Toimiva yhteisopetus on yhteistä työtä : Peruskoulunopettajien kokemus toimivasta yhteisopetuksesta ja heidän käsityksensä siihen vaikuttavista tekijöistä
Puustinen, Helmi (2021-09-07)
Toimiva yhteisopetus on yhteistä työtä : Peruskoulunopettajien kokemus toimivasta yhteisopetuksesta ja heidän käsityksensä siihen vaikuttavista tekijöistä
Puustinen, Helmi
(07.09.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102552226
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102552226
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu peruskoulun opettajien kokemuksia toimivasta yhteisopetuksesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista on toimiva yhteisopetus peruskoulunopettajien kokemana ja mitä tekijöitä opettajat nimeävät vaikuttavan yhteisopetuksen onnistumiseen.
Tutkimuksen aineistona on käytetty Päivi Pihlajan ja Marjatta Takalan Tuetaan Yhdessä! -hankkeen sähköistä kyselyaineistoa. Tutkimuksessa on hyödynnetty kyselyn avointa kysymystä (n=127). Tutkimus on toteutettu laadullista tutkimusotetta hyödyntäen. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavasti aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimuksen tulosten perusteella peruskoulunopettajat kokevat toimivan yhteisopetuksen olevan yhteisesti toteutettua ja suunniteltua työtä. Tutkimukseen vastanneet opettajat kokivat toimivaksi yhteisopetukseksi avustavan, täydentävän ja rinnakkain opettamisen. Muutama kyselyyn vastanneista opettajista koki tiimiopetuksen toimivaksi yhteisopetukseksi. Toimivaan yhteisopetukseen vaikuttaviksi tekijöiksi peruskoulunopettajat nimesivät esimerkiksi työparien välisen kommunikaation ja luottamuksen, yhteistyöhön sitoutumisen, henkilökemian, samankaltaisen opetusfilosofian sekä resurssit, kuten yhteisen suunnitteluajan ja erityisopettajien riittävyyden.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että työparien välinen keskustelu ja kommunikaatio ovat avainasemassa onnistuneelle yhteistyölle. Keskustelulla voidaan ratkoa esimerkiksi opettajien välisten henkilökemioiden tuomia pulmia tai tarjota mahdollisuus jakaa käsitystä omasta opettajuudesta ja opetuksesta. Yhteinen opetusfilosofia on keskeisessä roolissa yhteisopetuksen onnistumisessa. Myös koulun tarjoamilla resursseilla on tärkeä vaikutus yhteisopetuksen onnistumisessa. Koulun yhteisön ja hallinnon tulisi olla yhteistyötä tukevaa, jotta yhteisopetuksella voidaan vastata inkluusion periaatteeseen.
Tutkimuksen aineistona on käytetty Päivi Pihlajan ja Marjatta Takalan Tuetaan Yhdessä! -hankkeen sähköistä kyselyaineistoa. Tutkimuksessa on hyödynnetty kyselyn avointa kysymystä (n=127). Tutkimus on toteutettu laadullista tutkimusotetta hyödyntäen. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavasti aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimuksen tulosten perusteella peruskoulunopettajat kokevat toimivan yhteisopetuksen olevan yhteisesti toteutettua ja suunniteltua työtä. Tutkimukseen vastanneet opettajat kokivat toimivaksi yhteisopetukseksi avustavan, täydentävän ja rinnakkain opettamisen. Muutama kyselyyn vastanneista opettajista koki tiimiopetuksen toimivaksi yhteisopetukseksi. Toimivaan yhteisopetukseen vaikuttaviksi tekijöiksi peruskoulunopettajat nimesivät esimerkiksi työparien välisen kommunikaation ja luottamuksen, yhteistyöhön sitoutumisen, henkilökemian, samankaltaisen opetusfilosofian sekä resurssit, kuten yhteisen suunnitteluajan ja erityisopettajien riittävyyden.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että työparien välinen keskustelu ja kommunikaatio ovat avainasemassa onnistuneelle yhteistyölle. Keskustelulla voidaan ratkoa esimerkiksi opettajien välisten henkilökemioiden tuomia pulmia tai tarjota mahdollisuus jakaa käsitystä omasta opettajuudesta ja opetuksesta. Yhteinen opetusfilosofia on keskeisessä roolissa yhteisopetuksen onnistumisessa. Myös koulun tarjoamilla resursseilla on tärkeä vaikutus yhteisopetuksen onnistumisessa. Koulun yhteisön ja hallinnon tulisi olla yhteistyötä tukevaa, jotta yhteisopetuksella voidaan vastata inkluusion periaatteeseen.