Taiteilijoiden luova prosessi ja strateginen henkilöbrändäys : luovan prosessin vaikutus ammattitaiteilijan henkilöbrändin muodostumiseen
Vuorela, Jenni (2021-05-21)
Taiteilijoiden luova prosessi ja strateginen henkilöbrändäys : luovan prosessin vaikutus ammattitaiteilijan henkilöbrändin muodostumiseen
Vuorela, Jenni
(21.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132662
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132662
Tiivistelmä
Taidealat ovat muun muassa digitalisaation ja globalisaation vaikutuksesta muuttuneet verkostomaiseksi liiketoimintaympäristöksi, jossa kilpailu on intensiivistä ja yhä suurempi joukko sekä ammattimaisesti toimivia taiteilijoita että harrastelijataiteilijoita taistelee rajallisista resursseista ja näkyvyydestä. Toimiva henkilöbrändäys on keino, jolla taiteilija voi parantaa asemiaan taidemarkkinoilla. Taidealat ovat kuitenkin henkilöbrändäyksen näkökulmasta tarkasteltuna erityinen toimiala, sillä taidealoilla tekijää ja tuotetta ei voida erottaa toisistaan, vaan taidetuote on aina tekijänsä henkilökohtaisen luovuuden ilmaus ja taiteilijalle voidaan katsoa muodostuvan henkilöbrändin taiteen julkisen luonteen kautta taidetyön tekemisen lomassa, vaikka hän ei tietoisesti tekisikään henkilöbrändäystä.
Tämän Pro gradu -tutkimuksen aiheina ovat ammattitaiteilijoiden luova prosessi ja sen vaikutus heidän henkilöbrändiinsä sekä strateginen henkilöbrändäys. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten ammattimaisesti toimivan taiteilijan henkilöbrändi muodostuu luovan prosessin ja sen lopputuotoksena syntyvän taideteoksen vaikutuksesta. Tutkimuksessa kartoitetaan ammattitaiteilijoiden henkilöbrändäysosaamisen tilaa ja annetaan tutkimuksessa muodostetun strategisen henkilöbrändäyksen pohjalta ehdotuksia siitä, miten taiteilijat voivat viedä henkilöbrändäystään strategisempaan suuntaan, jotta se palvelisi paremmin tarkoitustaan. Tutkimuksessa tarkastellaan ilmiötä laajasti eri taiteenaloilla ammattimaisesti toimivien taiteilijoiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytetään puolistrukturoitua teemahaastattelua. Ennen empiiristä osuutta muodostetaan tutkimuksen teoreettinen viitekehys henkilöbrändäyksestä sekä taidealojen luovasta prosessista jo olemassa olevan tiedon pohjalta ja mallinnetaan strategisen henkilöbrändäyksen prosessi. Saadut tulokset vahvistavat tutkimuksen taustana olleen olettamuksen siitä, että taiteilijan henkilöbrändi muodostuu ainakin osittain taiteilijan luovan prosessin ja taidetuotteen vaikutuksesta. Empiirisen aineiston perusteella ammattitaiteilijan henkilöbrändi muodostuu aidoimmillaan luontaisena osana taiteen tekemistä riippumatta siitä, mitä taiteenalaa tarkastellaan. Tutkimuksen tuloksien perusteella on todettavissa tarve strategiselle henkilöbrändäykselle ammattitaiteilijoiden keskuudessa. Tutkimuksen lopussa annetaan tähän liittyen ehdotuksia.
Tämän Pro gradu -tutkimuksen aiheina ovat ammattitaiteilijoiden luova prosessi ja sen vaikutus heidän henkilöbrändiinsä sekä strateginen henkilöbrändäys. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten ammattimaisesti toimivan taiteilijan henkilöbrändi muodostuu luovan prosessin ja sen lopputuotoksena syntyvän taideteoksen vaikutuksesta. Tutkimuksessa kartoitetaan ammattitaiteilijoiden henkilöbrändäysosaamisen tilaa ja annetaan tutkimuksessa muodostetun strategisen henkilöbrändäyksen pohjalta ehdotuksia siitä, miten taiteilijat voivat viedä henkilöbrändäystään strategisempaan suuntaan, jotta se palvelisi paremmin tarkoitustaan. Tutkimuksessa tarkastellaan ilmiötä laajasti eri taiteenaloilla ammattimaisesti toimivien taiteilijoiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytetään puolistrukturoitua teemahaastattelua. Ennen empiiristä osuutta muodostetaan tutkimuksen teoreettinen viitekehys henkilöbrändäyksestä sekä taidealojen luovasta prosessista jo olemassa olevan tiedon pohjalta ja mallinnetaan strategisen henkilöbrändäyksen prosessi. Saadut tulokset vahvistavat tutkimuksen taustana olleen olettamuksen siitä, että taiteilijan henkilöbrändi muodostuu ainakin osittain taiteilijan luovan prosessin ja taidetuotteen vaikutuksesta. Empiirisen aineiston perusteella ammattitaiteilijan henkilöbrändi muodostuu aidoimmillaan luontaisena osana taiteen tekemistä riippumatta siitä, mitä taiteenalaa tarkastellaan. Tutkimuksen tuloksien perusteella on todettavissa tarve strategiselle henkilöbrändäykselle ammattitaiteilijoiden keskuudessa. Tutkimuksen lopussa annetaan tähän liittyen ehdotuksia.