Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital nomads : The rising workforce of the digital era

Hukkanen, Taneli (2021-05-31)

Digital nomads : The rising workforce of the digital era

Hukkanen, Taneli
(31.05.2021)
Katso/Avaa
Pro Gradu Taneli Hukkanen 511738 Digital Nomads.pdf (1.026Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060834837
Tiivistelmä
Digital nomadism is a phenomenon growing in popularity, especially among the younger
generation of knowledge workers. Digital nomads are digital workers who enjoy freedom and
global mobility. Due to the nature of their work, they can live and work from anywhere in the
world. This is made possible by technological advances and favourable global economic
conditions. Digital nomads are prime examples of people and workers who take advantage of
the technological advances and innovative digital possibilities. In the increasingly dynamic and
global business world, the demand for other types of workers than traditional employees is
rising. Digital nomads are a modern type of workforce that companies can leverage to their
advantage.
This thesis is conducted by literature review about the current academic knowledge about
digital nomadism coupled with empirical research, in which five Finnish digital nomads were
interviewed. The aim of this research is to construct a more thorough understanding of the
digital nomadism phenomenon. This thesis aims to answer the questions of why people are
increasingly working as digital nomads, what motivates them, how do they operate and run
their businesses, and what kind of challenges and risks are there in digital nomadism.
As a result, it is found in this thesis that digital nomads are motivated by the desire for
freedom and new experiences, increased flexibility regarding the time and place of work,
utilizing the value of their work by advancing their own businesses, and an independent
lifestyle as an alternative to traditional employment. Digital nomads are passionate about what
they do, they are able to manage themselves and sell their services to potential clients. They
are digitally skilled people, and their business relies heavily on digital solutions. For
organizations, hiring a digital nomad can often be a more cost-efficient way than hiring a
permanent employee, especially for project-like assignments. As a dynamic type of lifestyle,
there are naturally challenges as well in digital nomadism. The work is highly uncertain and
insecure, digital nomads are solely responsible for running their businesses and delivering their
services, they need to tolerate constant risk and a lonely working environment and maintain a
favourable work-life balance.
 
Digital nomads, vapaasti suomennettuna diginomadit, ovat paikkariippumattomasti töitä
tekeviä ja digitaalisia ratkaisuja käyttäviä henkilöitä. Tämä tutkielma on rajattu yrittäjinä
toimiviin diginomadeihin. Diginomadina työskentely on ilmiö, joka on kasvattanut suosiotaan
etenkin nuoremman sukupolven asiantuntijatyötä tekevien ihmisten keskuudessa. Diginomadit
nauttivat työssään vapaudesta ja globaalista liikkuvuudesta. Digitaalisen työn luonteen vuoksi,
he voivat elää ja työskennellä missä tahansa omista preferensseistään riippuen. Tämä on
mahdollista teknologisen kehityksen ja suotuisan globaalin markkinatilanteen myötä.
Diginomadit ovat erinomainen esimerkki työtä tekevistä ihmisistä, jotka käyttävät edukseen
teknologista kehitystä ja digitaalisten innovaatioiden suomia mahdollisuuksia. Nopeasti
muuttuvassa, dynaamisessa ja globaalissa liike-elämässä kysyntä muunlaisellekin työvoimalle,
kuin perinteiselle vakituiselle palkkatyölle, on kasvavaa. Diginomadit ovat vaihtoehtoinen
työvoima, jota yritykset voivat käyttää edukseen.
Tämä tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä empiirisestä tutkimuksesta, johon
on haastateltu viittä suomalaista diginomadia. Tutkielman tavoite on luoda syvempi ymmärrys
diginomadeista. Erityiset kiinnostuksen kohteet tutkielmassa ovat syyt, miksi ihmiset
enenevissä määrin työskentelvät diginomadeina, mikä heitä motivoi, kuinka he toimivat ja
edistävät liiketoimintaansa ja millaisia haasteita diginomadien elämässä on.
Tutkielman tuloksena voidaan todeta, että diginomadeja motivoi erityisesti vapauden ja
uusien kokemusten halu, lisääntynyt joustavuus koskien työn aikaa ja paikkaa, mahdollisuudet
hyödyntää oman työnsä arvoa edistämällä omaa liiketoimintaa ja itsenäinen elämäntyyli
vaihtoehtona perinteiselle palkkatyölle. Diginomadit ovat intohimoisia työtään kohtaan,
kykenevät hallitsemaan omaa työtään ja myymään palveluitaan potentiaalisille asiakkaille. He
ovat digitaalisesti lahjakkaita ja heidän toimintansa nojaa vahvasti digitaalisiin ratkaisuihin.
Yrityksille diginomadilta työn tilaaminen voi olla kustannustehokkaampi ratkaisu kuin
vakituisen työntekijän palkkaaminen erityisesti projektiluontoisiin tehtäviin. Diginomadit
kohtaavat työelämässään myös haasteita. Heidän työtilanteensa on epävarma ja turvaton, he
ovat yksin vastuussa liiketoiminnastaan ja tarvittavien töiden tekemisestä, heidän tulee kyetä
sietämään riskejä ja yksinäisyyttä sekä ylläpitämään suotuisaa työn ja vapaa-ajan tasapainoa.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • Small businesses digitalization and territorial attractiveness : how can technology companies’ support for small businesses digitalization impact the territorial attractiveness? 

    Beuzelin, Pauline (23.06.2019)
    Digitalization becomes a requirement to succeed in the dynamic changing world. Small and Medium Enterprises (SMEs) are essential for delivering a more inclusive globalization and growth. However, many SMEs owners consider ...
    suljettu
  • Small and medium-sized (SME) companies are not investing in digital tools and IT – why? : A research into SME digital tools and IT adoption factors 

    Matintupa, Johannes (Turun yliopisto, 04.06.2018)
    Prior research and media coverage over recent years have stated that small – and medium-sized companies (SMEs) are lagging behind in digitalisation and the adoption of digital tools and IT. This master thesis research ...
  • STOP! In the name of Article 17 – An analysis of Article 17 of the Directive on Copyright in the Digital Single Market as a solution to protect copyright in the digital environment 

    Manninen, Pamela (22.10.2019)
    The protection of copyright-protected subject matter in the digital single market has been topical within the EU policy discussions during the recent years. Digitalization enables great possibilities, but also worrisome ...
    suljettu

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste