Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajakoulutuksen antamat valmiudet koulukiusaamiseen puuttumiseen : Maisterivaiheen opiskelijoiden ja tuoreiden opettajien käsityksiä

Törmä, Juho; Haulivuori, Kalle (2021-06-22)

Luokanopettajakoulutuksen antamat valmiudet koulukiusaamiseen puuttumiseen : Maisterivaiheen opiskelijoiden ja tuoreiden opettajien käsityksiä

Törmä, Juho
Haulivuori, Kalle
(22.06.2021)
Katso/Avaa
Haulivuori_Kalle_Torma_Juho_opinnayte.pdf (820.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062840298
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa pyrittiin selvittämään, miten maisterivaiheessa olevat luokanopettajaopiskelijat ja hiljattain valmistuneet luokanopettajat kokevat koulutuksensa antaneen valmiuksia puuttua koulukiusaamistilanteisiin ja koulukiusaamisen ehkäisyyn luokanopettajan työssä. Tavoitteena oli selvittää, kokevatko luokanopettajat opintojensa antaneen riittävästi tietoja ja taitoja koulukiusaamisen tunnistamiseen ja koulukiusaamiseen puuttumiseen luokanopettajan työssä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena (liite 1), jossa luokanopettajien ajatuksia kiusaamisesta mitattiin Likert-asteikolla. Tutkittaviksi valikoituivat Turun yliopiston Turun ja Rauman kampuksen maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijat ja kyseisistä oppilaitoksista valmistuneet luokanopettajat, joille lähetettiin sähköpostitse pyyntö vastata kyselyyn. Kyselyllä kerättiin 75 tutkittavan (n=75) kokoinen aineisto, joka analysoitiin tilastotieteellisin menetelmin: väittämistä muodostettiin kolme faktoria, jotka mittasivat vastaajien kykyä ehkäistä kiusaamista ja ratkaista jo syntyneitä kiusaamistilanteita. Faktoreita vertailtiin vastaajien opiskelupaikkaan, työkokemukseen ja opintojen vaiheeseen. Selvitettiin myös, missä kiusaamisen ehkäisemiseen ja kiusaamiseen puuttumiseen liittyvissä asioissa kyselyyn vastanneet kokevat tarvitsevansa työssään lisää tietoja ja taitoja.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat kokevat kaipaavansa kiusaamiseen puuttumiseen liittyvää lisäkoulutusta. Tästä huolimatta vastaajat kuitenkin olivat melko tyytyväisiä siihen, miten he pystyvät puuttumaan kiusaamiseen työssään. Maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoita ja jo valmistuneita luokanopettajia vertailtaessa kävi ilmi, että pidempään työelämässä olevat opettajat kokivat pystyvänsä puuttumaan aktiivisiin kiusaamistilanteisiin tehokkaammin kuin vasta vähän aikaa työelämässä olleet.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste