Ongelmalähtöisen oppimisen soveltuminen lukion matematiikan opetukseen
Lehtonen, Anton (2021-10-26)
Ongelmalähtöisen oppimisen soveltuminen lukion matematiikan opetukseen
Lehtonen, Anton
(26.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102752521
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102752521
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää soveltuuko ongelmalähtöinen oppiminen matematiikan opetukseen lukiotasolla ja vastaako se lukion opetussuunnitelmassa 2019 asetetettuja tavoitteita matematiikan opetuksen osalta. Ongelmalähtöinen oppiminen määritellään koskettamaan oppimista, jonka lähtökohtana ovat reaalimaailman ongelmat ja vuorovaikutuksellisuus ongelmien ratkaisussa. Tutkielmassa tarkastellaan ongelmalähtöisen oppimisen alkuperää, epistemologista pohjaa ja sen taustalla vallitsevia oppimiskäsityksiä, jotta voidaan pohtia sen
valideettia matematiikan opetuksen soveltamiseen liittyen. Tämän lisäksi tarkastellaan minkälaisia pedagogisia malleja ongelmalähtöisestä oppimisesta ollaan johdettu ja miten nämä mallit näkyvät matematiikan ongelmalähtöisen opetuksen
tutkimuksessa ja siihen liittyvässä kirjallisuudessa. Tutkielmassa havaittiin, että ongelmalähtöinen oppiminen vastaa hyvin lukion opetussuunnitelman 2019 tavoitteita, mutta tutkimusta ja kirjallisuutta aiheesta on tehty toistaiseksi vähän, eivätkä käytetyt pedagogiset mallit täysin toteuta ongelmalähtöisestä oppimisesta alunperin johdettuja malleja.
valideettia matematiikan opetuksen soveltamiseen liittyen. Tämän lisäksi tarkastellaan minkälaisia pedagogisia malleja ongelmalähtöisestä oppimisesta ollaan johdettu ja miten nämä mallit näkyvät matematiikan ongelmalähtöisen opetuksen
tutkimuksessa ja siihen liittyvässä kirjallisuudessa. Tutkielmassa havaittiin, että ongelmalähtöinen oppiminen vastaa hyvin lukion opetussuunnitelman 2019 tavoitteita, mutta tutkimusta ja kirjallisuutta aiheesta on tehty toistaiseksi vähän, eivätkä käytetyt pedagogiset mallit täysin toteuta ongelmalähtöisestä oppimisesta alunperin johdettuja malleja.