Corona-våren 2020 Svensklärares erfarenheter av distansundervisning vid universitet
Taiminmäki, Satu (2021-10-25)
Corona-våren 2020 Svensklärares erfarenheter av distansundervisning vid universitet
Taiminmäki, Satu
(25.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111855891
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111855891
Tiivistelmä
Abstract
Syftet med avhandlingen har varit att redogöra för svensklärares erfarenheter av distansundervisningen under den första koronavåren 2020 vid universitetens språkcentra. Jag har undersökt hur övergången till undervisningen på distans upplevdes av lärarna och vilka deras erfarenheter var av själva distansundervisningen.
Som material har jag använt halvstrukturerade intervjuer som spelades in i maj – juni 2020. Jag intervjuade åtta svensklärare som arbetade vid universitetens språkcentra. Studien är kvalitativ. Materialet har analyserats med hjälp av materialbaserad innehållsanalys.
Resultaten visar att svensklärares upplevelser av distansundervisningsperioden vid universitetens språkcentra under koronavåren 2020 huvudsakligen är i linje med dem som framkommit i kartläggningar och studier av samma tema och tid. Bra digitala kunskaper och tidigare erfarenhet av undervisning på distans ökade den positiva upplevelsen av situationen. Den snabba övergången till distansundervisningen upplevdes mest som belastande men lärarna ansåg dock att stöd (tekniskt och annat) var lätt tillgängligt och särskilt stödet av kollegorna nämndes vara mycket viktigt. Arbetsbelastningen ökade genom att exempelvis planering tog mycket mera tid. Informanterna i denna studie betonade vidare bristen på spontanitet i undervisningen av muntliga kunskaper på distans.
I fortsättningen vore det viktigt att undersöka vad vi har lärt oss om undervisningen på distans under hela pandemitiden. Vidare vore det angeläget att studera hur arbetsbelastningen har upplevts då distansundervisningen nu har pågått under en lång tid. I framtida forskning kunde man också undersöka hur lärarna anser att undervisningen på distans har påverkat deras digitala kunskaper eller vilka lösningar man har kunnat utveckla för att främja spontaniteten i undervisningen av de muntliga kunskaperna. Därtill vore det intressant att redogöra för om lärarnas uppfattningar av distansundervisningen har förändrats under pandemin.
Syftet med avhandlingen har varit att redogöra för svensklärares erfarenheter av distansundervisningen under den första koronavåren 2020 vid universitetens språkcentra. Jag har undersökt hur övergången till undervisningen på distans upplevdes av lärarna och vilka deras erfarenheter var av själva distansundervisningen.
Som material har jag använt halvstrukturerade intervjuer som spelades in i maj – juni 2020. Jag intervjuade åtta svensklärare som arbetade vid universitetens språkcentra. Studien är kvalitativ. Materialet har analyserats med hjälp av materialbaserad innehållsanalys.
Resultaten visar att svensklärares upplevelser av distansundervisningsperioden vid universitetens språkcentra under koronavåren 2020 huvudsakligen är i linje med dem som framkommit i kartläggningar och studier av samma tema och tid. Bra digitala kunskaper och tidigare erfarenhet av undervisning på distans ökade den positiva upplevelsen av situationen. Den snabba övergången till distansundervisningen upplevdes mest som belastande men lärarna ansåg dock att stöd (tekniskt och annat) var lätt tillgängligt och särskilt stödet av kollegorna nämndes vara mycket viktigt. Arbetsbelastningen ökade genom att exempelvis planering tog mycket mera tid. Informanterna i denna studie betonade vidare bristen på spontanitet i undervisningen av muntliga kunskaper på distans.
I fortsättningen vore det viktigt att undersöka vad vi har lärt oss om undervisningen på distans under hela pandemitiden. Vidare vore det angeläget att studera hur arbetsbelastningen har upplevts då distansundervisningen nu har pågått under en lång tid. I framtida forskning kunde man också undersöka hur lärarna anser att undervisningen på distans har påverkat deras digitala kunskaper eller vilka lösningar man har kunnat utveckla för att främja spontaniteten i undervisningen av de muntliga kunskaperna. Därtill vore det intressant att redogöra för om lärarnas uppfattningar av distansundervisningen har förändrats under pandemin.