Lukiolaisen kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentuminen A1-englannissa
Metsävuori, Nea (2021-05-13)
Lukiolaisen kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentuminen A1-englannissa
Metsävuori, Nea
(13.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060835022
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060835022
Tiivistelmä
Lukiolaisen kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentuminen A1-englannissa alkaa jo peruskoulun alaluokilla ja jatkuu lukion loppuun saakka. Lukiossa vieraan kielen kielikasvatuksen tukena ovat niin pedagogiset ratkaisut, vieraan kielen oppimateriaalit kuin Opetushallituksen julkaisema ja päivittämä Lukion opetussuunnitelman perusteet.
Tässä pro gradu -tutkielmassa on tutkittu millaisia kappaletekstejä lukion A1-englannin oppikirjasarjoissa, Insights Course 1–8 ja On Track 1–8, esiintyy, millä tavoin ne vastaavat vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvailtuja ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaisia kuvauksia ja tavoitteita sekä sitä, miten kyseiset oppikirjasarjojen tekstisisällöt tukevat lukiolaisen kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentumista tulevaisuuden tarpeita ajatellen. Tutkimusaineisto on koostunut 127 erilaisesta tekstikappaleesta, joista 56 tekstikappaletta on kuulunut Insights Course 1–8-oppikirjasarjaan ja 71 tekstikappaletta on kuulunut On Track 1–8-oppikirjasarjaan. Tekstikappaleiden lisäksi on tutkittu vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvailtuja ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaisia kuvauksia ja tavoitteita ja verrattu niitä oppikirjasarjojen tekstisisältöihin. Oppikirjasarjojen tekstisisältöjä ja vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvailtuja ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaisia kuvauksia ja tavoitteita vertaamalla on oppikirjasarjojen tekstisisällöistä löytynyt yhteensä 25 teemaa, jotka ovat yhteneväisiä ja tukevat vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvailtuja ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaisia kuvauksia ja tavoitteita.
Oppikirjasarjojen tekstisisällöistä löytyneiden teemojen ja vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvailtujen ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaisten kuvausten ja tavoitteiden yhteneväisyyksien lisäksi on tutkittu sitä, kuinka nämä tosiaan tukevat tekijät tukevat lukiolaisen kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentumista A1-englannissa tulevaisuuden tarpeita ajatellen. Tutkimuksen tuloksissa todettiin, että lukion A1-englannin oppikirjasarjojen, Insights Course 1–8 ja On Track 1–8, tekstisisällöissä toteutuu vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvaillut ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaiset kuvaukset ja tavoitteet, jonka johdosta kyseiset oppimateriaalit tukevat lukiolaisen kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentumista hyvin laaja-alaisesti ja antavat opiskelijalle tarvittavan tietotaidon tulevaisuuden työelämää ja jatko-opintoja ajatellen. The formation of a linguistic and cultural identity for A1 English students, in Finland, begins already on the 1st grade and continues until the end of high school. In high school, language learning is supported by various pedagogical measures, learning materials and the National Core Curriculum for General Upper Secondary Education issued by the Finnish National Agency for Education.
In this Master's theses, I have studied the contents of two different A1 English textbook series, Insights Course 1-8 and On Track 1-8, to understand better how the studied material supports the National Core Curriculum for General Upper Secondary Education 2015 and 2019. Alongside this, I have researched how the contents of the two textbook series support the formation and fabrication of a high school student's linguistic and cultural identity in A1 English. The research material included 127 pieces of text of which 56 belonged to Insights Course 1-8 and 71 belonged to On Track 1-8. In addition to the textbooks, I also researched the ENA1-8 course and module descriptions in the National Core Curriculum for General Upper Secondary Education 2015 and 2019 and compared them to the contents of the textbooks. I found that both of the textbook series and the National Curriculum shared a total of 25 themes.
My results support the hypothesis of this research: that the researched contents of the textbook series supports those themes and objectives which are described in the National Core Curriculum for General Upper Secondary Education 2015 and 2019. Based on these findings, it can be stated that the studied learning material, Insights Course 1-8 and On Track 1-8, supports the National Curriculum and thus provides ample and sufficient means for the fabrication of a high school student's linguistic and cultural identity in A1 English. This in turn, supports the student in his/her/their future studies and career choices helping them to become global citizens.
Tässä pro gradu -tutkielmassa on tutkittu millaisia kappaletekstejä lukion A1-englannin oppikirjasarjoissa, Insights Course 1–8 ja On Track 1–8, esiintyy, millä tavoin ne vastaavat vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvailtuja ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaisia kuvauksia ja tavoitteita sekä sitä, miten kyseiset oppikirjasarjojen tekstisisällöt tukevat lukiolaisen kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentumista tulevaisuuden tarpeita ajatellen. Tutkimusaineisto on koostunut 127 erilaisesta tekstikappaleesta, joista 56 tekstikappaletta on kuulunut Insights Course 1–8-oppikirjasarjaan ja 71 tekstikappaletta on kuulunut On Track 1–8-oppikirjasarjaan. Tekstikappaleiden lisäksi on tutkittu vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvailtuja ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaisia kuvauksia ja tavoitteita ja verrattu niitä oppikirjasarjojen tekstisisältöihin. Oppikirjasarjojen tekstisisältöjä ja vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvailtuja ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaisia kuvauksia ja tavoitteita vertaamalla on oppikirjasarjojen tekstisisällöistä löytynyt yhteensä 25 teemaa, jotka ovat yhteneväisiä ja tukevat vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvailtuja ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaisia kuvauksia ja tavoitteita.
Oppikirjasarjojen tekstisisällöistä löytyneiden teemojen ja vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvailtujen ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaisten kuvausten ja tavoitteiden yhteneväisyyksien lisäksi on tutkittu sitä, kuinka nämä tosiaan tukevat tekijät tukevat lukiolaisen kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentumista A1-englannissa tulevaisuuden tarpeita ajatellen. Tutkimuksen tuloksissa todettiin, että lukion A1-englannin oppikirjasarjojen, Insights Course 1–8 ja On Track 1–8, tekstisisällöissä toteutuu vuosien 2015 ja 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa kuvaillut ENA1–8 kurssi- ja moduulikohtaiset kuvaukset ja tavoitteet, jonka johdosta kyseiset oppimateriaalit tukevat lukiolaisen kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentumista hyvin laaja-alaisesti ja antavat opiskelijalle tarvittavan tietotaidon tulevaisuuden työelämää ja jatko-opintoja ajatellen.
In this Master's theses, I have studied the contents of two different A1 English textbook series, Insights Course 1-8 and On Track 1-8, to understand better how the studied material supports the National Core Curriculum for General Upper Secondary Education 2015 and 2019. Alongside this, I have researched how the contents of the two textbook series support the formation and fabrication of a high school student's linguistic and cultural identity in A1 English. The research material included 127 pieces of text of which 56 belonged to Insights Course 1-8 and 71 belonged to On Track 1-8. In addition to the textbooks, I also researched the ENA1-8 course and module descriptions in the National Core Curriculum for General Upper Secondary Education 2015 and 2019 and compared them to the contents of the textbooks. I found that both of the textbook series and the National Curriculum shared a total of 25 themes.
My results support the hypothesis of this research: that the researched contents of the textbook series supports those themes and objectives which are described in the National Core Curriculum for General Upper Secondary Education 2015 and 2019. Based on these findings, it can be stated that the studied learning material, Insights Course 1-8 and On Track 1-8, supports the National Curriculum and thus provides ample and sufficient means for the fabrication of a high school student's linguistic and cultural identity in A1 English. This in turn, supports the student in his/her/their future studies and career choices helping them to become global citizens.