Työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä luokanopettajan työssä
Manner, Jutta; Tuomisto, Heljä (2021-10-30)
Työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä luokanopettajan työssä
Manner, Jutta
Tuomisto, Heljä
(30.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112356467
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112356467
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää psyykkisen, sosiaalisen ja fyysisen työhyvinvoinnin osa-alueiden vaikutusta luokanopettajien työhyvinvointiin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla kahdeksaa eteläsuomalaista luokanopettajaa keväällä 2021. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat näkemystä, että psyykkinen, sosiaalinen ja fyysinen hyvinvointi ovat kaikki työhyvinvoinnin alueita, joiden tulee olla tasapainossa ja niiden tulee tukea toinen toistaan. Saamamme tulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tulosten kanssa.
Opettajat kokivat psyykkisen työhyvinvointinsa hyväksi ja työn mielekkääksi. Sosiaalisesta osa-alueesta keskeisiksi tekijöiksi työhyvinvoinnille nousivat toimiva työyhteisö, hyvä työilmapiiri ja esihenkilön toiminta. Fyysisen osa-alueen tärkeitä puolia olivat työn rajaaminen, viihtyisä oppimisympäristö sekä turvallisuuden tunne. Kuormittavia tekijöitä olivat resurssipula, isot opetusryhmät, inkluusio ja näkemyserot kodin ja koulun välillä. Työhyvinvointiin ja sen ylläpitämiseen tulee kiinnittää joka työyhteisössä huomioita.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat näkemystä, että psyykkinen, sosiaalinen ja fyysinen hyvinvointi ovat kaikki työhyvinvoinnin alueita, joiden tulee olla tasapainossa ja niiden tulee tukea toinen toistaan. Saamamme tulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tulosten kanssa.
Opettajat kokivat psyykkisen työhyvinvointinsa hyväksi ja työn mielekkääksi. Sosiaalisesta osa-alueesta keskeisiksi tekijöiksi työhyvinvoinnille nousivat toimiva työyhteisö, hyvä työilmapiiri ja esihenkilön toiminta. Fyysisen osa-alueen tärkeitä puolia olivat työn rajaaminen, viihtyisä oppimisympäristö sekä turvallisuuden tunne. Kuormittavia tekijöitä olivat resurssipula, isot opetusryhmät, inkluusio ja näkemyserot kodin ja koulun välillä. Työhyvinvointiin ja sen ylläpitämiseen tulee kiinnittää joka työyhteisössä huomioita.