Utvärdering av nätverket Svenska nu:s verksamhet under åren 2007–2018
Oksanen, Pinja (2021-05-28)
Utvärdering av nätverket Svenska nu:s verksamhet under åren 2007–2018
Oksanen, Pinja
(28.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061637714
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061637714
Tiivistelmä
Svenska nu är ett nätverk som arbetar för bättre svenskundervisning och för svenskans ställning i Finland. Syftet med denna avhandling är att studera utvecklingen av nätverkets verksamhet under åren 2007–2018. Jag utreder hur nätverkets målsättningar och själva verksamheten har utvecklats under perioden och på vilket sätt det har lyckats uppnå sina mål. Vidare redogör jag för vad svensklärare anser om verksamheten och på vilket sätt de skulle vilja förbättra verksamheten under de följande åren.
Materialet består av två delar: nätverkets verksamhetsplaner och -berättelser från åren 2007–2018 samt svensklärarnas svar på en enkät som behandlar nätverkets verksamhet. Forskningsmetoden är kvalitativ och materialet har analyserats med hjälp av innehållsanalys.
Resultaten visar att nätverkets målsättningar och verksamhet har utvecklats hand i hand. Den centralaste förändringen har varit att målsättningarna och verksamheten har utvidgats att gälla även det övriga samhället utöver skolvärlden. Nätverket har börjat satsa alltmer på samhällelig påverkan, nordiskt samarbete och synlighet i medierna. En viktig orsak till utvecklingen har varit förändringarna i verksamhetsomgivningen, på vilka nätverket har velat reagera med sin verksamhet.
Av resultaten framgår vidare att verksamhetsmålen har förverkligats i varierande grad. Målen gällande den verksamhet som direkt har riktats till svenskundervisningen har i stort sett gått i uppfyllelse varje år, eftersom skolverksamheten har utgjort den grundläggande delen av nätverkets verksamhet. Däremot kräver en del av målen, såsom mål att förbättra elevernas svenskkunskaper och motivation till svenskstudier, en längre tidsperiod innan det är möjligt att utvärdera deras förverkligande. Trots detta framgår det av materialet enstaka positiva resultat angående de tidskrävande målen. Det förblev dock oklart huruvida några av målen har förverkligats då de var mycket abstrakta och verksamhetsberättelserna inte innehöll information om dem.
Enligt enkätsvaren var svensklärarna mycket nöjda med nätverkets verksamhet. Lärarna berömde speciellt nätverkets workshoppar, läromaterial och praktiska arrangemang. Däremot kritiserades den begränsade tillgången till verksamheten. Enligt svensklärarna har nätverkets insatser inte förbättrat elevernas svenskkunskaper, men elevernas intresse för och motivationen till svenskstudier har ökat tack vare Svenska nu. Med tanke på framtiden föreslås det av lärarna att nätverket skulle kunna erbjuda fler skolbesök av svenskspråkiga gäster, anordna tillfällen till samarbete mellan finsk- och svenskspråkiga skolor och ha mer verksamhet på nätet.
Materialet består av två delar: nätverkets verksamhetsplaner och -berättelser från åren 2007–2018 samt svensklärarnas svar på en enkät som behandlar nätverkets verksamhet. Forskningsmetoden är kvalitativ och materialet har analyserats med hjälp av innehållsanalys.
Resultaten visar att nätverkets målsättningar och verksamhet har utvecklats hand i hand. Den centralaste förändringen har varit att målsättningarna och verksamheten har utvidgats att gälla även det övriga samhället utöver skolvärlden. Nätverket har börjat satsa alltmer på samhällelig påverkan, nordiskt samarbete och synlighet i medierna. En viktig orsak till utvecklingen har varit förändringarna i verksamhetsomgivningen, på vilka nätverket har velat reagera med sin verksamhet.
Av resultaten framgår vidare att verksamhetsmålen har förverkligats i varierande grad. Målen gällande den verksamhet som direkt har riktats till svenskundervisningen har i stort sett gått i uppfyllelse varje år, eftersom skolverksamheten har utgjort den grundläggande delen av nätverkets verksamhet. Däremot kräver en del av målen, såsom mål att förbättra elevernas svenskkunskaper och motivation till svenskstudier, en längre tidsperiod innan det är möjligt att utvärdera deras förverkligande. Trots detta framgår det av materialet enstaka positiva resultat angående de tidskrävande målen. Det förblev dock oklart huruvida några av målen har förverkligats då de var mycket abstrakta och verksamhetsberättelserna inte innehöll information om dem.
Enligt enkätsvaren var svensklärarna mycket nöjda med nätverkets verksamhet. Lärarna berömde speciellt nätverkets workshoppar, läromaterial och praktiska arrangemang. Däremot kritiserades den begränsade tillgången till verksamheten. Enligt svensklärarna har nätverkets insatser inte förbättrat elevernas svenskkunskaper, men elevernas intresse för och motivationen till svenskstudier har ökat tack vare Svenska nu. Med tanke på framtiden föreslås det av lärarna att nätverket skulle kunna erbjuda fler skolbesök av svenskspråkiga gäster, anordna tillfällen till samarbete mellan finsk- och svenskspråkiga skolor och ha mer verksamhet på nätet.