Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elintarviketuotantoyrityksen kysynnän ennustamisprosessin arviointi ja kehittäminen

Soini, Anniina (2021-06-11)

Elintarviketuotantoyrityksen kysynnän ennustamisprosessin arviointi ja kehittäminen

Soini, Anniina
(11.06.2021)
Katso/Avaa
Soini_Anniina_opinnayte.pdf (2.257Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061637596
Tiivistelmä
Yksi yritysten avaintoiminnoista asiakaskysynnän ja tarjonnan yhteensovittamisessa on myynnin ja operaatioiden suunnitteluprosessi eli lyhyemmin S&OP-prosessi. Se pitää sisällään kysynnän ennustamisen ja sen synkronoimisen tuotannon, hankinnan sekä jakelun kanssa. Hyvin suunniteltu prosessi voi parhaimmillaan auttaa ennakoimaan paremmin odotettua kysyntää ja toisaalta reagoimaan tehokkaammin odottamattomaan kysyntään.
Ennusteen tarkkuus on tällöin tärkeää, sillä esimerkiksi tuoreiden elintarvikkeiden pilaantuvuus rajoittaa mahdollisuuksia käyttää varastoja puskurina kysynnän vaihtelua vastaan. Luonnolliset syyt kuten sesongit ja sää aiheuttavat kysynnän vaihtelua, mutta myös kampanjatoiminnalla on suuri vaikutus.
Teoriaviitekehyksessä kuvattiin laaja-alaisesti eri liiketoimintaprosesseja, kuten S&OP-, tuotekehitys ja kysynnän johtamisprosesseja. Teorialuvuista löytyy myös empiriaosuudessa ja analyysissä hyödynnetty analyysiviitekehys, jossa käydään läpi, miten kysynnän ennustamisprosessia voidaan kehittää.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona meijerialan tuotantoyritykselle. Tutkimus toteutettiin intensiivisenä tapaustutkimuksena toimeksiantajalle eli kaikki data kerättiin kohdeyrityksestä. Data kerättiin haastatteluilla, havainnoimalla sekä dokumenttien avulla. Näin saatiin laaja-alainen kuva tutkittavista prosesseista.
Empiriaosuudessa verrattiin haastatteluissa kerättyä dataa sekä teoriaosuudessa mainittuihin viitekehyksiin että kohdeyrityksessä käytössä olevaan S&OP-käsikirjaan.
Merkittävimmät löydetyt ongelmat kohdeyrityksen nykyisessä ennustamisprosessissa liittyivät ennusteiden pohjalla käytetyn tiedon hyödyntämiseen, tiimien väliseen kommunikaatioon sekä lanseerauksen jälkiarviointiprosessin haasteisiin. Kehitysehdotuksina ehdotettiin, että kohdeyrityksen on suositeltavaa luoda tiedon hyödyntämiseen standardoidut työkalut, moniulotteisen kommunikaation kehittämiseksi lisätä tietojärjestelmien integraatiota sekä luoda selkeä jälkiarviointiprosessi ennusteiden ja toteutuneiden myyntien seurantaan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4859]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste