Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matkalla monilukutaitoon : Kuvan tulkinnan opettaminen lukion suomen kielen ja kirjallisuuden oppimateriaalissa

Gröndahl, Hanna (2021-11-17)

Matkalla monilukutaitoon : Kuvan tulkinnan opettaminen lukion suomen kielen ja kirjallisuuden oppimateriaalissa

Gröndahl, Hanna
(17.11.2021)
Katso/Avaa
Grondahl_Hanna_sivuainetutkielma.pdf (526.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112356554
Tiivistelmä
Tutkimuksessani selvitän kuvataiteen osuuden näkymistä lukion suomen kielen ja kirjallisuuden kuvan tulkinnan ja analysoinnin opetusmateriaalissa. Kuvataiteen oppiaineeseen liittyvät asiat, esimerkiksi sommittelu ja värien käyttö, näkyvät myös suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksessa silloin, kun kirjoitetaan kuvista. Esittelen kuvanlukutaitoa sekä monilukutaitoa käsitteinä. Tutkimuksen taustana ovat lukion kuvataiteen sekä suomen kielen ja kirjallisuuden ainekohtaiset opetussuunnitelmat (2019). Suomen kielen ja kirjallisuuden osalta myös aikaisempi opetussuunnitelma (2015) on mukana. Tutkimusaineistona ovat lukioissa yleisesti käytössä olevan Särmä-oppikirjan kuvan tulkintaa ja analysointia käsittelevät tekstiosuudet aikaisemman (2015) sekä uuden (2019) lukion opetussuunnitelman mukaisista oppikirjoista.
Tutkimusaiheeni on ajankohtainen, koska nyky-yhteiskunnan kuvatulva vaatii kuvien lukemisen taitoa sekä monilukutaitoa. Pyrin selventämään näitä käsitteitä ja niiden käyttöä lukion kuvataiteen sekä suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmassa. Aiheeni on ajankohtainen myös siksi, että lukioissa on juuri otettu käyttöön uusi opetussuunnitelma. On mielenkiintoista selvittää, mikä opetussuunnitelmassa aihealueeni, kuvan tulkinnan opetuksen, suhteen mahdollisesti muuttuu tai on ehkä muuttunut.
Tutkimukseni on laadullinen, kvalitatiivinen, tutkimus. Tutkimusalueena on tekstintutkimus, lähinnä siihen liittyvä oppikirjatutkimus. Tutkimusmenetelmänä on tekstianalyysi sekä tarkemmin oppikirja-analyysi. Oppikirjatutkimukseen liittyvänä tärkeänä lähteenäni toimii Pirjo Karvosen väitöskirja ”Oppikirjateksti toimintana” (1995). Näkökulmani on taidekasvatuksen näkökulma ja merkittävänä lähdeteoksena on myös Marjo Räsäsen taidekasvatuksen tutkimusalaan kuuluva teos ”Visuaalisen kulttuurin monilukukirja” (2015).
Tutkimukseni tuloksena on, että lukion suomen kielen ja kirjallisuuden kuvan tulkintaan ja kuva-analyysiin liittyvä opetusmateriaali on monipuolista ja opetussuunnitelman mukaista, mutta uuden opetussuunnitelman mukainen esimerkkikuvamateriaali painottuu yhä enemmän mediakuvan suuntaan. Opetusmateriaalitekstissa kuvataiteen osuus on pienentynyt hieman. Tutkimuksen aikana lisääntyi myös tieto monilukutaitoon liittyvien käsitteiden ja määritelmien runsaudesta sekä käsitteiden vaihtelevuudestakin. Monilukutaidon käsitteen monipuolisuus ja kaikki, mitä siihen liitetään, oli myös yllättävää. Entistä selvempää on, että monilukutaidossa kohtaavat monet oppiaineet. Oppiaineiden yhteistyö on lukiossa tarpeen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9131]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste