Johdon ohjausjärjestelmät työntekijöiden osallistajana kilpailutiedon hallinnan prosessissa
Gustafsson, Sandra (2021-05-24)
Johdon ohjausjärjestelmät työntekijöiden osallistajana kilpailutiedon hallinnan prosessissa
Gustafsson, Sandra
(24.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060835752
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060835752
Tiivistelmä
Yritykset kohtaavat entistä kilpaillun ympäristön, jossa pysyvää kilpailuetua on vaikea säilyttää. Pysyäkseen mukana kilpailussa sekä ollakseen proaktiivinen ja tehokas täytyy yritysten vastata näihin ulkoisiin haasteisiin, riskeihin ja ympäristön tuomiin uusiin mahdollisuuksiin. Yrityksille on elintärkeää olla tietoisia kilpailijoistaan, missä auttaa kilpailijatiedon hallinta. Kilpailijatiedon hallinta nähdään prosessina kehittää yrityksen kilpailukykyä ja kilpailuetua. Se voidaan määritellä prosessina, joka käsittää laillisia ja eettisiä tapoja suunnitella, kehittää, kerätä, analysoida ja kommunikoida tietoa kilpailijoista ja muista yrityksen liiketoimintaympäristöön vaikuttavista tekijöistä päätöksenteon tueksi.
Yrityksen työntekijöissä nähdään suuri potentiaali kilpailutiedon hallinnan prosessissa mutta tiedetään kuitenkin vähän siitä, miten työntekijöitä osallistetaan kilpailutiedon hallinnan prosessiin. Simonsin strategisia ohjausjärjestelmiä voidaan käyttää hyväksi työntekijöiden osallistamisessa muuttuneessa ja epävarmassa liiketoimintaympäristössä. Ohjausjärjestelmät ovat johdon työkalu, jolla hallitaan ja ohjataan vapauden, rajoitusten, vaikutusmahdollisuuksien ja vastuullisuuden sekä ylhäältä alaspäin ja alhaalta ylöspäin suuntautuvaa luovuutta, kokeilua ja tehokkuutta. Ohjausjärjestelmien käyttöä työntekijöiden osallistamisessa kilpailutiedon hallinnan prosessissa ei ole aiemmin tutkittu, joten tällä tutkielmalla pyritään lisäämään tietoisuutta tällä tutkimuskentällä sekä tarjoamaan keinoja hyödyntämään työntekijöiden potentiaali kilpailutiedon hallinnassa, jotta yritykset pystyisivät parantamaan toimimista kilpaillussa ympäristössä.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, minkälainen on kilpailijatiedon hallinnan prosessi valituissa kohdeorganisaatioissa sekä miten työntekijöitä osallistetaan kilpailutiedon hallinnan prosessiin johdon strategisten ohjausjärjestelmien avulla. Tutkielmassa käytetty Simonsin viitekehys käsittää interaktiiviset ja diagnostiset ohjausjärjestelmät sekä uskomus- ja rajoitejärjestelmät. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltaviksi valikoitui neljä erilaista yritystä kilpailuilta toimialoilta, jolla pyrittiin saamaan monipuolisempi ja kattavampi kuva tutkittavasta ilmiöstä erikokoisissa suomalaisissa yrityksissä.
Empiirisen aineiston perusteella kilpailutiedon hallinta koettiin elintärkeäksi. Vaikka kilpailutiedon hallinnan prosessi koettiin kaikissa kohdeorganisaatioissa viisivaiheiseksi prosessiksi, erosivat tavat toimia ja osallistaa työntekijöitä eri yritysten välillä. Työntekijöissä uskottiin olevan hyödyntämätöntä potentiaali kilpailijatiedon hallinnan kannalta. Interaktiivisia ohjausjärjestelmiä ja uskomusjärjestelmiä käytettiin osallistamaan työntekijöitä kilpailijatiedon hallinnan suunnitteluun ja tiedon keräämiseen. Rajoitejärjestelmillä ja diagnostisilla ohjausjärjestelmillä ei nähty osallistavaa vaikutusta työntekijöihin. Avoin organisaatiokulttuuri ja johdon esimerkillinen tapa toimia osoittautuivat ohjausjärjestelmien osallistavan vaikutuksen ehdoksi, jotta työntekijät saadaan osallistettua kilpailutiedon hallinnan prosessiin tehokkaasti ja tarkoituksen mukaisesti.
Yrityksen työntekijöissä nähdään suuri potentiaali kilpailutiedon hallinnan prosessissa mutta tiedetään kuitenkin vähän siitä, miten työntekijöitä osallistetaan kilpailutiedon hallinnan prosessiin. Simonsin strategisia ohjausjärjestelmiä voidaan käyttää hyväksi työntekijöiden osallistamisessa muuttuneessa ja epävarmassa liiketoimintaympäristössä. Ohjausjärjestelmät ovat johdon työkalu, jolla hallitaan ja ohjataan vapauden, rajoitusten, vaikutusmahdollisuuksien ja vastuullisuuden sekä ylhäältä alaspäin ja alhaalta ylöspäin suuntautuvaa luovuutta, kokeilua ja tehokkuutta. Ohjausjärjestelmien käyttöä työntekijöiden osallistamisessa kilpailutiedon hallinnan prosessissa ei ole aiemmin tutkittu, joten tällä tutkielmalla pyritään lisäämään tietoisuutta tällä tutkimuskentällä sekä tarjoamaan keinoja hyödyntämään työntekijöiden potentiaali kilpailutiedon hallinnassa, jotta yritykset pystyisivät parantamaan toimimista kilpaillussa ympäristössä.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, minkälainen on kilpailijatiedon hallinnan prosessi valituissa kohdeorganisaatioissa sekä miten työntekijöitä osallistetaan kilpailutiedon hallinnan prosessiin johdon strategisten ohjausjärjestelmien avulla. Tutkielmassa käytetty Simonsin viitekehys käsittää interaktiiviset ja diagnostiset ohjausjärjestelmät sekä uskomus- ja rajoitejärjestelmät. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltaviksi valikoitui neljä erilaista yritystä kilpailuilta toimialoilta, jolla pyrittiin saamaan monipuolisempi ja kattavampi kuva tutkittavasta ilmiöstä erikokoisissa suomalaisissa yrityksissä.
Empiirisen aineiston perusteella kilpailutiedon hallinta koettiin elintärkeäksi. Vaikka kilpailutiedon hallinnan prosessi koettiin kaikissa kohdeorganisaatioissa viisivaiheiseksi prosessiksi, erosivat tavat toimia ja osallistaa työntekijöitä eri yritysten välillä. Työntekijöissä uskottiin olevan hyödyntämätöntä potentiaali kilpailijatiedon hallinnan kannalta. Interaktiivisia ohjausjärjestelmiä ja uskomusjärjestelmiä käytettiin osallistamaan työntekijöitä kilpailijatiedon hallinnan suunnitteluun ja tiedon keräämiseen. Rajoitejärjestelmillä ja diagnostisilla ohjausjärjestelmillä ei nähty osallistavaa vaikutusta työntekijöihin. Avoin organisaatiokulttuuri ja johdon esimerkillinen tapa toimia osoittautuivat ohjausjärjestelmien osallistavan vaikutuksen ehdoksi, jotta työntekijät saadaan osallistettua kilpailutiedon hallinnan prosessiin tehokkaasti ja tarkoituksen mukaisesti.