Effects of Culture on Web Design : A Comparative Analysis of Chinese and Western User Interfaces
Savonen, Sanni (2021-05-30)
Effects of Culture on Web Design : A Comparative Analysis of Chinese and Western User Interfaces
Savonen, Sanni
(30.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060232804
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060232804
Tiivistelmä
With over 989 million internet users, the Chinese internet is the world’s largest online community, yet it is quite separate from the Western internet. This study aims to find measurable differences in web design between the Chinese and Western cultural groups by comparing Chinese and British websites.
The study is conducted by first reviewing existing literature on the subject, then forming hypotheses based on the findings from the literature. These seven hypotheses are then proven right or wrong by collecting data from 48 websites (24 British and 24 Chinese). The data is then further analysed to form general assumptions on the current state of Chinese and Western web design.
The formed hypotheses are related to typography, use of colours, movement, navigation, and length of webpages. Six of the seven hypotheses got confirmation, at least on the websites included in this study. This implies that the same could hold for a larger number of websites from Chinese and Western cultures. Some of these hypotheses could be explained easily with e.g. linguistical reasons, while others were related to deeper cultural differences. The key takeaway is that these differences should be considered in cross cultural design. Kiinassa on yli 989 miljoonaa internetkäyttäjää, mikä on noin viidesosa kaikista maailman internetkäyttäjistä. Kiinalainen internet on kuitenkin hyvin erilainen länsimaiseen vastineeseensa verrattuna. Tämän tutkielman tavoitteena on löytää mitattavia eroja kiinalaisen ja länsimaisen nettisivujen suunnittelun välillä vertaamalla kiinalaisia ja brittiläisiä nettisivuja.
Tutkimusta varten käydään läpi olemassa olevaa kirjallisuutta aiheesta. Tämän taustatutkimuksen pohjalta muodostetaan hypoteesit. Nämä seitsemän hypoteesia osoitetaan oikeiksi tai vääriksi keräämällä aineistoa 48 nettisivulta (24 brittiläistä ja 24 kiinalaista). Aineistoa analysoidaan edelleen yleisluontoisten oletusten muodostamiseksi kiinalaisen ja länsimaalaisen nettisivusuunnittelun tämänhetkisestä tilasta.
Muodostetut hypoteesit koskevat typografiaa, värien käyttöä, liikettä, navigaatiota sekä sivun pituutta. Kuusi seitsemästä hypoteesista sai vahvistusta tähän tutkimukseen valikoitujen verkkosivujen pohjalta. Tästä on mahdollista vetää johtopäätös, että sama voi päteä myös muillekin verkkosivuille kyseisistä kulttuureista. Joidenkin hypoteesien tausta on helppo selittää esimerkiksi kielellisillä syillä, kun taas jotkin kumpuavat syvemmältä kulttuurista ja sen tavasta nähdä maailma. Tämä tutkimus osoittaa, että nämä todistetut erot tulisi huomioida kulttuurien välisessä suunnittelussa.
The study is conducted by first reviewing existing literature on the subject, then forming hypotheses based on the findings from the literature. These seven hypotheses are then proven right or wrong by collecting data from 48 websites (24 British and 24 Chinese). The data is then further analysed to form general assumptions on the current state of Chinese and Western web design.
The formed hypotheses are related to typography, use of colours, movement, navigation, and length of webpages. Six of the seven hypotheses got confirmation, at least on the websites included in this study. This implies that the same could hold for a larger number of websites from Chinese and Western cultures. Some of these hypotheses could be explained easily with e.g. linguistical reasons, while others were related to deeper cultural differences. The key takeaway is that these differences should be considered in cross cultural design.
Tutkimusta varten käydään läpi olemassa olevaa kirjallisuutta aiheesta. Tämän taustatutkimuksen pohjalta muodostetaan hypoteesit. Nämä seitsemän hypoteesia osoitetaan oikeiksi tai vääriksi keräämällä aineistoa 48 nettisivulta (24 brittiläistä ja 24 kiinalaista). Aineistoa analysoidaan edelleen yleisluontoisten oletusten muodostamiseksi kiinalaisen ja länsimaalaisen nettisivusuunnittelun tämänhetkisestä tilasta.
Muodostetut hypoteesit koskevat typografiaa, värien käyttöä, liikettä, navigaatiota sekä sivun pituutta. Kuusi seitsemästä hypoteesista sai vahvistusta tähän tutkimukseen valikoitujen verkkosivujen pohjalta. Tästä on mahdollista vetää johtopäätös, että sama voi päteä myös muillekin verkkosivuille kyseisistä kulttuureista. Joidenkin hypoteesien tausta on helppo selittää esimerkiksi kielellisillä syillä, kun taas jotkin kumpuavat syvemmältä kulttuurista ja sen tavasta nähdä maailma. Tämä tutkimus osoittaa, että nämä todistetut erot tulisi huomioida kulttuurien välisessä suunnittelussa.