Oppilaiden kokemuksia osallisuudesta omassa kouluyhteisössään
Nurmi, Anna-Elina (2021-10-18)
Oppilaiden kokemuksia osallisuudesta omassa kouluyhteisössään
Nurmi, Anna-Elina
(18.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353581
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353581
Tiivistelmä
Koulutuspolitiikkaa ohjaava keskeinen arvo on inkluusio. Inkluusio voidaan määritellä
sosiaalisen- ja emotionaalisen osallisuuden sekä akateemisen suoriutumisen
kokemukseksi. Inklusiivisten toimenpiteiden suuntautuessa oppilaisiin on tärkeä saada
tietoa, miten oppilaat kokevat näiden toimenpiteiden vaikuttaneen omaan
kouluarkeensa. Toistaiseksi ei ole paljonkaan tutkimusta siitä, miten oppilaat kokevat
sosiaalista- ja emotionaalista osallisuutta sekä akateemista suoriutumista omassa
kouluyhteisössään. Oppilaiden omien kokemusten kartoittaminen tarjoaa
mahdollisuuden tutkia osallistavaa koulutuspolitiikkaa uudesta näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada esille, miten erityisopetuksen- ja
yleisopetuksen koulun 3.–6. -luokkalaiset kokevat sosiaalista- ja emotionaalista
osallisuutta sekä akateemista suoriutumista omassa kouluyhteisössään. Tutkimuksen
toisena tavoitteena on vertailla 3.–6.-luokkalaisten, eri tuen asteella olevien, oppilaiden
kokemuksia vastaavilta osa-alueilta.
Tutkimus on määrällinen survey-tutkimus. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin
Likert-asteikollista PIQ-aineistonkeruumenetelmää, joka on suunniteltu
inkluusiokokemusten kartoittamiseen. Tutkimuksen kohteena oli länsisuomalaisen
erityisopetuksen- ja yleisopetuksen koulun 118 oppilasta. Tutkimusaineisto analysoitiin
kvantitatiivisin menetelmin.
Tämän tutkimuksen tulosten valossa vastaajat kokivat sosiaalista- ja emotionaalista
osallisuutta sekä akateemista suoriutumista lähdeaineistossa kuvattujen aikaisempien
tutkimustulosten tapaan. Yleisesti ottaen oppilaat kokevat hyvää tai melko hyvää
sosiaalista- ja emotionaalista osallisuutta. Samoin he kokevat akateemisen
suoriutumisensa melko hyväksi. Kaikilla edellä mainituilla osa-alueilla erityisopetuksen
koulun oppilaiden kokemukset jäivät kuitenkin verrokkeja alemmalle tasolle. Tuen aste
vaikuttaa osallisuuden ja suoriutumisen kokemuksiin. Kokemusten myönteisyys
heikkenee tuen asteen vahvistuessa.
Avainsanat: inkluusio, osallisuus, erityisopetuksen koulu, yleisopetuksen koulu,
kolmiportainen oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelmä
sosiaalisen- ja emotionaalisen osallisuuden sekä akateemisen suoriutumisen
kokemukseksi. Inklusiivisten toimenpiteiden suuntautuessa oppilaisiin on tärkeä saada
tietoa, miten oppilaat kokevat näiden toimenpiteiden vaikuttaneen omaan
kouluarkeensa. Toistaiseksi ei ole paljonkaan tutkimusta siitä, miten oppilaat kokevat
sosiaalista- ja emotionaalista osallisuutta sekä akateemista suoriutumista omassa
kouluyhteisössään. Oppilaiden omien kokemusten kartoittaminen tarjoaa
mahdollisuuden tutkia osallistavaa koulutuspolitiikkaa uudesta näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada esille, miten erityisopetuksen- ja
yleisopetuksen koulun 3.–6. -luokkalaiset kokevat sosiaalista- ja emotionaalista
osallisuutta sekä akateemista suoriutumista omassa kouluyhteisössään. Tutkimuksen
toisena tavoitteena on vertailla 3.–6.-luokkalaisten, eri tuen asteella olevien, oppilaiden
kokemuksia vastaavilta osa-alueilta.
Tutkimus on määrällinen survey-tutkimus. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin
Likert-asteikollista PIQ-aineistonkeruumenetelmää, joka on suunniteltu
inkluusiokokemusten kartoittamiseen. Tutkimuksen kohteena oli länsisuomalaisen
erityisopetuksen- ja yleisopetuksen koulun 118 oppilasta. Tutkimusaineisto analysoitiin
kvantitatiivisin menetelmin.
Tämän tutkimuksen tulosten valossa vastaajat kokivat sosiaalista- ja emotionaalista
osallisuutta sekä akateemista suoriutumista lähdeaineistossa kuvattujen aikaisempien
tutkimustulosten tapaan. Yleisesti ottaen oppilaat kokevat hyvää tai melko hyvää
sosiaalista- ja emotionaalista osallisuutta. Samoin he kokevat akateemisen
suoriutumisensa melko hyväksi. Kaikilla edellä mainituilla osa-alueilla erityisopetuksen
koulun oppilaiden kokemukset jäivät kuitenkin verrokkeja alemmalle tasolle. Tuen aste
vaikuttaa osallisuuden ja suoriutumisen kokemuksiin. Kokemusten myönteisyys
heikkenee tuen asteen vahvistuessa.
Avainsanat: inkluusio, osallisuus, erityisopetuksen koulu, yleisopetuksen koulu,
kolmiportainen oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelmä