Heja, svenska lärare! : Hälsnings- och avslutningsfraser i e-brev skrivna av finskspråkiga svenskinlärare
Suomi, Johanna (2021-05-28)
Heja, svenska lärare! : Hälsnings- och avslutningsfraser i e-brev skrivna av finskspråkiga svenskinlärare
Suomi, Johanna
(28.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537205
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537205
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att undersöka hur finskspråkiga inlärare av svenska inleder och avslutar e-brev av olika formalitetsgrad på svenska. Jag är intresserad av vad för slags hälsnings- och avslutningsfraser de använder samt hur tilltal används. Vidare utreder jag hur användning av hälsnings- och avslutningsfraser varierar på olika CEFR-nivåer och i olika skrivuppgifter samt vad för slags utveckling det sker mellan två skrivomgångar. Som jämförelsematerial använder jag e-brev skrivna av svenskspråkiga gymnasister i Sverige och undersöker vilka skillnader det föreligger i bruket av hälsnings- och avslutningsfraser mellan infödda och inlärare. Som material använder jag handskrivna e-brev (n = 318) av 53 finskspråkiga högstadieelever och gymnasister. Materialet har samlats in inom forskningsprojektet Topling – Inlärningsgångar i andraspråket vid Jyväskylä universitet. E-breven har skrivits utgående från tre olika skrivuppgifter och vid två olika insamlingsomgångar. De har nivåbedömts enligt CEFR inom projektet. I undersökningen använder jag främst ett kvantitativt analyssätt. Jag kategoriserar inlednings- och avslutningsfraserna enligt en modell som jag utarbetat och räknar antalet och andelen fraser och tilltal i olika uppgifter samt enligt CEFR-nivå. Jämförelser görs med hänsyn till färdighetsnivå, skrivuppgift samt till infödda talare. Analysen visar att inlednings- och avslutningsfraserna varierar i större utsträckning hos inlärare än infödda. Både inlärare och infödda föredrar det neutrala Hej. De infödda föredrar först och främst avslutningsfraser som är konventionella och tillhör skrivet språk, medan inlärare oftare använder fraser som är mer typiska för talat språk. Att utelämna den inledande eller avslutande hälsningen är betydligt vanligare hos inlärare än infödda. Vidare verkar skillnaden mellan vissa fraser vara oklar för inlärare. Av resultaten framgår att variationen av inledande hälsningar är lägre vid omgång 3 än vid omgång 1. I mejl till vännen och läraren minskar användningen av namn som underskrift vid omgång 3. Användningen av Hej som inledande hälsning ökar med språkfärdigheten, medan andelen av utelämning av hälsning samt andelen av icke-målspråksenliga fraser minskar. Andelen av namnunderskrift och utelämningen av avslutning minskar också med ökande språkfärdighet. Tilltal används av infödda talare i betydligt högre grad än av inlärarna. Infödda tilltalar läraren något oftare än vännen, medan inlärare gör tvärtom. Tilltal används oftast på de högre färdighetsnivåerna av inlärarna. I fortsättningen vore det av intresse att studera hur de undersökta fenomenen tas upp i de nyaste läroböckerna och i undervisningen i Finland.