Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yritysetiikan vaikutus kulutuspäätökseen

Mykkänen, Tuomo (2021-08-04)

Yritysetiikan vaikutus kulutuspäätökseen

Mykkänen, Tuomo
(04.08.2021)
Katso/Avaa
Mykkanen_Tuomo_opinnayte.pdf (605.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090745313
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassani olen etsinyt vastausta kysymykseen, vaikuttaako yrityksen toteuttama yhteiskuntavastuullisuus ja kuluttajien eettinen asennemuutos käytännössä kulutuspäätöksiin.
Tutkielmassa yritysetiikalla tarkoitetaan kaikkia yrityksen toimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä ja yrittämisellä sellaistakin toimintaa, jonka päämääränä ei ole taloudellinen etu. Yrityksen yhteiskuntavastuulla tarkoitetaan yrityksen taloudellista, sosiaalista ja ympäristöllistä vastuullisuutta.
Aineistona on käytetty Helsingin Sanomien artikkeleita, jotka käsittelivät tutkimuksia kuluttajakäyttäytymisestä. Ajanjakso oli 1.1.2007–30.9.2018.
Tuloksista ilmenee, että kuluttajat ovat entistä valveutuneempia tiedostamaan ja ymmärtämään yrityksen yhteiskuntavastuun merkityksen tulevaisuuden kannalta. Yritysten yhteiskuntavastuullista toimintaa kuluttajat seuraavat julkisista lähteistä kuten viestintävälineistä ja sosiaalisesta mediasta, mikä mahdollistaa nopeat muutokset kuluttajien toiminnassa.
Kuluttajien arvomaailma on muuttunut – uusina luksustuotteina pidetään ekologisesti tai muuten eettisesti tehtyjä tuotettuja, kuten käsintehtyjä tuotteita ja kierrätystuotteita – kirpputoritkin ovat tulleet todellisiksi hankintalähteiksi kuluttajille.
Tuotteen hinta, laatu, turvallisuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeitä ostamisen kriteereitä. Verkkokaupan merkitys tuotteiden hankinnassa on lisääntynyt huomattavasti kuluttajien keskuudessa. Tuotteita tulee nykyään yhä enemmän ympäri maailmaa, mikä hankaloittaa yrityksen yhteiskuntavastuun noudattamista koko tuotantoketjun aikana.
Erityisesti nuoret uskovat vaikuttavansa eettisillä valinnoillaan ilmaston ja ympäristön tulevaisuuteen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4962]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste