Special Hockey -joukkueen pelaajien ja ikäkausijoukkueiden pelaajien osallisuuden kokemusten tarkastelua ja erojen vertailua
Koski, Maija (2021-07-02)
Special Hockey -joukkueen pelaajien ja ikäkausijoukkueiden pelaajien osallisuuden kokemusten tarkastelua ja erojen vertailua
Koski, Maija
(02.07.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091045791
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091045791
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten Special Hockey -joukkueen pelaajien ja ikäkausijoukkueiden pelaajien osallisuuden kokemukset eroavat toisistaan. Lisäksi tutkimuksessa testattiin, voiko koulumaailmaan tarkoitettua kyselylomaketta käyttää mukautetusti jääkiekkojoukkueissa. Tämä tarkoittaisi sitä, että lomakkeita voisi jatkossakin käyttää osallisuuden kokemuksien tutkimiseen urheilujoukkueissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja joukkueiden pelaajien osallisuuden kokemuksia mitattiin mukailtujen The Perceptions of Inclusion Questionnaire -kyselylomakkeiden avulla (PIQ). PIQ -kyselylomake perustuu saksalaiseen kyselyyn, joka arvioi opiskelijoiden integraation ulottuvuuksia (Zurbriggen, Venetz, Schwab & Hessels 2017). Tutkimusjoukkona oli 48 pelaajaa ja heidän vanhempaansa kahdesta eri länsisuomalaisesta jääkiekkoseurasta ja kolmesta eri joukkueesta. Tässä tutkielmassa tarkastellaan vain pelaajien antamia vastauksia. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tutkimuksessa havaittiin, että keskimäärin joukkueiden pelaajien emotionaalinen osallisuus joukkueessa on hyvä, pelaajien sosiaalinen osallisuus joukkueessa on hyvä ja pelaajien suoriutuminen lajitaidoissa on hyvä. Eroja kuitenkin oli joukkueiden vastausten keskihajonnoissa ja keskiarvoissa emotionaalista osallisuutta ja sosiaalista osallisuutta mittaavissa kysymyksissä joukkueiden pelaajien kesken, eli vastaukset eivät olleet yhdenmukaisia. Pelaajien käsitykset suoriutumisesta lajitaidoissa taas osoittautui yhdenmukaisiksi. Tutkimuksessa ei kuitenkaan havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä eri joukkueiden vastausten välillä. Tulokset olivat kuitenkin osin suuntaa antavia tutkittaessa eroja joukkueiden välillä. Sosiaalista osallisuutta mittaavissa kysymyksissä Special Hockey -joukkueen pelaajien antamilla vastauksilla oli pientä eroa muihin ikäkausijoukkueiden vastauksiin.
Tutkimustuloksista saatujen havaintojen perusteella ja koulumaailmassa toteutettuihin aiempiin tutkimustuloksiin verrattuna mukautettujen PIQ-kyselylomakkeiden käyttö vaikuttaisi soveltuvan mittaamaan urheilujoukkueiden osallisuuden kokemuksia. Tätä asiaa on kuitenkin tutkittava kattavammin, jotta jatkotutkimukset olisivat mahdollisia niiltä osin, kun halutaan tutkia urheilujoukkueiden osallisuutta joukkueissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja joukkueiden pelaajien osallisuuden kokemuksia mitattiin mukailtujen The Perceptions of Inclusion Questionnaire -kyselylomakkeiden avulla (PIQ). PIQ -kyselylomake perustuu saksalaiseen kyselyyn, joka arvioi opiskelijoiden integraation ulottuvuuksia (Zurbriggen, Venetz, Schwab & Hessels 2017). Tutkimusjoukkona oli 48 pelaajaa ja heidän vanhempaansa kahdesta eri länsisuomalaisesta jääkiekkoseurasta ja kolmesta eri joukkueesta. Tässä tutkielmassa tarkastellaan vain pelaajien antamia vastauksia. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tutkimuksessa havaittiin, että keskimäärin joukkueiden pelaajien emotionaalinen osallisuus joukkueessa on hyvä, pelaajien sosiaalinen osallisuus joukkueessa on hyvä ja pelaajien suoriutuminen lajitaidoissa on hyvä. Eroja kuitenkin oli joukkueiden vastausten keskihajonnoissa ja keskiarvoissa emotionaalista osallisuutta ja sosiaalista osallisuutta mittaavissa kysymyksissä joukkueiden pelaajien kesken, eli vastaukset eivät olleet yhdenmukaisia. Pelaajien käsitykset suoriutumisesta lajitaidoissa taas osoittautui yhdenmukaisiksi. Tutkimuksessa ei kuitenkaan havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä eri joukkueiden vastausten välillä. Tulokset olivat kuitenkin osin suuntaa antavia tutkittaessa eroja joukkueiden välillä. Sosiaalista osallisuutta mittaavissa kysymyksissä Special Hockey -joukkueen pelaajien antamilla vastauksilla oli pientä eroa muihin ikäkausijoukkueiden vastauksiin.
Tutkimustuloksista saatujen havaintojen perusteella ja koulumaailmassa toteutettuihin aiempiin tutkimustuloksiin verrattuna mukautettujen PIQ-kyselylomakkeiden käyttö vaikuttaisi soveltuvan mittaamaan urheilujoukkueiden osallisuuden kokemuksia. Tätä asiaa on kuitenkin tutkittava kattavammin, jotta jatkotutkimukset olisivat mahdollisia niiltä osin, kun halutaan tutkia urheilujoukkueiden osallisuutta joukkueissa.