Luokanopettajaopiskelijoiden ammatti-identiteetin kehittyminen : Käsitykset opettajuudesta ja odotukset tulevasta työurasta
Hakkarainen, Marica (2021-10-14)
Luokanopettajaopiskelijoiden ammatti-identiteetin kehittyminen : Käsitykset opettajuudesta ja odotukset tulevasta työurasta
Hakkarainen, Marica
(14.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111855927
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111855927
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten luokanopettajopiskelijoiden ammatti-identiteetti kehittyy opiskeluvuosien aikana. Lähtökohtina ovat opiskelijoiden käsitykset opettajuudesta ja opettajan ammatti-identiteetistä sekä omaa tulevaa työuraa koskevat odotukset.
Ammatti-identiteetillä tarkoitetaan yksilön käsitystä itsestään ammatillisena toimijana. Tämän käsityksen yksilö perustaa omaan elämänhistoriaansa, käsityksiin itsestään suhteessa työhön sekä toisaalta odotuksiin omasta ammatillisesta kehittymisestä. Ammatti-identiteettiin kuuluvat myös yksilön käsitykset siitä, mihin hän kokee kuuluvansa ja samaistuvansa sekä mitä hän pitää työssään tärkeänä. Myös työtä koskevat arvot, eettiset ulottuvuudet, tavoitteet ja uskomukset ovat osa ammatillista identiteettiä.
Ammatti-identiteetin kehitys on yksilöllinen prosessi, joka jatkuu koko henkilön opiskelu- ja työuran ajan. Aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin perustuen tässä tutkielmassa ammatti-identiteettiä muokkaavat tekijät on jaoteltu neljään ulottuvuuteen, jotka ovat henkilön 1) elämänhistoria ja aiemmat kokemukset, 2) työtä koskevat arvot, eettiset ulottuvuudet ja uskomukset 3) tavoitteet ja näkemykset tulevasta sekä 4) sosiaalinen konteksti ja työympäristö.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen poikittaistutkimus, joka on toteutettu käyttäen menetelmänä sähköistä kyselylomaketta. Kyselyaineisto kerättiin maaliskuun 2020 ja syyskuun 2020 välisenä aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä 35 Turun opettajankoulutuslaitoksen ensimmäisen vuosikurssin sekä maisterivaiheen opiskelijaa.
Saatujen tulosten perusteella opiskelijat ovat jo varhain tietoisia luokanopettajan työn luonteesta sekä työn edellyttämästä osaamisesta. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista opiskelijoista ei kokenut, että heidän käsityksensä luokanopettajan ammatti-identiteetistä olisi muuttunut opintojen aikana. Hakeutumiseen luokanopettajaksi sekä käsityksiin opettajan työstä vaikuttavat monesti opettajuuden esikuvat. Tutkimuksen osallistujat oli mahdollista jaotella uranäkemystensä perusteella kahteen ryhmään: aktiivisiin luokanopettajaopiskelijoihin ja harkitseviin luokanopettajaopiskelijoihin.
Ammatti-identiteetillä tarkoitetaan yksilön käsitystä itsestään ammatillisena toimijana. Tämän käsityksen yksilö perustaa omaan elämänhistoriaansa, käsityksiin itsestään suhteessa työhön sekä toisaalta odotuksiin omasta ammatillisesta kehittymisestä. Ammatti-identiteettiin kuuluvat myös yksilön käsitykset siitä, mihin hän kokee kuuluvansa ja samaistuvansa sekä mitä hän pitää työssään tärkeänä. Myös työtä koskevat arvot, eettiset ulottuvuudet, tavoitteet ja uskomukset ovat osa ammatillista identiteettiä.
Ammatti-identiteetin kehitys on yksilöllinen prosessi, joka jatkuu koko henkilön opiskelu- ja työuran ajan. Aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin perustuen tässä tutkielmassa ammatti-identiteettiä muokkaavat tekijät on jaoteltu neljään ulottuvuuteen, jotka ovat henkilön 1) elämänhistoria ja aiemmat kokemukset, 2) työtä koskevat arvot, eettiset ulottuvuudet ja uskomukset 3) tavoitteet ja näkemykset tulevasta sekä 4) sosiaalinen konteksti ja työympäristö.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen poikittaistutkimus, joka on toteutettu käyttäen menetelmänä sähköistä kyselylomaketta. Kyselyaineisto kerättiin maaliskuun 2020 ja syyskuun 2020 välisenä aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä 35 Turun opettajankoulutuslaitoksen ensimmäisen vuosikurssin sekä maisterivaiheen opiskelijaa.
Saatujen tulosten perusteella opiskelijat ovat jo varhain tietoisia luokanopettajan työn luonteesta sekä työn edellyttämästä osaamisesta. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista opiskelijoista ei kokenut, että heidän käsityksensä luokanopettajan ammatti-identiteetistä olisi muuttunut opintojen aikana. Hakeutumiseen luokanopettajaksi sekä käsityksiin opettajan työstä vaikuttavat monesti opettajuuden esikuvat. Tutkimuksen osallistujat oli mahdollista jaotella uranäkemystensä perusteella kahteen ryhmään: aktiivisiin luokanopettajaopiskelijoihin ja harkitseviin luokanopettajaopiskelijoihin.