Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Katsomusopetus erilaisin silmin — pienryhmäisten uskontojen opettajien näkökulmia

Charlesworth, Anni (2021-10-26)

Katsomusopetus erilaisin silmin — pienryhmäisten uskontojen opettajien näkökulmia

Charlesworth, Anni
(26.10.2021)
Katso/Avaa
Charlesworth_Anni_opinnayte.pdf (1.356Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111855964
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkielman aiheena on pienryhmäisten uskontojen opettajien
katsomusopetukseen liittyvät näkökulmat. Tutkimustehtävänä on paremmin ymmärtää miten
pienryhmäisten uskontojen opettajat näkevät oppilaidensa tarpeet ja kuinka he ajattelevat eri
katsomusopetuksen toteutustapojen vastaavan näihin tarpeisiin. Tutkimuksen tarkoituksena on
tuoda pienryhmäisten uskontojen opettajien näkökulmia esiin, jotta katsomusopetuksesta
käytävä keskustelu sekä kehittämistyö voisi olla yhä inklusiivisempaa.

Tutkimukseen osallistui yhteensä 15 ortodoksisen, katolisen, islamin ja buddhalaisen
uskonnon opettajaa ympäri Suomen. Aineisto muodostettiin puolistrukturoidulla
kyselyhaastattelulla, joka toteutettiin virtuaalisesti Webropol-alustalla Helmi–Maaliskuussa
2021. Tämän lisäksi yhden opettajan haastattelu suoritettiin Zoom–haastatteluna
haastateltavan toiveesta.

Tutkimuksen väljä työhypoteesi muodostui aikaisemman tutkimuksen sekä teorian pohjalta
valituista työkäsitteistä: vähemmistöidentiteetti, uskonnollinen sosialisaatio, uskonnollinen
moninaisuus sekä opetuksen käytännöt. Työkäsitteistä muodostetut teemat ohjasivat
tutkimuksen näkökulmaa, mutta tilaa jätettiin myös aineistosta nouseville teemoille. Aineisto
analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, ja edellä mainituista työkäsitteistä
muodostetut teemat toimivat analyysin jäsentämisen apuna.

Opettajat toivat esiin oppilaiden vähemmistöidentiteettiin, uskonnolliseen sosialisaatioon,
uskonnolliseen moninaisuuteen sekä henkilökohtaisen tuen tarpeisiin liittyviä tarpeita.
Tutkimuksessa selvisi, että yksitoista opettajaa näki oman uskonnon opetuksen vastaavan
parhaiten heidän oppilaidensa tarpeisiin. Erityisesti oppilaiden vähemmistöidentiteetin sekä
oman uskonnon sisäisen moninaisuuden huomioiminen nähtiin mahdollisena vain oman
uskonnon opetuksessa. Yhteisen katsomusopetuksen katsottiin lähinnä ratkaisevan opetuksen
järjestämiseen liittyviä haasteita. Kuitenkin kaksi opettajaa koki nykyisen tilanteen
kestämättömänä, ja kannatti yhteistä opetusta.

Myös osittain yhteinen opetus sai kannatusta, sillä kaksi opettajaa nimesi osittain yhteisen
opetuksen parhaaksi toteutustavaksi. Huomionarvoista kuitenkin on, että tämän lisäksi kuusi
opettajaa painotti yhteistyön tekemistä muiden opetusryhmien kanssa, vaikka he olivatkin
oman uskonnon opetuksen kannalla. Vastauksissa oli viitteitä siitä, että osittain yhteinen
opetus voisi tuoda yhteen oman uskonnon opetuksen sekä yhteisen opetuksen vahvuuksia.
Tutkimuksen tuloksista päätellen pienryhmäisten uskontojen opettajat kokevat epävarmuutta
siitä, että heidän näkökulmiaan kuunneltaisiin katsomusopetusta kehitettäessä. Suurena
huolenaiheena oli se, että katsomusopetusta lähdetään kehittämään enemmistön ehdoilla,
jolloin lopputuloksena ei todennäköisesti olisi kaikille tasa-arvoinen katsomusopetus.
Tutkimuksen tulosten perusteella huomiota tulisi keskittää osittain yhteisen opetuksen
tutkimiseen, jossa eri katsomusaineiden opettajat ovat edustettuina.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9153]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste