Esillepanon vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa
Kantola, Viola (2021-06-14)
Esillepanon vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa
Kantola, Viola
(14.06.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061637977
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061637977
Tiivistelmä
Vähittäiskauppojen tavoitteena on myynnin lisääminen. Kuluttajat tekevät suuren osan ostopäätöksistä myymälässä, joten kuluttajiin voidaan vaikuttaa myymälämarkkinoinnin keinoilla oston hetkellä. Päivittäistavarakaupan on tärkeää ymmärtää ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, jotta se voi toteuttaa tehokkaampaa myymälämarkkinointia. Myymälöissä on lukuisia erilaisia myymälämarkkinoinnin keinoja eli ärsykkeitä. Esillepanot ovat yksi myymälämarkkinoinnin keinoista, joilla vaikutetaan asiakkaaseen myymälässä. Asiakkaan huomion kiinnittäminen voi olla haastavaa, koska asiakas kohtaa myymälässä paljon erilaisia ärsykkeitä. Esillepanot ovat tehokkaita myymälämarkkinoinnin keinoja, sillä niiden avulla lisätään tuotteiden myyntiä ja todennäköisyyttä impulssiostojen tekemiselle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia esillepanon vaikutusta kuluttajan ostokäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu kuluttajan ostokäyttäytymisen malleihin ja tyyppeihin, ostopolkuun, ostopäätösprosesseihin sekä myymälämarkkinoinnin keinoihin. Kuluttajan ostokäyttäytymiseen myymälässä vaikuttavat myymälämarkkinoinnin keinojen lisäksi myös myymälän ulkopuoliset tekijät ja kuluttajan omat ominaisuudet.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena esillepanokokeiluna. Esillepanokokeilut tehtiin koemyymälässä, jossa matalan sitoutumisen tuotteita sijoitettiin kahteen esillepanoon kuukauden ajaksi. Esillepanokokeilun tuotteiden myyntiä verrattiin kuukauden pituiseen ajanjaksoon, jolloin tuotteet sijaitsivat vain normaalilla myyntipaikalla hyllyssä. Tutkimuksen tulosten mukaan esillepano vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa, sillä esillepanokokeilut osoittavat tuotteen myynnin kasvavan esillepanon aikana. Tutkimuksen mukaan tuotteiden järjestyksellä esillepanossa on vaikutusta tuotteiden myyntiin. Kun esillepanon tuotteet asetellaan värien mukaan pystysuorassa järjestyksessä, tuotteita myydään enemmän. Päivittäistavarakauppa voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia liiketoisminnassaan, sillä tutkimuksen avulla kauppa voi toteuttaa tehokkaampia esillepanoja.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia esillepanon vaikutusta kuluttajan ostokäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu kuluttajan ostokäyttäytymisen malleihin ja tyyppeihin, ostopolkuun, ostopäätösprosesseihin sekä myymälämarkkinoinnin keinoihin. Kuluttajan ostokäyttäytymiseen myymälässä vaikuttavat myymälämarkkinoinnin keinojen lisäksi myös myymälän ulkopuoliset tekijät ja kuluttajan omat ominaisuudet.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena esillepanokokeiluna. Esillepanokokeilut tehtiin koemyymälässä, jossa matalan sitoutumisen tuotteita sijoitettiin kahteen esillepanoon kuukauden ajaksi. Esillepanokokeilun tuotteiden myyntiä verrattiin kuukauden pituiseen ajanjaksoon, jolloin tuotteet sijaitsivat vain normaalilla myyntipaikalla hyllyssä. Tutkimuksen tulosten mukaan esillepano vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa, sillä esillepanokokeilut osoittavat tuotteen myynnin kasvavan esillepanon aikana. Tutkimuksen mukaan tuotteiden järjestyksellä esillepanossa on vaikutusta tuotteiden myyntiin. Kun esillepanon tuotteet asetellaan värien mukaan pystysuorassa järjestyksessä, tuotteita myydään enemmän. Päivittäistavarakauppa voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia liiketoisminnassaan, sillä tutkimuksen avulla kauppa voi toteuttaa tehokkaampia esillepanoja.