Sarjaostajan yritysostokyvykkyyksien kehittyminen
Laine, Juuli (2021-05-24)
Sarjaostajan yritysostokyvykkyyksien kehittyminen
Laine, Juuli
(24.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132628
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132628
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on ollut selvittää, miten sarjaostajan yritysostokyvykkyydet kehittyvät. Teoriaosuus on rakennettu kokemusta ja osaamista sekä dynaamisia kyvykkyyksiä ja niiden kehittymistä käsittelevään kirjallisuuteen nojautuen. Trichterbornin ym. (2016) tutkimuksen mukaan kokemuksella on myönteinen vaikutus yrityskauppojen onnistumiseen kyvykkyyksien kehittymisen kautta. Myöskin Barkeman ja Schijvenin (2008) mukaan strategisten kyvykkyyksien kehittäminen alkaa kerryttämällä kokemusta, joka ei ole liian heterogeenistä. Vossin (2008) kyvykkyyksien kehittymisen evoluutiosyklissä kaikki alkaa ympäristön tarkkailusta, ideoinnista ja toimintojen uudelleen järjestämisestä.
Tutkielmassa kokemuksella ja oppimisella nähtiin olevan myönteinen vaikutus yrityskauppojen onnistumiseen. Aiemman kokemuksen, oppimisen ja kyvykkyyksien kehittymisen seurauksena yritysostoprosessi onnistuttiin kehittämään sellaiseksi, että useita kauppoja pystyttiin toteuttamaan onnistuneesti.
Case-yrityksessä kyvykkyyksien kehittyminen mahdollistettiin lisäämällä yhtiön resursseja ja onnistuneilla rekrytoinneilla. Kyvykkyyksien kehittymisen näkökulmasta olennaista oli ottaa prosessin eri vaiheisiin mukaan henkilöitä organisaation eri tasoilta. Tätä ennen prosessissa oli pitkälti tukeuduttu ulkopuolisiin konsultteihin. Tällöin ennemmin konsulttien kyvykkyydet kehittyivät case-yrityksen omien kyvykkyyksien sijaan. Kun prosessin eri vaiheet siirrettiin yrityksen sisällä tehtäväksi, kyvykkyyksien kehittymisen ansioista prosessin laatu parani, mikä johti onnistuneisiin yritysostoihin.
Case-yrityksen pääomasijoittajaomistajalla on ollut merkittävä rooli markkinoilla olleen kasvun mahdollisuuden tunnistamisessa, mutta yrityskauppojen onnistuminen kulminoitu keskeisten henkilöiden, kuten toimitusjohtajan, yritysostojohtajan ja liiketoiminnan johdon, henkilökohtaiseen kokemukseen, tietotaitoon ja osaamiseen.
Tutkielmassa kokemuksella ja oppimisella nähtiin olevan myönteinen vaikutus yrityskauppojen onnistumiseen. Aiemman kokemuksen, oppimisen ja kyvykkyyksien kehittymisen seurauksena yritysostoprosessi onnistuttiin kehittämään sellaiseksi, että useita kauppoja pystyttiin toteuttamaan onnistuneesti.
Case-yrityksessä kyvykkyyksien kehittyminen mahdollistettiin lisäämällä yhtiön resursseja ja onnistuneilla rekrytoinneilla. Kyvykkyyksien kehittymisen näkökulmasta olennaista oli ottaa prosessin eri vaiheisiin mukaan henkilöitä organisaation eri tasoilta. Tätä ennen prosessissa oli pitkälti tukeuduttu ulkopuolisiin konsultteihin. Tällöin ennemmin konsulttien kyvykkyydet kehittyivät case-yrityksen omien kyvykkyyksien sijaan. Kun prosessin eri vaiheet siirrettiin yrityksen sisällä tehtäväksi, kyvykkyyksien kehittymisen ansioista prosessin laatu parani, mikä johti onnistuneisiin yritysostoihin.
Case-yrityksen pääomasijoittajaomistajalla on ollut merkittävä rooli markkinoilla olleen kasvun mahdollisuuden tunnistamisessa, mutta yrityskauppojen onnistuminen kulminoitu keskeisten henkilöiden, kuten toimitusjohtajan, yritysostojohtajan ja liiketoiminnan johdon, henkilökohtaiseen kokemukseen, tietotaitoon ja osaamiseen.