Muntliga övningar i två gymnasieläroboksserier
Peltoniemi, Mia (2021-05-28)
Muntliga övningar i två gymnasieläroboksserier
Peltoniemi, Mia
(28.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060434130
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060434130
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen har varit att studera vilka slags muntliga övningar det finns i två gymnasieläroboksserier som är avsedda för B1-svenska. Läroboksserierna som undersöks baserar sig på Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLGY 2015) som har använts i gymnasier i Finland 2016–2021. Materialet består av 12 läroböcker: Fokus 1–5 och Fokus 7 utgivna av Otava och Precis 1–5 och Precis 7 utgivna av Sanoma Pro. I denna studie har jag analyserat hur många och vilka typer av muntliga övningar det finns i läroböckerna. Vidare har jag studerat vilka likheter och olikheter det föreligger mellan de två läroboksserierna samt mellan de enskilda läroböckerna i serierna och hur de motsvarar Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLGY 2015).
Denna studie är en kvalitativ innehållsanalys, som i huvudsak baserar sig på Mayrings modell (2002). Jag använder också numeriska data när jag presenterar och jämför resultaten. De muntliga övningarna i läroboksserierna grupperas enligt en kategorisering som jag har utarbetat på basis av Kulmalas (2013) kategorier. De åtta övningskategorierna som jag använder är upprepnings-, läs-, fråge-, översättnings-, drama-, spel- och medieövningar samt övningar med berättande. Eftersom det finns övningar som samtidigt kan höra till fler än en kategori, har jag skapat en ytterligare kategori, övningar som tillhör flera olika kategorier.
Resultaten visar att muntliga övningar utgör ungefär en tredjedel av alla övningar i båda läroboksserierna. Fokus uppvisar en något större andel av muntliga övningar än Precis. De frekventaste övningstyperna i läroboksserierna Precis och Fokus är övningar som tillhör flera olika kategorier och övningar med berättande. Den tredje frekventaste övningstypen är frågeövningar i läroboksserien Fokus och upprepningsövningar i läroboksserien Precis. Den lågfrekventaste övningstypen i Precis och Fokus är medieövningar. Av resultaten framgår vidare att innehållet i övningarna i såväl Precis som Fokus motsvarar beskrivningarna av kurserna i Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLGY 2015) och är lämpliga för målnivån i Nivåskala för språkkunskap och språkutveckling (GLGY 2015: 251) som är färdighetsnivå B.1.1.
I framtida studier skulle man exempelvis kunna jämföra Precis och Fokus med de läroboksserier som grundar sig på Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 (GLGY 2019) och utreda på vilket sätt muntliga övningar i läroböckerna har utvecklats.
Denna studie är en kvalitativ innehållsanalys, som i huvudsak baserar sig på Mayrings modell (2002). Jag använder också numeriska data när jag presenterar och jämför resultaten. De muntliga övningarna i läroboksserierna grupperas enligt en kategorisering som jag har utarbetat på basis av Kulmalas (2013) kategorier. De åtta övningskategorierna som jag använder är upprepnings-, läs-, fråge-, översättnings-, drama-, spel- och medieövningar samt övningar med berättande. Eftersom det finns övningar som samtidigt kan höra till fler än en kategori, har jag skapat en ytterligare kategori, övningar som tillhör flera olika kategorier.
Resultaten visar att muntliga övningar utgör ungefär en tredjedel av alla övningar i båda läroboksserierna. Fokus uppvisar en något större andel av muntliga övningar än Precis. De frekventaste övningstyperna i läroboksserierna Precis och Fokus är övningar som tillhör flera olika kategorier och övningar med berättande. Den tredje frekventaste övningstypen är frågeövningar i läroboksserien Fokus och upprepningsövningar i läroboksserien Precis. Den lågfrekventaste övningstypen i Precis och Fokus är medieövningar. Av resultaten framgår vidare att innehållet i övningarna i såväl Precis som Fokus motsvarar beskrivningarna av kurserna i Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLGY 2015) och är lämpliga för målnivån i Nivåskala för språkkunskap och språkutveckling (GLGY 2015: 251) som är färdighetsnivå B.1.1.
I framtida studier skulle man exempelvis kunna jämföra Precis och Fokus med de läroboksserier som grundar sig på Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 (GLGY 2019) och utreda på vilket sätt muntliga övningar i läroböckerna har utvecklats.