Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Peruskoulun käsityön etäopetukseen suunnattujen oppimistehtävien systemaattinen tarkastelu ja ryhmittelyjärjestelmän kehittäminen

Turkki, Riina (2021-06-21)

Peruskoulun käsityön etäopetukseen suunnattujen oppimistehtävien systemaattinen tarkastelu ja ryhmittelyjärjestelmän kehittäminen

Turkki, Riina
(21.06.2021)
Katso/Avaa
Turkki_Riina_opinnayte.pdf (1.955Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062440097
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella, minkälaisia ovat verkossa kevään 2020 aikana jaetut peruskoulun käsityön etäoppimistehtävät, ja millä perusteella niitä voitaisiin organisoida käsityön etäopetuksen suunnittelua helpottaviksi kokonaisuuksiksi. Tutkimuksessa käsityön etäoppimistehtäviä tarkastellaan opetussuunnitelman sisältö- ja tavoitealueiden sekä oppimisympäristöön liittyvien osa-alueiden näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään käsitteitä: etäyhteyksiä hyödyntävä opetus, käsityö, oppimisympäristö, oppimateriaali ja oppimistehtävä. Valittujen käsitteiden avulla taustoitetaan tutkittavaa ilmiötä ja rakennetaan pohja aineiston analyysille. Tutkimuksen tavoitteena on havaita minkälaisia käsityön etäoppimistehtäviä voisi olla enemmän sekä helpottaa käsityön etäopetuksen suunnittelua tulevaisuudessa.
Tutkimuksen aineisto koostuu verkossa kevään 2020 aikana jaetuista käsityön etäoppimistehtävistä, jotka täyttävät tutkimuksessa aineistolle asetetut sisällyttämiskriteerit (N=78). Sisällyttämiskriteerit edellyttävät, että etäoppimistehtävä on suomenkielellä kirjoitettu, kohtuullisella vaivalla verkosta löytyvä peruskoulun käsityön etäopetukseen kevään 2020 aikana laadittu tai tarkoitukseen sopivaksi muokattu oppimistehtävä, jonka ohjeistus on riittävän yksityiskohtainen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ekstensiivisenä tapaustutkimuksena, johon liitettiin myös kvantitatiivisen tutkimuksen elementtejä. Ekstensiivisessä tapaustutkimuksessa tarkastelun kohteena on yhden tai muutaman tapauksen sijaan useita tapauksia. Tutkimus on luonteeltaan kartoittavaa. Tutkimuksen kahteen tutkimuskysymykseen pyrittiin saamaan vastauksia kahteen vaiheeseen perustuvalla analyysimallilla. Analyysin ensimmäisessä vaiheessa käsityön etäoppimistehtäville muodostettiin kvantifiointiin tähtäävän sisällönanalyysin avulla ominaisuusprofiilit. Analyysin toisessa vaiheessa ominaisuusprofiileja hyödynnettiin tapauksien ryhmittelyssä, muun muassa kokoavaa hierarkkista klusterianalyysiä käyttäen. Tutkimuksessa mielenkiinnon kohteena on siis aineiston kuvaaminen ja järjestelyyn sopivien rakenteiden löytäminen.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että verkossa jaetut käsityön etäoppimistehtävät ovat sisällöiltään ja tavoitteiltaan monipuolisia, mutta joitain täydennysehdotuksia aineiston perusteella voidaan tehdä. Työskentely aineiston etäoppimistehtävissä sijoittuu sekä fyysisiin että virtuaalisiin oppimisympäristöihin, ja käsityön etäoppimistehtävien tekemiseen tarvitaan ennen kaikkea digitaalisia työvälineitä ja materiaaleja. Suurimmassa osassa tarkastelun kohteena olevista oppimistehtävistä oppilas on vuorovaikutuksessa ainoastaan oppimistehtävän oppimateriaalien kanssa. Aineistolle on kehitetty ominaisuusprofiileihin perustuen kuusi erilaista ryhmittelyjärjestelmää, joista parhaiten toimivilta vaikuttavat oppimisympäristöön liittyvien muuttujien avulla tehdyt ryhmitelmät.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4865]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste