Sairauden aiheuttamat epäsuorat kustannukset ja niiden tarkastelu yrityksen myyntikanavassa vuonna 2019
Kaarttinen, Mikko (2021-10-05)
Sairauden aiheuttamat epäsuorat kustannukset ja niiden tarkastelu yrityksen myyntikanavassa vuonna 2019
Kaarttinen, Mikko
(05.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102051813
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102051813
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma liittyen sairauden aiheuttamiin epäsuorien kustannusten kirjallisuuteen sekä empiirinen tarkastelu yrityksen myyntikanavassa vuonna 2019 sairauden aiheuttamista epäsuorista kustannuksista kyseisessä myyntikanavassa. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan sairauden aiheuttamien epäsuorien kustannusten identifioimistapoja, arvotusta sekä yleisimpiä kategorioita. Arvottamisessa tarkastelua käydään inhimillisen pääomamallin sekä kitkakustannusmallin näkökulmasta, mallien eroja estimaattien muodostuksessa arvioidaan kahden tutkimuksen avulla, joissa on hyödynnetty molempia menetelmiä. Empiirinen tarkastelu on toteutettu usean muuttujan regressiolla hyödyntäen tutkimusta varten rakennettua paneeliaineistoa sekä kitkakustannus menetelmää.
Yrityksen myyntikanava 2019 tarkastelua varten rakennettiin paneelidata myyntiin vaikuttavista muuttujista yrityksen eri järjestelmistä, tarkoituksena selvittää vaikuttavatko sairaspoissaolot tilastollisesti merkitsevällä tavalla myyntiin tai palveluasteeseen. Aineistoissa ei kuitenkaan pystytty hankkimaan kaikkia haluttuja muuttujia ja toteutuneiden työtuntien muuttujaa ei pystytty liittämään aineistoon, tästä syystä regression tulokset kärsivät puuttuvan muuttujan harhasta. Sairaspoissaolojen aiheuttamaa epäsuoraa kustannusta arvioitiin hyödyntämällä kitkakustannusmallia arvostustapana. Yrityksen mielenkiinnon kohteena on selvittää sairaspoissaoloista aiheutuvat epäsuorat kustannukset, jolloin yrityksellä on mahdollisuus ostaa kolmannelta osapuolelta joustavaa työvoimaa korvaamaan sairastuneet työntekijät. Palvelun hankintaan kuitenkin vaikuttaa, kuinka paljon epäsuoria kustannuksia nykyisellään muodostuu sairaspoissaoloista. Tällöin epäsuorat kustannukset rajattiin työnantajaan, jolloin työpaikan ulkopuolella muodostuvat epäsuorat kustannukset eivät ole tutkimuksen mielenkiinnon piirissä.
Epäsuorien kustannusten arvottamisessa ei ole kirjallisuudessa vahvaa konsensusta, ja arvottamisen menetelmät vastaavat eri käyttötarkoituksia. Inhimillisen pääomamallin voisi sanoa soveltuvan paremmin kokonaisvaltaisten epäsuorien kustannusten tarkasteluun, kun taas kitkakustannusmallin voisi sanoa soveltuvan paremmin työnantajan näkökulmaan. Tilastollisessa tarkastelussa ei kanavatasolla löydetty sairaspoissaolojen vaikuttavan tilastollisesti merkitsevällä tavalla myyntiin tai palveluasteeseen. Yhtenä selittäjänä voidaan pitää eri myymäläryhmien korkeaa henkilömäärää suhteessa päivätasolla tarvittuun työvoimaan. Tällöin tutkimuksen näkökulmasta yrityksen ei kannata nykyisellä tiimikoolla keskittyä tarjottuun kolmannen osapuolen joustavaan työvoimapalveluun.
Yrityksen myyntikanava 2019 tarkastelua varten rakennettiin paneelidata myyntiin vaikuttavista muuttujista yrityksen eri järjestelmistä, tarkoituksena selvittää vaikuttavatko sairaspoissaolot tilastollisesti merkitsevällä tavalla myyntiin tai palveluasteeseen. Aineistoissa ei kuitenkaan pystytty hankkimaan kaikkia haluttuja muuttujia ja toteutuneiden työtuntien muuttujaa ei pystytty liittämään aineistoon, tästä syystä regression tulokset kärsivät puuttuvan muuttujan harhasta. Sairaspoissaolojen aiheuttamaa epäsuoraa kustannusta arvioitiin hyödyntämällä kitkakustannusmallia arvostustapana. Yrityksen mielenkiinnon kohteena on selvittää sairaspoissaoloista aiheutuvat epäsuorat kustannukset, jolloin yrityksellä on mahdollisuus ostaa kolmannelta osapuolelta joustavaa työvoimaa korvaamaan sairastuneet työntekijät. Palvelun hankintaan kuitenkin vaikuttaa, kuinka paljon epäsuoria kustannuksia nykyisellään muodostuu sairaspoissaoloista. Tällöin epäsuorat kustannukset rajattiin työnantajaan, jolloin työpaikan ulkopuolella muodostuvat epäsuorat kustannukset eivät ole tutkimuksen mielenkiinnon piirissä.
Epäsuorien kustannusten arvottamisessa ei ole kirjallisuudessa vahvaa konsensusta, ja arvottamisen menetelmät vastaavat eri käyttötarkoituksia. Inhimillisen pääomamallin voisi sanoa soveltuvan paremmin kokonaisvaltaisten epäsuorien kustannusten tarkasteluun, kun taas kitkakustannusmallin voisi sanoa soveltuvan paremmin työnantajan näkökulmaan. Tilastollisessa tarkastelussa ei kanavatasolla löydetty sairaspoissaolojen vaikuttavan tilastollisesti merkitsevällä tavalla myyntiin tai palveluasteeseen. Yhtenä selittäjänä voidaan pitää eri myymäläryhmien korkeaa henkilömäärää suhteessa päivätasolla tarvittuun työvoimaan. Tällöin tutkimuksen näkökulmasta yrityksen ei kannata nykyisellä tiimikoolla keskittyä tarjottuun kolmannen osapuolen joustavaan työvoimapalveluun.