Vanhempien osallisuus ja koulunkäynnin tuki : Määrällinen tutkimus vanhempien osallistumisesta lapsen koulunkäyntiin
Etelälahti, Heini (2021-06-16)
Vanhempien osallisuus ja koulunkäynnin tuki : Määrällinen tutkimus vanhempien osallistumisesta lapsen koulunkäyntiin
Etelälahti, Heini
(16.06.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092947501
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092947501
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan vanhempien tapoja osallistua lapsen koulunkäyntiin sekä osallisuuteen yhteydessä olevia tekijöitä lapsen ollessa 1.–6. luokalla. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, joilla on yhteys vanhempien osallistumiseen ja näin auttaa kouluja ja opettajia tunnistamaan oppilaiden vanhemmat, joiden kannustamiseen tulisi kiinnittää erityistä huomiota osallisuuteen motivoimisessa ja tukemisessa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2019 määrällisenä Survey-tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin 452 alakouluikäisen lapsen vanhemmalta sähköisellä Webropol -kyselylomakkeella. Tutkimuksessa vanhempien osallistuminen jaettiin koti- ja koulupohjaiseen osallistumiseen, joiden yhteyttä tarkasteltiin lapsi- ja vanhempitekijöihin sekä koulun luomiin osallistumismahdollisuuksiin ja osallisuutta tukevaan ilmapiiriin.
Tutkimuksesta ilmeni, että suurin osa vanhemmista osallistuu lapsen koulunkäyntiin aktiivisesti kotona. Vanhempien koulupohjainen osallistuminen on kotipohjaiseen osallistumiseen nähden kuitenkin selvästi vähäisempää. Vähäisemmästä koulupohjaisesta osallistumisesta huolimatta vanhemmat ilmaisivat tutkimuksessa halukkuutensa osallistua koulupohjaiseen lapsen koulunkäyntiä tukevaan toimintaan.
Tutkimuksessa havaittiin, että lapsitekijöistä lapsen luokka-aste, sosiaalinen pärjääminen koulumaailmassa sekä erityisopettajalta saatu koulunkäynnin tuki olivat yhteydessä vanhempien koti- ja koulupohjaiseen osallisuuteen. Vanhempitekijöiden osalta vanhemman sukupuolen, koulutustaustan, työtilanteen, lapsuuden kokemusten sekä merki-tyksellisyyden kokemusten todettiin olevan yhteydessä sekä vanhempien koti- että koulupohjaiseen osallisuuteen. Lisäksi koulun osallisuutta tukeva ilmapiiri ja koulun luomat osallistumismahdollisuudet olivat yhteydessä sekä vanhempien koulupohjaiseen osallistumisaktiivisuuteen että heidän halukkuuteensa osallistua koulupohjaiseen toimintaan.
Tutkimuksen tulosten valossa voidaan todeta, että koulujen panostus vanhempien osallisuutta tukevaan ilmapiiriin ja osallisuutta tukevien mahdollisuuksien luomiseen on hyödyllistä vanhempien osallisuuden kannalta. Koulupohjaisen osallistumisaktiivisuuden vähäisyys suhteessa kotipohjaiseen osallisuuteen, nostaa kuitenkin esiin haasteen tulevaisuudelle: Miten saada vanhemmat mukaan myös koulupohjaiseen lapsen koulunkäyntiä tukevaan toimintaan.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2019 määrällisenä Survey-tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin 452 alakouluikäisen lapsen vanhemmalta sähköisellä Webropol -kyselylomakkeella. Tutkimuksessa vanhempien osallistuminen jaettiin koti- ja koulupohjaiseen osallistumiseen, joiden yhteyttä tarkasteltiin lapsi- ja vanhempitekijöihin sekä koulun luomiin osallistumismahdollisuuksiin ja osallisuutta tukevaan ilmapiiriin.
Tutkimuksesta ilmeni, että suurin osa vanhemmista osallistuu lapsen koulunkäyntiin aktiivisesti kotona. Vanhempien koulupohjainen osallistuminen on kotipohjaiseen osallistumiseen nähden kuitenkin selvästi vähäisempää. Vähäisemmästä koulupohjaisesta osallistumisesta huolimatta vanhemmat ilmaisivat tutkimuksessa halukkuutensa osallistua koulupohjaiseen lapsen koulunkäyntiä tukevaan toimintaan.
Tutkimuksessa havaittiin, että lapsitekijöistä lapsen luokka-aste, sosiaalinen pärjääminen koulumaailmassa sekä erityisopettajalta saatu koulunkäynnin tuki olivat yhteydessä vanhempien koti- ja koulupohjaiseen osallisuuteen. Vanhempitekijöiden osalta vanhemman sukupuolen, koulutustaustan, työtilanteen, lapsuuden kokemusten sekä merki-tyksellisyyden kokemusten todettiin olevan yhteydessä sekä vanhempien koti- että koulupohjaiseen osallisuuteen. Lisäksi koulun osallisuutta tukeva ilmapiiri ja koulun luomat osallistumismahdollisuudet olivat yhteydessä sekä vanhempien koulupohjaiseen osallistumisaktiivisuuteen että heidän halukkuuteensa osallistua koulupohjaiseen toimintaan.
Tutkimuksen tulosten valossa voidaan todeta, että koulujen panostus vanhempien osallisuutta tukevaan ilmapiiriin ja osallisuutta tukevien mahdollisuuksien luomiseen on hyödyllistä vanhempien osallisuuden kannalta. Koulupohjaisen osallistumisaktiivisuuden vähäisyys suhteessa kotipohjaiseen osallisuuteen, nostaa kuitenkin esiin haasteen tulevaisuudelle: Miten saada vanhemmat mukaan myös koulupohjaiseen lapsen koulunkäyntiä tukevaan toimintaan.