Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Graafinen ohjelmointi luokanopettajille: teoria ja käytäntö

Kaarto, Heidi (2021-05-31)

Graafinen ohjelmointi luokanopettajille: teoria ja käytäntö

Kaarto, Heidi
(31.05.2021)
Katso/Avaa
Kaarto_Heidi_opinnayte.pdf (651.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060834791
Tiivistelmä
Ohjelmointi on tullut Suomessa vuonna 2014 osaksi perusopetusta: ohjelmointi lisättiin Opetushallituksen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin osaksi muita oppiaineita, kuten matematiikkaa ja käsitöitä. Siispä vuodesta 2016 lähtien alakoulun luokanopettajien on vuosiluokilla 3–6 opetettava ohjelmointia graafisessa ohjelmointiympäristössä. Monilta luokanopettajilta voi kuitenkin puuttua ohjelmoinnin ja ohjelmoinnin opetuksen koulutus, koska se on pääasiassa perustunut vapaaehtoisuuteen.

Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, mitä tietoa ohjelmointia opettava luokanopettaja tarvitsee. Tutkimus keskittyy graafisen ohjelmoinnin opetukseen alakoulun vuosiluokilla 3–6. Luokanopettajan tarvitsema tieto jäsennellään teknologispedagogisen sisältötiedon (Technological, Pedagogical, and Content Knowledge, TPACK) viitekehyksen avulla. Lisäksi tutkimuksessa luodaan täydennyskoulutusmalli, jonka tarkoitus on välittää graafisen, lohkopohjaisen ohjelmoinnin ja sen opettamisen tieto koulutukseen osallistuville opettajille. Keväällä 2021 pidetyn alakoulun luokanopettajille suunnatun täydennyskoulutuksen graafisen ohjelmoinnin ja sen opettamisen osuudet perustuvat tähän tutkimukseen. Koulutus oli onnistunut ja osallistujat kokivat sen hyödylliseksi. Monet opettajat kaipaavat kuitenkin valmiita materiaaleja, joita he voisivat hyödyntää opetuksessaan.
 
In 2014, programming become part of basic education in Finland: programming was added to the Finnish core curriculum for basic education by the National Agency of Education. Programming has been added to other subjects such as mathematics and crafts. Therefore many primary school teachers have been required to teach programming in grades 3–6 since 2016. Many teachers’ may still have too little knowledge on programming and teaching programming since training in them has primarly been voluntary.

The purpose of this research is to investigate what knowledge the teachers would need to teach programming in primary school. The research focuses on graphical programming in grades 3–6. The knowledge of the teacher is outlined with the Technological, Pedagogical, and Content Knowledge (TPACK) framework. In addition to that, a design for how to offer this knowledge to the teachers is created. The design have been implemented into in-service training for teachers in Spring 2021. The training was a success and the teachers felt that it was useful. However, many teachers are wishing for teaching materials that they could use in their teaching.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9066]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste