Oppilaiden ja opettajien kokemat merkitykset liikunnassa : vertailua vastaajaryhmien kesken ja opetussuunnitelmaan nähden
Korhonen, Eemeli; Mutta, Tuukka (2021-04-28)
Oppilaiden ja opettajien kokemat merkitykset liikunnassa : vertailua vastaajaryhmien kesken ja opetussuunnitelmaan nähden
Korhonen, Eemeli
Mutta, Tuukka
(28.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060233085
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060233085
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden kokemien ja opettajien tunnistamien merkitysten eroja liikunnassa. Tutkimuksen tarkoituksena on verrata vastaajaryhmien kokemien merkitysten eroja toisiinsa sekä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin nähden. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto (oppilaat n=100 ja opettajat n=42) kerättiin Webropol-kyselyllä 5.–6.-luokkalaisilta oppilailta sekä liikuntaa opettavilta tai opettaneilta opettajilta. Merkityksistä luotiin summamuuttujat, joita kutsutaan tässä tutkimuksessa merkityskokonaisuuksiksi. Niiden avulla suoritettiin Mann-Whitneyn U-testi, jolla analysoitiin erot vastaajaryhmien vastausten välillä.
Kahdeksasta merkityskokonaisuudesta opettajien tunnistamat ja oppilaiden kokemat merkitykset erosivat seitsemässä tilastollisesti merkitsevästi. Oppilaat kokivat kilpailun, terveellisyyden, lajimerkitykset, kasvun ja kehityksen sekä ilmaisun tärkeämmäksi kuin opettajat. Opettajat taas kokivat ilon ja itsen tuntemisen tärkeämmäksi kuin oppilaat. Ainoastaan sosiaalisuuden merkityskokonaisuudessa ei löydetty vastaajaryhmien välillä tilastollisesti merkitsevää eroa. Sekä oppilaiden että opettajien kokemat merkitykset olivat suurelta osin linjassa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden kanssa. Oppilaat kokivat kaikki merkityskokonaisuudet vähintään ”melko tärkeäksi”. Opettajien vastauksissa merkityskokonaisuuksien keskiarvojen välillä oli enemmän vaihtelua.
Oppilaiden ja opettajien vastaukset erosivat toisistaan, joten voidaan päätellä, että oppilaiden kokemat ja opettajien tunnistamat merkitykset liikunnassa ovat erilaisia. Vastaajaryhmien kokemien merkitysten erojen kaventaminen olisi jatkossa tärkeää, jotta onnistuttaisiin toteuttamaan oppilaille merkityksellistä liikuntakasvatusta, sillä koettujen merkitysten määrän lisääntyminen on mahdollisesti yhteydessä liikunta-aktiivisuuden lisääntymiseen. Tämän tutkimuksen vastausten perusteella liikunnassa onnistutaan tuomaan opetussuunnitelmassa korostettuja merkityksiä esiin, sillä sekä oppilaiden että opettajien kokemat merkitykset liikunnassa olivat linjassa opetussuunnitelman kanssa.
Kahdeksasta merkityskokonaisuudesta opettajien tunnistamat ja oppilaiden kokemat merkitykset erosivat seitsemässä tilastollisesti merkitsevästi. Oppilaat kokivat kilpailun, terveellisyyden, lajimerkitykset, kasvun ja kehityksen sekä ilmaisun tärkeämmäksi kuin opettajat. Opettajat taas kokivat ilon ja itsen tuntemisen tärkeämmäksi kuin oppilaat. Ainoastaan sosiaalisuuden merkityskokonaisuudessa ei löydetty vastaajaryhmien välillä tilastollisesti merkitsevää eroa. Sekä oppilaiden että opettajien kokemat merkitykset olivat suurelta osin linjassa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden kanssa. Oppilaat kokivat kaikki merkityskokonaisuudet vähintään ”melko tärkeäksi”. Opettajien vastauksissa merkityskokonaisuuksien keskiarvojen välillä oli enemmän vaihtelua.
Oppilaiden ja opettajien vastaukset erosivat toisistaan, joten voidaan päätellä, että oppilaiden kokemat ja opettajien tunnistamat merkitykset liikunnassa ovat erilaisia. Vastaajaryhmien kokemien merkitysten erojen kaventaminen olisi jatkossa tärkeää, jotta onnistuttaisiin toteuttamaan oppilaille merkityksellistä liikuntakasvatusta, sillä koettujen merkitysten määrän lisääntyminen on mahdollisesti yhteydessä liikunta-aktiivisuuden lisääntymiseen. Tämän tutkimuksen vastausten perusteella liikunnassa onnistutaan tuomaan opetussuunnitelmassa korostettuja merkityksiä esiin, sillä sekä oppilaiden että opettajien kokemat merkitykset liikunnassa olivat linjassa opetussuunnitelman kanssa.