Digitaalisen markkinnoinnin asiantuntijoiden kokemukset hakukoneista ja hakukonemarkkinoinnista
Mannila, Marianne (2021-06-23)
Digitaalisen markkinnoinnin asiantuntijoiden kokemukset hakukoneista ja hakukonemarkkinoinnista
Mannila, Marianne
(23.06.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062439970
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062439970
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman aiheena on hakukonemarkkinoinnin asiantuntijoiden kokemukset hakukonemarkkinoinnin kentästä Suomessa. Työn tarkoituksena on tutkia, millaisia valtasuhteita kentällä on, mitä haasteita valtasuhteisiin liittyy ja millaisia mahdollisia ratkaisuja kentällä toimivat asiantuntijat näihin haasteisiin tarjoavat. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten digitaalisen markkinoinnin asiantuntijat kokevat oman roolinsa hakukonemarkkinoinnin kentällä ja millaisena hakukonemarkkinoinnin ammattilaiset kokevat muut kentän toimijat: hakukoneyritykset, valtion, hakukoneiden käyttäjät ja asiakasyritykset.
Tutkielma kiinnittyy laadulliseen tutkimukseen, ja tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta hakukonemarkkinoinnin asiantuntijan haastattelusta. Haastateltavat työskentelevät pääkaupunkiseudulla toimivissa, digitaaliseen markkinointiin erikoistuneissa toimistoissa. Haastattelut tehtiin keväällä ja kesällä 2020. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, ja niiden avulla pyrittiin keräämään tietoa asiantuntijoiden kokemuksista omasta ja muiden toimijoiden rooleista kentällä. Haastattelut on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Hakukonemarkkinoinnin asiantuntijat kokivat oman roolinsa haasteelliseksi hakukonemarkkinoinnin kentällä, sillä he toimivat ristipaineisessa asemassa. Asiantuntijoiden on punnittava eettisiä ja taloudellisia kysymyksiä työssään. Google on kasvattanut valtaansa kentällä, ja samaan aikaan hakukone piiloutuu yhä enemmän selaimeen. Valtion rooli kentän järjestyksen ylläpitäjänä nähtiin heikkona. Hakukoneiden käyttäjillä ja asiakkaina toimivilla yrityksillä koettiin olevan ymmärryksen puutetta hakukoneista, mikä tuottaa käytännöllisiä ja eettisiä ongelmia asiantuntijoiden työssä.
Hakukonemarkkinoinnin kentällä lainsäädäntöä ja valvontaa tulisi kehittää jatkossa yhteistyössä eri tahojen kanssa. Selkeät toimintatavat tukisivat eettisemmän hakukonemarkkinoinnin käytäntöjä tulevaisuudessa. Myös hakukoneiden käyttäjien ymmärrystä tulisi parantaa esimerkiksi lisäämällä tiedonhakutaitojen merkitystä peruskoulutuksessa.
Tutkielma kiinnittyy laadulliseen tutkimukseen, ja tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta hakukonemarkkinoinnin asiantuntijan haastattelusta. Haastateltavat työskentelevät pääkaupunkiseudulla toimivissa, digitaaliseen markkinointiin erikoistuneissa toimistoissa. Haastattelut tehtiin keväällä ja kesällä 2020. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, ja niiden avulla pyrittiin keräämään tietoa asiantuntijoiden kokemuksista omasta ja muiden toimijoiden rooleista kentällä. Haastattelut on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Hakukonemarkkinoinnin asiantuntijat kokivat oman roolinsa haasteelliseksi hakukonemarkkinoinnin kentällä, sillä he toimivat ristipaineisessa asemassa. Asiantuntijoiden on punnittava eettisiä ja taloudellisia kysymyksiä työssään. Google on kasvattanut valtaansa kentällä, ja samaan aikaan hakukone piiloutuu yhä enemmän selaimeen. Valtion rooli kentän järjestyksen ylläpitäjänä nähtiin heikkona. Hakukoneiden käyttäjillä ja asiakkaina toimivilla yrityksillä koettiin olevan ymmärryksen puutetta hakukoneista, mikä tuottaa käytännöllisiä ja eettisiä ongelmia asiantuntijoiden työssä.
Hakukonemarkkinoinnin kentällä lainsäädäntöä ja valvontaa tulisi kehittää jatkossa yhteistyössä eri tahojen kanssa. Selkeät toimintatavat tukisivat eettisemmän hakukonemarkkinoinnin käytäntöjä tulevaisuudessa. Myös hakukoneiden käyttäjien ymmärrystä tulisi parantaa esimerkiksi lisäämällä tiedonhakutaitojen merkitystä peruskoulutuksessa.