Sulle tehty : Suunnittelijanäkökulma henkilökohtaisuudesta osana vastuullisen muodin tuottamista
Leiponen, Anni (2021-10-20)
Sulle tehty : Suunnittelijanäkökulma henkilökohtaisuudesta osana vastuullisen muodin tuottamista
Leiponen, Anni
(20.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102552213
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102552213
Tiivistelmä
Muoti- ja vaateala on ollut suurennuslasin alla erityisesti alan vastuullisuuteen liittyvien ongelmakohtien takia. Muodin vastuullisuuden tutkimus on keskittynyt pitkälti ekologisuuden ja eettisyyden näkökulmiin tuotannossa tai kulutusvalinnoissa. Kuitenkin muotialan suunnittelijoiden, heidän suunnittelemien vaatteiden sekä kuluttajien väliset suhteet ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tämä tutkimus käsittelee muotia ja henkilökohtaisuutta suunnittelijoiden näkökulmasta. Henkilökohtaisuudella viitataan suunnittelijan, vaatteen ja asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen ja ymmärrykseen siitä, kuka vaatteen on valmistanut ja kenen käyttöön vaate päätyy. Tässä tutkimuksessa muoti käsitetään sekä ilmiönä, että toisaalta konkreettisena kulutettavana tuotteena, kuten vaate. Tutkimusaihe yhdistyy muodin, kestävän suunnittelun ja vastuullisen kuluttamisen tutkimusten alle.
Menetelmänä käytetään laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen empiirisenä aineistona toimii neljän vaatesuunnittelijan haastattelut. Haastatteluaineistoa jäsennellään ja tulkitaan suunnittelutyöhön ja muodin tuottamiseen liittyvien viiden teeman kautta: arvot, henkilökohtaisuus ja muodin merkitys, vastuullisuuden sekä muutokset tuottaja-kuluttaja-omistaja-suhteissa.
Tutkielman tulosten perusteella vaatteet näyttäytyvät suunnittelijoille henkilökohtaisen ilmaisun välineenä jolle arvot, asenteet ja resurssit asettavat ilmaisun ja kulutuksen mahdollisuuksia. Jos suunnittelijan ja asiakkaiden välillä on vuorovaikutusta, vaatteisiin kiteytyy kaksi henkilökohtaisuutta, suunnittelijan ja kuluttajan. Henkilökohtaisuuteen liittyi myös suunnittelijoiden kokemus kuluttajien merkityksellisimmästä kulutuspäätöksestä – kun vaatteen hankintaan liittyy ajankäyttöä, arvoja ja käsitys siitä keneltä ja mistä vaate on hankittu, ei vaate ole vain yksi muiden joukossa. Henkilökohtaisuutta tuotetaan suunnittelulla ja tekemällä oma työ läpinäkyväksi. Henkilökohtaisuus alleviivaa kuluttajalle sitä, että vaatteen valmistuksen takana on ihmistyötä ja vaate on valmistettu toista ihmistä varten. Henkilökohtainen vuorovaikutus tarjoaa mahdollisuuden sekä suunnittelijalle että asiakkaalle ohjata suunnittelun ja kulutuksen suuntaa.
Menetelmänä käytetään laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen empiirisenä aineistona toimii neljän vaatesuunnittelijan haastattelut. Haastatteluaineistoa jäsennellään ja tulkitaan suunnittelutyöhön ja muodin tuottamiseen liittyvien viiden teeman kautta: arvot, henkilökohtaisuus ja muodin merkitys, vastuullisuuden sekä muutokset tuottaja-kuluttaja-omistaja-suhteissa.
Tutkielman tulosten perusteella vaatteet näyttäytyvät suunnittelijoille henkilökohtaisen ilmaisun välineenä jolle arvot, asenteet ja resurssit asettavat ilmaisun ja kulutuksen mahdollisuuksia. Jos suunnittelijan ja asiakkaiden välillä on vuorovaikutusta, vaatteisiin kiteytyy kaksi henkilökohtaisuutta, suunnittelijan ja kuluttajan. Henkilökohtaisuuteen liittyi myös suunnittelijoiden kokemus kuluttajien merkityksellisimmästä kulutuspäätöksestä – kun vaatteen hankintaan liittyy ajankäyttöä, arvoja ja käsitys siitä keneltä ja mistä vaate on hankittu, ei vaate ole vain yksi muiden joukossa. Henkilökohtaisuutta tuotetaan suunnittelulla ja tekemällä oma työ läpinäkyväksi. Henkilökohtaisuus alleviivaa kuluttajalle sitä, että vaatteen valmistuksen takana on ihmistyötä ja vaate on valmistettu toista ihmistä varten. Henkilökohtainen vuorovaikutus tarjoaa mahdollisuuden sekä suunnittelijalle että asiakkaalle ohjata suunnittelun ja kulutuksen suuntaa.