Bullying among students with reading difficulties
Turunen, Tiina (2021-08-13)
Bullying among students with reading difficulties
Turunen, Tiina
(13.08.2021)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8530-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8530-2
Tiivistelmä
Reading difficulties (RDs) constitute the most prevalent type of learning disabilities. They are easily noticed by classmates, may cause frustration, and are often accompanied by emotional, behavioral, and interpersonal problems. Previous research has paid little attention to bullying involvement among poor readers. RDs are found to co-occur with known risk factors of victimization and bullying, such as internalizing and externalizing problems. Moreover, in interview studies students with RDs have reported frequent bullying experiences, and more general learning disabilities have been associated with victimization and bullying.
In this thesis, I study bullying involvement among Finnish elementary and middle school students with RDs. I examine whether students with RDs are more at risk for bullying involvement than their peers without such difficulties and how RDs are longitudinally related to bullying involvement among school beginners and adolescents. Study I revealed that over a third of elementary and middle school students with self-reported RDs were involved in bullying as victims, bullies, or bully/victims. After controlling for self-esteem and difficulties in math, RDs were associated with peers viewing the students as victims and bully/victims. Study II examined how word-reading skills and externalizing/internalizing problems in Grades 1 and 2 predict bullying involvement in Grade 3. It showed that RDs alone do not increase the risk of bullying involvement at school but in tandem with externalizing/internalizing problems they do add to the risk of bullying others (bullies and bully/victims). Study III investigated the longitudinal interplay between reading skills (fluency and comprehension), victimization, and bullying across the transition from elementary to middle school, controlling for externalizing and internalizing problems. Poor reading fluency and comprehension were longitudinally associated with bullying perpetration but not with victimization. Put together, the studies in the thesis draw a novel picture of bullying involvement among students with RDs in elementary and middle school, both cross-sectionally and longitudinally in different age groups.
In conclusion, self-reported RDs were found to associate most strongly with victimization (being a victim or a bully/victim), whereas poor reading skills measured with reading tests were associated only with bullying perpetration. Reassuringly, the risk RDs posed for bullying involvement was relatively low. Lukemisvaikeudet ja koulukiusaaminen
Lukemisvaikeudet ovat yleisimpiä oppimisvaikeuksia. Ne näkyvät helposti koulussa, voivat aiheuttaa turhautumista ja niihin liittyy usein tunne-elämän, käyttäytymisen ja vuorovaikutuksen ongelmia, mutta niiden yhteyttä koulukiusaamiseen on tutkittu hyvin vähän. Tiedetään, että ne esiintyvät usein yhdessä kiusaamisen riskitekijöiden kuten sisään/ulospäin suuntautuvan oireilun kanssa. Lisäksi oppilaat, joilla on lukemisvaikeuksia, ovat haastattelututkimuksissa kertoneet kiusatuksi joutumisen kokemuksista ja yleisemmällä tasolla oppimisvaikeuksien on huomattu olevan yhteydessä kiusatuksi joutumiseen ja toisten kiusaamiseen.
Tässä väitöskirjassa tarkastelen lukemisvaikeuksien yhteyttä koulukiusaamiseen suomalaisilla ala- ja yläkoululaisilla. Tutkin, ovatko oppilaat, joilla on lukemisvaikeuksia, muita suuremmassa riskissä joutua kiusatuksi tai kiusata muita, sekä sitä, miten lukemisvaikeudet ovat pitkittäisesti yhteydessä koulukiusaamiseen koulutulokkailla sekä yläkouluun siirtyvillä nuorilla. Osatutkimuksen I mukaan yli kolmannes peruskoululaisista, joilla on lukemisvaikeuksia, joutui kiusatuksi, kiusasi muita, tai sekä että. Lukemisvaikeudet olivat yhteydessä kiusaavan oppilaan sekä kiusaaja/uhrin rooleihin myös, kun itsetunto ja matematiikan vaikeudet huomioitiin. Osatutkimuksessa II tutkittiin, ovatko 1. ja 2. luokilla mitatut sanatason lukemisen taidot sekä sisäänpäin/ulospäin suuntautuva oireilu yhteydessä kiusatuksi joutumiseen tai toisten kiusaamiseen 3. luokalla. Tulosten mukaan heikko lukutaito ei yksin lisää tätä riskiä, mutta yhdessä sisäänpäin/ulospäin suuntautuvan oireilun kanssa se lisää riskiä toisten kiusaamiseen. Osatutkimus III keskittyi lukemisen taitojen sekä kiusatuksi joutumisen ja toisten kiusaamisen yhteyksiin siirryttäessä yläkouluun sekä yläkoulun aikana. Heikot lukemisen sujuvuuden ja luetun ymmärtämisen taidot olivat pitkittäin yhteydessä toisten kiusaamiseen, mutta eivät kiusatuksi joutumiseen.
Yhdessä väitöskirjan osatutkimukset piirtävät kuvan koulukiusaamisesta niiden ala- ja yläkouluikäisten oppilaiden keskuudessa, joilla on lukemisvaikeuksia. Päätulos on, että itsearvioitujen lukemisvaikeuksien huomattiin olevan vahvimmin yhteydessä kiusatuksi joutumiseen, kun taas testeillä mitatut heikot lukemisen taidot liittyivät toisten kiusaamiseen. Positiivinen löydös kuitenkin oli, että lukemisvaikeuksien aiheuttama koulukiusaamisen riski todettiin varsin pieneksi.
In this thesis, I study bullying involvement among Finnish elementary and middle school students with RDs. I examine whether students with RDs are more at risk for bullying involvement than their peers without such difficulties and how RDs are longitudinally related to bullying involvement among school beginners and adolescents. Study I revealed that over a third of elementary and middle school students with self-reported RDs were involved in bullying as victims, bullies, or bully/victims. After controlling for self-esteem and difficulties in math, RDs were associated with peers viewing the students as victims and bully/victims. Study II examined how word-reading skills and externalizing/internalizing problems in Grades 1 and 2 predict bullying involvement in Grade 3. It showed that RDs alone do not increase the risk of bullying involvement at school but in tandem with externalizing/internalizing problems they do add to the risk of bullying others (bullies and bully/victims). Study III investigated the longitudinal interplay between reading skills (fluency and comprehension), victimization, and bullying across the transition from elementary to middle school, controlling for externalizing and internalizing problems. Poor reading fluency and comprehension were longitudinally associated with bullying perpetration but not with victimization. Put together, the studies in the thesis draw a novel picture of bullying involvement among students with RDs in elementary and middle school, both cross-sectionally and longitudinally in different age groups.
In conclusion, self-reported RDs were found to associate most strongly with victimization (being a victim or a bully/victim), whereas poor reading skills measured with reading tests were associated only with bullying perpetration. Reassuringly, the risk RDs posed for bullying involvement was relatively low.
Lukemisvaikeudet ovat yleisimpiä oppimisvaikeuksia. Ne näkyvät helposti koulussa, voivat aiheuttaa turhautumista ja niihin liittyy usein tunne-elämän, käyttäytymisen ja vuorovaikutuksen ongelmia, mutta niiden yhteyttä koulukiusaamiseen on tutkittu hyvin vähän. Tiedetään, että ne esiintyvät usein yhdessä kiusaamisen riskitekijöiden kuten sisään/ulospäin suuntautuvan oireilun kanssa. Lisäksi oppilaat, joilla on lukemisvaikeuksia, ovat haastattelututkimuksissa kertoneet kiusatuksi joutumisen kokemuksista ja yleisemmällä tasolla oppimisvaikeuksien on huomattu olevan yhteydessä kiusatuksi joutumiseen ja toisten kiusaamiseen.
Tässä väitöskirjassa tarkastelen lukemisvaikeuksien yhteyttä koulukiusaamiseen suomalaisilla ala- ja yläkoululaisilla. Tutkin, ovatko oppilaat, joilla on lukemisvaikeuksia, muita suuremmassa riskissä joutua kiusatuksi tai kiusata muita, sekä sitä, miten lukemisvaikeudet ovat pitkittäisesti yhteydessä koulukiusaamiseen koulutulokkailla sekä yläkouluun siirtyvillä nuorilla. Osatutkimuksen I mukaan yli kolmannes peruskoululaisista, joilla on lukemisvaikeuksia, joutui kiusatuksi, kiusasi muita, tai sekä että. Lukemisvaikeudet olivat yhteydessä kiusaavan oppilaan sekä kiusaaja/uhrin rooleihin myös, kun itsetunto ja matematiikan vaikeudet huomioitiin. Osatutkimuksessa II tutkittiin, ovatko 1. ja 2. luokilla mitatut sanatason lukemisen taidot sekä sisäänpäin/ulospäin suuntautuva oireilu yhteydessä kiusatuksi joutumiseen tai toisten kiusaamiseen 3. luokalla. Tulosten mukaan heikko lukutaito ei yksin lisää tätä riskiä, mutta yhdessä sisäänpäin/ulospäin suuntautuvan oireilun kanssa se lisää riskiä toisten kiusaamiseen. Osatutkimus III keskittyi lukemisen taitojen sekä kiusatuksi joutumisen ja toisten kiusaamisen yhteyksiin siirryttäessä yläkouluun sekä yläkoulun aikana. Heikot lukemisen sujuvuuden ja luetun ymmärtämisen taidot olivat pitkittäin yhteydessä toisten kiusaamiseen, mutta eivät kiusatuksi joutumiseen.
Yhdessä väitöskirjan osatutkimukset piirtävät kuvan koulukiusaamisesta niiden ala- ja yläkouluikäisten oppilaiden keskuudessa, joilla on lukemisvaikeuksia. Päätulos on, että itsearvioitujen lukemisvaikeuksien huomattiin olevan vahvimmin yhteydessä kiusatuksi joutumiseen, kun taas testeillä mitatut heikot lukemisen taidot liittyivät toisten kiusaamiseen. Positiivinen löydös kuitenkin oli, että lukemisvaikeuksien aiheuttama koulukiusaamisen riski todettiin varsin pieneksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2869]