Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ongelmalähtöisen oppimisen soveltuminen lukion matematiikan opetukseen

Lehtonen, Anton (2021-10-26)

Ongelmalähtöisen oppimisen soveltuminen lukion matematiikan opetukseen

Lehtonen, Anton
(26.10.2021)
Katso/Avaa
Lehtonen_Anton_opinnayte.pdf (403.2Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102752521
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää soveltuuko ongelmalähtöinen oppiminen matematiikan opetukseen lukiotasolla ja vastaako se lukion opetussuunnitelmassa 2019 asetetettuja tavoitteita matematiikan opetuksen osalta. Ongelmalähtöinen oppiminen määritellään koskettamaan oppimista, jonka lähtökohtana ovat reaalimaailman ongelmat ja vuorovaikutuksellisuus ongelmien ratkaisussa. Tutkielmassa tarkastellaan ongelmalähtöisen oppimisen alkuperää, epistemologista pohjaa ja sen taustalla vallitsevia oppimiskäsityksiä, jotta voidaan pohtia sen
valideettia matematiikan opetuksen soveltamiseen liittyen. Tämän lisäksi tarkastellaan minkälaisia pedagogisia malleja ongelmalähtöisestä oppimisesta ollaan johdettu ja miten nämä mallit näkyvät matematiikan ongelmalähtöisen opetuksen
tutkimuksessa ja siihen liittyvässä kirjallisuudessa. Tutkielmassa havaittiin, että ongelmalähtöinen oppiminen vastaa hyvin lukion opetussuunnitelman 2019 tavoitteita, mutta tutkimusta ja kirjallisuutta aiheesta on tehty toistaiseksi vähän, eivätkä käytetyt pedagogiset mallit täysin toteuta ongelmalähtöisestä oppimisesta alunperin johdettuja malleja.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9208]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste