Soteuudistus talousteorian valossa
Aho, Roosa (2021-06-07)
Soteuudistus talousteorian valossa
Aho, Roosa
(07.06.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061436943
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061436943
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan maakuntauudistusta ja erityisesti sotepalveluiden järjestämisvastuun siirtämistä kunnilta maakunnille. Maakuntauudistusta on valmisteltu pitkään ja sen myötä kunnilta siirtyisi kustannusnäkökulmasta yli puolet tehtävistä maakuntien vastuulle. Väestö ikääntyy ja väestörakenne eroaa suuresti kuntien välillä. Väestöltään ikääntyvät kunnat menettävät verotuloja asukkaiden eläköityessä ja kustannuspaineet nousevat sotepalveluiden tarpeen kasvaessa. Maakuntauudistus nähdään välttämättömänä keinona hillitä kustannusten nousua.
Tutkielmassa käsitellään aihetta pääosin talousteorioiden valossa. Teoriaosuudessa tarkastellaan mittakaavaetuja, yhdistelmäetuja ja kasautumisetua. Lisäksi käydään ulkoistuksen teoriaa, sillä osa kunnista on päätynyt ulkoistamaan terveyspalvelut yksityiselle palveluntarjoajalle. Kuntien pieni koko on myös kannustanut niitä tekemään yhteistyötä muiden kuntien kanssa ja ne pyrkivät saamaan kustannussäästöjä yhteistyön keinoin.
Lopuksi vielä tarkastellaan rahoitusvastuun erilaisia vaihtoehtoja. Tutkimuksien mukaan maakunnille pitäisi antaa verotusoikeus, jotta ne saavat kannustimen tehostaa toimintaa ja hillitä kustannuksia. Mikäli rahoitus- ja järjestämisvastuu eriytetään, syntyy pehmeän budjettirajoitteen ongelma, joka ei luo riittävästi kannustinta vähentää kustannuksia.
Tutkielmassa käsitellään aihetta pääosin talousteorioiden valossa. Teoriaosuudessa tarkastellaan mittakaavaetuja, yhdistelmäetuja ja kasautumisetua. Lisäksi käydään ulkoistuksen teoriaa, sillä osa kunnista on päätynyt ulkoistamaan terveyspalvelut yksityiselle palveluntarjoajalle. Kuntien pieni koko on myös kannustanut niitä tekemään yhteistyötä muiden kuntien kanssa ja ne pyrkivät saamaan kustannussäästöjä yhteistyön keinoin.
Lopuksi vielä tarkastellaan rahoitusvastuun erilaisia vaihtoehtoja. Tutkimuksien mukaan maakunnille pitäisi antaa verotusoikeus, jotta ne saavat kannustimen tehostaa toimintaa ja hillitä kustannuksia. Mikäli rahoitus- ja järjestämisvastuu eriytetään, syntyy pehmeän budjettirajoitteen ongelma, joka ei luo riittävästi kannustinta vähentää kustannuksia.