Investointiprosessi uusissa automatisoiduissa palveluissa : Investointihankkeesta hankittu informaatio ja investointipäätökseen vaikuttaminen
Koponen, Elisa (2021-10-25)
Investointiprosessi uusissa automatisoiduissa palveluissa : Investointihankkeesta hankittu informaatio ja investointipäätökseen vaikuttaminen
Koponen, Elisa
(25.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110554124
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110554124
Tiivistelmä
Yritysten investointeihin liittyvää tutkimusta on paljon. Useat tutkimukset liittyvät erityisesti investointipäätöksentekoon ja investointien arvioinneissa käytettyihin laskentamenetelmiin. Investointien arviointi on kuitenkin vain yksi osa investointiprosessia. Investointiprosessi voi olla hyvinkin monimuotoinen ja haastava etenkin, kun kyse on investoinnista uusiin tuotteisiin tai palveluihin. Lisäksi tällaiset investoinnit ovat yritykselle tulevaisuuden kannalta merkittäviä, joten niitä voidaan pitää strategisina investointeina.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan uusien automatisoitujen palvelujen investointiprosessia. Tutkimuksen tavoitteena on investointiprosessin vaiheiden lisäksi käsitellä investointiprosessin aikana hankittavaa informaatiota, joka voi olla sekä taloudellista että ei-taloudellista. Tutkimuksessa tavoitteena on myös tarkastella, miten investointipäätöksentekoon pyritään vaikuttamaan investointiprosessin aikana. Tässä tutkielmassa investointiprosessi on rajattu käsittelemään vain investointipäätöksentekoon asti.
Tässä tutkielmassa investointiprosessia uusissa automatisoiduissa palveluissa tutkitaan kvalitatiivisesti toiminta-analyyttisella tutkimusotteella. Kvalitatiivisella tutkimuksella on pyritty tuomaan investointiprosessin eri puolia kokonaisvaltaisemmin esille. Tutkielman empiirinen aineisto on kerätty kolmen puolistrukturoidun haastattelun avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että uusien automatisoitujen palvelujen investointiprosessi etenee samankaltaisten vaiheiden läpi, kuin aiemmissa investointiprosessiin liittyvissä tutkimuksissa on osoitettu. Toisaalta tutkimuksessa havaittiin investointiprosessin olevan kaksivaiheinen, sillä uusiin palveluihin tehtiin ennen varsinaista liiketoimintaan johtavaa investointia pilottivaiheen investointi.
Lisäksi tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että uusien automatisoitujen palvelujen investointiprosessissa koettiin hyvin tärkeäksi investoinnin kannattavuus, vaikka investointilaskelmien tekeminen oli hyvin arvionvaraista. Investoinneista kerättiin myös paljon ei-taloudellista informaatiota, liittyen esimerkiksi palvelun toteuttamisen teknologioihin ja asiakaskokemuksen laatuun. Kannattavuuden lisäksi investointipäätöksentekoon uskottiin vaikuttavan myös uusien palvelujen mahdollistama alan edelläkävijyys.
Tämä tutkimus vahvistaa aiempia tutkimustuloksia siitä, että investointipäätöksentekoon pyritään vaikuttamaan eri tavoin. Tutkimustuloksissa havaittiin vaikuttamista niin investointiprosessin käytäntöjä ohittamalla, investointilaskelmia manipuloimalla kuin investoinnin myymisellä. Tuloksista voitiin myös tehdä johtopäätös, että todellisuudessa investointipäätöksenteko tapahtui jo ennen virallista investoinnin hyväksymistä.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan uusien automatisoitujen palvelujen investointiprosessia. Tutkimuksen tavoitteena on investointiprosessin vaiheiden lisäksi käsitellä investointiprosessin aikana hankittavaa informaatiota, joka voi olla sekä taloudellista että ei-taloudellista. Tutkimuksessa tavoitteena on myös tarkastella, miten investointipäätöksentekoon pyritään vaikuttamaan investointiprosessin aikana. Tässä tutkielmassa investointiprosessi on rajattu käsittelemään vain investointipäätöksentekoon asti.
Tässä tutkielmassa investointiprosessia uusissa automatisoiduissa palveluissa tutkitaan kvalitatiivisesti toiminta-analyyttisella tutkimusotteella. Kvalitatiivisella tutkimuksella on pyritty tuomaan investointiprosessin eri puolia kokonaisvaltaisemmin esille. Tutkielman empiirinen aineisto on kerätty kolmen puolistrukturoidun haastattelun avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että uusien automatisoitujen palvelujen investointiprosessi etenee samankaltaisten vaiheiden läpi, kuin aiemmissa investointiprosessiin liittyvissä tutkimuksissa on osoitettu. Toisaalta tutkimuksessa havaittiin investointiprosessin olevan kaksivaiheinen, sillä uusiin palveluihin tehtiin ennen varsinaista liiketoimintaan johtavaa investointia pilottivaiheen investointi.
Lisäksi tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että uusien automatisoitujen palvelujen investointiprosessissa koettiin hyvin tärkeäksi investoinnin kannattavuus, vaikka investointilaskelmien tekeminen oli hyvin arvionvaraista. Investoinneista kerättiin myös paljon ei-taloudellista informaatiota, liittyen esimerkiksi palvelun toteuttamisen teknologioihin ja asiakaskokemuksen laatuun. Kannattavuuden lisäksi investointipäätöksentekoon uskottiin vaikuttavan myös uusien palvelujen mahdollistama alan edelläkävijyys.
Tämä tutkimus vahvistaa aiempia tutkimustuloksia siitä, että investointipäätöksentekoon pyritään vaikuttamaan eri tavoin. Tutkimustuloksissa havaittiin vaikuttamista niin investointiprosessin käytäntöjä ohittamalla, investointilaskelmia manipuloimalla kuin investoinnin myymisellä. Tuloksista voitiin myös tehdä johtopäätös, että todellisuudessa investointipäätöksenteko tapahtui jo ennen virallista investoinnin hyväksymistä.