin vielä alateemoihin, jotka kuvaavat tarkemmin opettajien kokemaa työhyvinvointia. Opettajat luokiteltiin muutokseen suhtautumisen perusteella kolmeen tyyppiin: erityisen innostuneisiin, epäkohtien esille tuojiin ja varautuneisiin.
Tutkimus antaa tietoa opettajien hyvinvointiin vaikuttavista asioista ja erityisesti niiden taustalla olevista syistä. Tietoisuus näistä asioista on tärkeää, jotta opettajien työnkuvaa ja työolosuhteita voidaan parantaa. Tärkeänä tuloksena tässä tutkimuksessa oli se, että opettajat voivat kokea hyvinvoinnin teemat eri tavoin: esimerkiksi kollegat voidaan kokea myös hyvinvointia heikentävinä ilmapiirin ollessa huono tai yhteistyön ollessa heikkoa. Tästä syystä esimiehien on tärkeää kuunnella alaisiaan ja muokata työtä kunkin työntekijän persoonan mukaiseksi. Jatkotutkimuksissa voitaisiin keskittyä tarkemmin teknologian vaikutuksiin opettajan työhön. Tärkeää olisi myös tutkia tarkemmin opettajan työnkuvaa ja sen muutosta, sillä työnkuvan moninaisuus koettiin usein työhyvinvointia heikentävänä.
Kaikki kolme aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla, luokiteltiin, teemoiteltiin, ja toisessa tutkimuskysymyksessä myös tyypiteltiin. Tutkimustulokset osoittivat, että koulun hyvinvointiin vaikuttavia pääluokkia ovat olosuhteet, sosiaaliset suhteet ja oma opettajuus. Olosuhteista opettajien hyvinvointiin vaikuttavia pääteemoja ovat koulun toimintakulttuurin toimivuus, työympäristö, työaika ja työn määrä sekä oppilaat. Sosiaaliset suhteet, jotka vaikuttavat opettajan hyvinvointiin, jaoteltiin kahteen pääteemaan: kollegat ja esimiehet, joiden tuki koettiin pääosin tärkeäksi. Omaan opettajuuteen liittyvillä pääteemoilla: ammatillisella kehittymisellä ja vaikuttamisen mahdollisuuksilla, oli myös suuri vaikutus opettajien hyvinvointiin. Nämä em. pääteemat jaoteltiin vielä alateemoihin, jotka kuvaavat tarkemmin opettajien kokemaa työhyvinvointia. Opettajat luokiteltiin muutokseen suhtautumisen perusteella kolmeen tyyppiin: erityisen innostuneisiin, epäkohtien esille tuojiin ja varautuneisiin.
Tutkimus antaa tietoa opettajien hyvinvointiin vaikuttavista asioista ja erityisesti niiden taustalla olevista syistä. Tietoisuus näistä asioista on tärkeää, jotta opettajien työnkuvaa ja työolosuhteita voidaan parantaa. Tärkeänä tuloksena tässä tutkimuksessa oli se, että opettajat voivat kokea hyvinvoinnin teemat eri tavoin: esimerkiksi kollegat voidaan kokea myös hyvinvointia heikentävinä ilmapiirin ollessa huono tai yhteistyön ollessa heikkoa. Tästä syystä esimiehien on tärkeää kuunnella alaisiaan ja muokata työtä kunkin työntekijän persoonan mukaiseksi. Jatkotutkimuksissa voitaisiin keskittyä tarkemmin teknologian vaikutuksiin opettajan työhön. Tärkeää olisi myös tutkia tarkemmin opettajan työnkuvaa ja sen muutosta, sillä työnkuvan moninaisuus koettiin usein työhyvinvointia heikentävänä.