Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tasapainoilu sosiaalisten ja taloudellisten tavoitteiden välillä yhteiskunnallisissa yrityksissä

Saroniemi, Petriina (2021-06-01)

Tasapainoilu sosiaalisten ja taloudellisten tavoitteiden välillä yhteiskunnallisissa yrityksissä

Saroniemi, Petriina
(01.06.2021)
Katso/Avaa
Saroniemi_Petriina_opinnayte.pdf (2.185Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060835374
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, kuinka yhteiskunnalliset yritykset tasapainoilevat eri missioiden välillä. Tarkoitusta selvitettiin kartoittamalla miten mission siirtymä ilmenee yhteiskunnallisissa yrityksissä, minkälaiset tekijät painostavat yrityksiä mission siirtymään ja miten mission siirtymää hallitaan.

Tutkimus on toteutettu teorialähtöisesti Young ym. (2012) ja Santos ym. (2015) teorioiden ohjaamina. Tutkimus käsittelee ensin yhteiskunnallisten yritysten konseptia kansainvälisesti, minkä jälkeen se rajautuu empiriassa suomalaiseen terveys- ja hyvinvointialan näkökulmaan. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena. Empiirisen aineiston tapausten valinnassa hyödynnettiin Santos ym. (2015) teoriaa yhteiskunnallisten yritysten pohjana, minkä avulla pystyttiin näkemään kuinka hyvin aikaisempi teoria kuvastaa nykyistä yhteiskunnallisten yritysten konseptia Suomessa. Empiirisen osuuden toteutukseen osallistui viisi suomalaista yhteiskunnallista yritystä, joiden johtoryhmään kuuluvien henkilöiden kanssa toteutettiin puolistrukturoidut yksilöhaastattelut.

Tutkimustulokset laadittiin hyödyntämällä aikaisempaa teoriaa ja uutta empiiristä aineistoa yhdessä. Tapauksista saatua aineistoa verrattiin aikaisempaan tutkimustietoon ja selvitettiin, onko uusi aineisto aikaisemman tutkimustiedon kanssa linjassa. Haastattelujen vastauksia verrattiin myös keskenään yhteiskunnallisten yritystyyppien mukaisesti, jotta mahdolliset erot yritysten välillä olisi myös havaittavissa. Yhteiskunnallisissa yrityksissä mission siirtymän konsepti osoittautui tuntemattomammaksi, mitä teoria antoi olettaa, eikä tutkittavat tapaukset olleet tietoisesti havainneet merkittävä mission siirtymän merkkejä. Joitakin mission siirtymään mahdollisesti vaikuttavia painetekijöitä ja hallintakeinoja nousi kuitenkin esille. Esimerkiksi missioiden tasapainoa haastavia tekijöitä olivat markkinoiden kilpailutilanne, sidosryhmien erilaiset odotukset toiminnasta sekä riippuvaisuus omistavasta tahosta tai rahoittajasta. Hallintakeinoina korostuivat oman toiminnan luonteen ymmärtäminen läpi koko henkilöstön sekä mittareiden ja seurannan hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä. Tulokset korostivat etenkin yhteiskunnallisten yritysten konseptin monimutkaisuutta ja teorian liian yksinkertaista otetta niiden luonteiden havainnoimiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4859]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste