Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta : Moninaiset käsitykset pedagogisesta dokumentoinnista
Vaarapuro, Reetta (2021-05-20)
Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta : Moninaiset käsitykset pedagogisesta dokumentoinnista
Vaarapuro, Reetta
(20.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060834752
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060834752
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tuodaan esille varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta pedagogista
dokumentointia. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan keskeisimpiä käsitteitä ja tuodaan esille
dokumentoinnin ja pedagogisen dokumentoinnin eroja. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää
varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesta dokumentoinnista. Sen lisäksi tutkitaan, miten
eri tekijät vaikuttavat pedagogiseen dokumentointiin. Pedagogisen dokumentoinnin keskeisiä käsitteitä
ovat lapsilähtöisyys ja lasten osallisuus, joten tutkimuksessa selvitetään myös millaisia käsityksiä
varhaiskasvatuksen opettajilla näihin käsitteisiin liittyy sekä miten lapsen ikä vaikuttaa pedagogisen
dokumentoinnin kontekstissa.
Tutkimus suoritettiin yhdessä Länsi-Suomessa sijaitsevassa kaupungissa ja tutkimukseen osallistui 24
varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen toteuttamisessa hyödynnettiin mixed methods
tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kaksivaiheisesti sähköisellä kyselylomakkeella ja
haastatteluilla. Laadullinen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja teemoittelulla.
Määrällisen aineiston analyysissä tarkasteltiin korrelaatioita sekä erilaisia merkitsevyystestejä.
Teoreettisessa viitekehyksessä päälähteinä olivat Rintakorpi (2016b; 2018), Vallberg-Roth (2012),
Dahlberg, Moss ja Pence (2013), Mansikka (2019) sekä Alasuutari ja Kelle (2015).
Tulokset osoittavat, että pedagogiseen dokumentointiin liittyy moninaisia käsityksiä. Tulokset antavat
viitteitä siitä, että lisääntyvällä työkokemuksella, yliopistokoulutuksella, vanhempien lasten kanssa
työskentelyllä sekä lisäkoulutuksella on positiivisia yhteyksiä pedagogiseen dokumentointiin. Tulosten
mukaan pedagoginen dokumentointi lisää lapsilähtöisyyttä varhaiskasvatuksessa. Koska pedagoginen
dokumentointi on suomalaisessa varhaiskasvatuksessa uudehko työmenetelmä, sen selkiyttämiseen
kaivataan lisää koulutusta, konkreettisia toimintatapoja sekä yhtäläisiä valmiuksia pedagogisen
dokumentoinnin prosessiin.
dokumentointia. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan keskeisimpiä käsitteitä ja tuodaan esille
dokumentoinnin ja pedagogisen dokumentoinnin eroja. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää
varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesta dokumentoinnista. Sen lisäksi tutkitaan, miten
eri tekijät vaikuttavat pedagogiseen dokumentointiin. Pedagogisen dokumentoinnin keskeisiä käsitteitä
ovat lapsilähtöisyys ja lasten osallisuus, joten tutkimuksessa selvitetään myös millaisia käsityksiä
varhaiskasvatuksen opettajilla näihin käsitteisiin liittyy sekä miten lapsen ikä vaikuttaa pedagogisen
dokumentoinnin kontekstissa.
Tutkimus suoritettiin yhdessä Länsi-Suomessa sijaitsevassa kaupungissa ja tutkimukseen osallistui 24
varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen toteuttamisessa hyödynnettiin mixed methods
tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kaksivaiheisesti sähköisellä kyselylomakkeella ja
haastatteluilla. Laadullinen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja teemoittelulla.
Määrällisen aineiston analyysissä tarkasteltiin korrelaatioita sekä erilaisia merkitsevyystestejä.
Teoreettisessa viitekehyksessä päälähteinä olivat Rintakorpi (2016b; 2018), Vallberg-Roth (2012),
Dahlberg, Moss ja Pence (2013), Mansikka (2019) sekä Alasuutari ja Kelle (2015).
Tulokset osoittavat, että pedagogiseen dokumentointiin liittyy moninaisia käsityksiä. Tulokset antavat
viitteitä siitä, että lisääntyvällä työkokemuksella, yliopistokoulutuksella, vanhempien lasten kanssa
työskentelyllä sekä lisäkoulutuksella on positiivisia yhteyksiä pedagogiseen dokumentointiin. Tulosten
mukaan pedagoginen dokumentointi lisää lapsilähtöisyyttä varhaiskasvatuksessa. Koska pedagoginen
dokumentointi on suomalaisessa varhaiskasvatuksessa uudehko työmenetelmä, sen selkiyttämiseen
kaivataan lisää koulutusta, konkreettisia toimintatapoja sekä yhtäläisiä valmiuksia pedagogisen
dokumentoinnin prosessiin.