Lukemaan opettamisen eriyttäminen ensimmäisellä luokalla : työkokemus osana luokanopettajien näkemyksiä eriyttämisestä
Laine, Annika (2021-05-28)
Lukemaan opettamisen eriyttäminen ensimmäisellä luokalla : työkokemus osana luokanopettajien näkemyksiä eriyttämisestä
Laine, Annika
(28.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082644338
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082644338
Tiivistelmä
Ensimmäisen luokan oppilaiden väliset tasoerot lukemisen valmiuksissa ja lukutaidossa ovat suuret. Opetuksen eriyttämisellä pyritään huomioimaan eri tasoiset oppilaat ja tarjoamaan jokaiselle sopivia haasteita. Eriyttämisen tarkoituksena on saada jokainen oppilas onnistumaan omalla tasollaan ja saavuttamaan oma potentiaalinsa. Opetuksen eriyttäminen on yhteydessä oppilaan motivaatioon ja itsetuntoon.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä lukemaan opettamisen eriyttämisestä ensimmäisellä luokalla huomioiden opettajan työkokemus. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa opettajaa (n=8), joilla oli kokemusta ensimmäisen luokan opettamisesta. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat opettivat parhaillaan tai olivat opettaneet viime lukukaudella ensimmäistä luokkaa. Opettajat olivat joko aloittelevia opettajia (n=3), jonkin verran kokeneita opettajia (n=2) tai kokeneita opettajia (n=3). Aineisto kerättiin keväällä 2020 ja syksyllä 2021. Tutkimukseen osallistui haastateltavia ympäri Suomea. Haastattelut litteroitiin ja litteroidut tiedostot analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan opettajan työkokemuksen määrä ei vaikuta opettajan näkemyksiin lukemaan opettamisen eriyttämisestä. Opettajat pitivät lukemaan opettamisen eriyttämistä tarpeellisena ja tärkeänä. He näkivät eriyttämisen mielenkiintoisena ja motivoivana haasteena. Kaikilla opettajilla oli kokemusta heikkojen sekä taitavien lukijoiden eriyttämisestä. Vastausten perusteella tehokkaimmiksi eriyttämisen keinoiksi opettajat kokivat erilaiset ryhmäjaot, kirjastojen hyödyntämisen, eriyttävät pelit ja sähköiset oppimisalustat, toiminnalliset opetusmenetelmät sekä kotitehtävien eriyttämisen. Haasteita eriyttämiseen toivat opettajien mukaan oppilaan laajat kielelliset ongelmat ja puutteet sanavarastossa, ajan puute, kodin asenteet lukemaan oppimista kohtaan, opettajajohtoiset oppimateriaalit, sopivien eriyttämismenetelmien löytäminen, oppilaiden työskentelytaitojen rajallisuus sekä puutteelliset resurssit. Opettajat kokivat, että opettajankoulutuksessa lukemaan opettamisen eriyttämistä ei ole käsitelty riittävästi.
Tutkimustulosten perusteella opettajat toivovat oppimateriaalien huomioivan paremmin taitavia lukijoita. Opettajat kokivat, että koulunkäynninohjaajien hyödyntäminen useammin sekä puolikkaan luokan tuntien lisääminen helpottaisivat eriyttämistä. Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä opettajankoulutusta, opettajien täydennyskoulutusta sekä oppimateriaaleja.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä lukemaan opettamisen eriyttämisestä ensimmäisellä luokalla huomioiden opettajan työkokemus. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa opettajaa (n=8), joilla oli kokemusta ensimmäisen luokan opettamisesta. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat opettivat parhaillaan tai olivat opettaneet viime lukukaudella ensimmäistä luokkaa. Opettajat olivat joko aloittelevia opettajia (n=3), jonkin verran kokeneita opettajia (n=2) tai kokeneita opettajia (n=3). Aineisto kerättiin keväällä 2020 ja syksyllä 2021. Tutkimukseen osallistui haastateltavia ympäri Suomea. Haastattelut litteroitiin ja litteroidut tiedostot analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan opettajan työkokemuksen määrä ei vaikuta opettajan näkemyksiin lukemaan opettamisen eriyttämisestä. Opettajat pitivät lukemaan opettamisen eriyttämistä tarpeellisena ja tärkeänä. He näkivät eriyttämisen mielenkiintoisena ja motivoivana haasteena. Kaikilla opettajilla oli kokemusta heikkojen sekä taitavien lukijoiden eriyttämisestä. Vastausten perusteella tehokkaimmiksi eriyttämisen keinoiksi opettajat kokivat erilaiset ryhmäjaot, kirjastojen hyödyntämisen, eriyttävät pelit ja sähköiset oppimisalustat, toiminnalliset opetusmenetelmät sekä kotitehtävien eriyttämisen. Haasteita eriyttämiseen toivat opettajien mukaan oppilaan laajat kielelliset ongelmat ja puutteet sanavarastossa, ajan puute, kodin asenteet lukemaan oppimista kohtaan, opettajajohtoiset oppimateriaalit, sopivien eriyttämismenetelmien löytäminen, oppilaiden työskentelytaitojen rajallisuus sekä puutteelliset resurssit. Opettajat kokivat, että opettajankoulutuksessa lukemaan opettamisen eriyttämistä ei ole käsitelty riittävästi.
Tutkimustulosten perusteella opettajat toivovat oppimateriaalien huomioivan paremmin taitavia lukijoita. Opettajat kokivat, että koulunkäynninohjaajien hyödyntäminen useammin sekä puolikkaan luokan tuntien lisääminen helpottaisivat eriyttämistä. Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä opettajankoulutusta, opettajien täydennyskoulutusta sekä oppimateriaaleja.