Valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden urasuunnitelmat
Tuukkanen, Minna (2021-06-07)
Valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden urasuunnitelmat
Tuukkanen, Minna
(07.06.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537215
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537215
Tiivistelmä
Sairaanhoitajia tarvitaan sosiaali- ja terveysalalla lukuisissa eri tehtävissä. Sairaanhoitajista on kuitenkin pulaa niin Suomessa kuin muuallakin maailmalla ja alanvaihtoaikeita on jo sairaanhoitajaopiskelijoilla. Huolimatta sairaanhoitajan erilaisista uravaihtoehdoista sairaanhoitajaopiskelijat eivät ole aina tietoisia kaikista uramahdollisuuksista.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja analysoida valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden urasuunnitelmia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena. Aineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla 12 ammattikorkeakoulusta opintojensa loppuvaiheessa olevilta sairaanhoitajaopiskelijoilta (N=1409) strukturoidulla kyselyllä. Kyselyssä oli kahdeksan kysymystä koskien urasuunnitelmia ja lisäksi taustatietokysymyksiä. Aineisto analysoitiin tilastollisesti.
Kaikkiaan 514 valmistuvaa sairaanhoitajaopiskelijaa vastasi kyselyyn (vastausprosentti 36 %). Opiskelijoista noin neljäsosa suunnitteli vaihtavansa alaa. Opiskelijoista noin kahdella kolmasosalla oli hoitotyön urasuunnitelma ja myös noin kaksi kolmasosaa suunnitteli opiskelevansa lisää valmistumisen jälkeen. Johtajaksi tai kliiniseksi asiantuntijaksi pätevöityminen olivat suosituimpien vaihtoehtojen joukossa. Alle viidesosa opiskelijoista suunnitteli työskentelevänsä ulkomailla. Monella opiskelijan taustatekijällä sekä koulutustyytyväisyydellä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys urasuunnitelmiin.
Opiskelijoilla on erilaisia urasuunnitelmia. Opiskelijoita on tärkeä tukea urasuunnittelussa, jotta opiskelijoilla olisi mahdollisimman paljon tietoa sairaanhoitajan eri uravaihtoehdoista. Erityisesti tukea tulisi antaa opiskelijoille, jotka suunnittelevat alanvaihtoa. Lisäksi on tärkeä kiinnittää huomiota opiskelijoiden koulutustyytyväisyyteen. Nurses are needed in the health and social care sector in many positions. However, there is a shortage of nurses, both in Finland and elsewhere in the world, and many nursing students are already considering changing career. Despite the different career options for a nurse, nursing students are not always aware of all career opportunities.
The purpose of this study was to describe and analyse graduating nursing students’ career plans and the factors associated with these plans.
A cross-sectional design was used. The data was collected through convenience sampling with a structured survey. Graduating nursing students (N=1409) were recruited from 12 universities of applied sciences. The survey included eight questions regarding career plans and additional background questions. The data was analysed statistically.
A total of 514 graduating nursing students responded to the survey with a response rate of 36%. About a quarter of the students planned to change career. About two-thirds of the students had a nursing career plan, and about two-thirds planned to study more after graduation. Qualifying as a manager or advanced practice nurse were among the most popular options. Less than one-fifth of students planned to work abroad. Many factors in the background of students, as well as their satisfaction with education, had a statistically significant association with career plans.
Students have different career plans. It is important to support students in career planning so that they have as much information as possible about the different career options for a nurse. Specifically, support should be provided to students planning a career change. In addition, it is important to pay attention to students’ satisfaction with their education.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja analysoida valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden urasuunnitelmia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena. Aineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla 12 ammattikorkeakoulusta opintojensa loppuvaiheessa olevilta sairaanhoitajaopiskelijoilta (N=1409) strukturoidulla kyselyllä. Kyselyssä oli kahdeksan kysymystä koskien urasuunnitelmia ja lisäksi taustatietokysymyksiä. Aineisto analysoitiin tilastollisesti.
Kaikkiaan 514 valmistuvaa sairaanhoitajaopiskelijaa vastasi kyselyyn (vastausprosentti 36 %). Opiskelijoista noin neljäsosa suunnitteli vaihtavansa alaa. Opiskelijoista noin kahdella kolmasosalla oli hoitotyön urasuunnitelma ja myös noin kaksi kolmasosaa suunnitteli opiskelevansa lisää valmistumisen jälkeen. Johtajaksi tai kliiniseksi asiantuntijaksi pätevöityminen olivat suosituimpien vaihtoehtojen joukossa. Alle viidesosa opiskelijoista suunnitteli työskentelevänsä ulkomailla. Monella opiskelijan taustatekijällä sekä koulutustyytyväisyydellä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys urasuunnitelmiin.
Opiskelijoilla on erilaisia urasuunnitelmia. Opiskelijoita on tärkeä tukea urasuunnittelussa, jotta opiskelijoilla olisi mahdollisimman paljon tietoa sairaanhoitajan eri uravaihtoehdoista. Erityisesti tukea tulisi antaa opiskelijoille, jotka suunnittelevat alanvaihtoa. Lisäksi on tärkeä kiinnittää huomiota opiskelijoiden koulutustyytyväisyyteen.
The purpose of this study was to describe and analyse graduating nursing students’ career plans and the factors associated with these plans.
A cross-sectional design was used. The data was collected through convenience sampling with a structured survey. Graduating nursing students (N=1409) were recruited from 12 universities of applied sciences. The survey included eight questions regarding career plans and additional background questions. The data was analysed statistically.
A total of 514 graduating nursing students responded to the survey with a response rate of 36%. About a quarter of the students planned to change career. About two-thirds of the students had a nursing career plan, and about two-thirds planned to study more after graduation. Qualifying as a manager or advanced practice nurse were among the most popular options. Less than one-fifth of students planned to work abroad. Many factors in the background of students, as well as their satisfaction with education, had a statistically significant association with career plans.
Students have different career plans. It is important to support students in career planning so that they have as much information as possible about the different career options for a nurse. Specifically, support should be provided to students planning a career change. In addition, it is important to pay attention to students’ satisfaction with their education.