Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien kokemuksia poikkeusolojen etäopetuksesta keväällä 2020

Koivula, Emmi (2021-11-07)

Luokanopettajien kokemuksia poikkeusolojen etäopetuksesta keväällä 2020

Koivula, Emmi
(07.11.2021)
Katso/Avaa
Koivula_Emmi_opinnayte.pdf (1.043Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112557091
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia poikkeusolojen aikaisesta etäopetuksesta ja siinä ilmenneistä haasteista. Tutkimuksen kohteena olivat keväällä 2020 etäopetuksessa luokilla 1–6 toimineet luokanopettajat. Tutkimus oli monimenetelmätutkimus ja siinä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Määrälliset aineistot analysoitiin IMB SPSS Statistic 27-ohjelmalla. Laadullisessa analyysissä toteutettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimus toteutettiin Webropol-verkkokyselynä syksyllä 2021 ja kyselyyn vastasi 148 luokanopettajaa, joista 140 oli naisia ja 5 miehiä. Vastaajista 3 ei halunnut kertoa sukupuoltaan. Kyselyyn osallistui luokanopettajia lähes kaikista eri maakunnista ympäri Suomea. Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, että poikkeusolojen etäopetus kuormitti luokanopettajia, erityisesti yli 10 vuotta luokanopettajana toimineita. Luokanopettajista 81 % vastasi työmäärän kasvaneen etäopetuksen aikana. Tuloksista selvisi myös, että yhteydenpitovälineitä käytettiin etäopetuksen aikana monipuolisesi. Eniten käytettiin koti-koulu yhteistyöohjelmistoja sekä videotapaamisia. Mahdollisuuksissa käyttää etäopetukseen tarvittavia työvälineitä oli huomattavia eroja luokanopettajien välillä. Lisäksi luokanopettajat kokivat etäopetuksen aikana haasteita vuorovaikutuksessa, oppilaiden arvioinnissa, käytettävissä olevissa resursseissa sekä opetusmahdollisuuksissa. Laadullisista tuloksista havaittiin etäopetuksen positiivisia puolia, joita olivat kollegiaalinen yhteistyö sekä etäopetuksen soveltuminen osalle oppilaista paremmin kuin lähiopetus. Tämän tutkimuksen mukaan luokanopettajat kokivat poikkeusolojen etäopetuksen kuormittavampana ja työmäärän suurempana kuin lähiopetuksen. Lisäksi yli 10 vuotta luokanopettajana toimineet kokivat työmäärän olleen työaikaansa nähden liiallista verrattuna alle 10 vuotta opettaneisiin. Tätä voidaan mahdollisesti selittää sillä, että tekniset valmiudet ovat vanhemmilla opettajilla heikommat kuin nuoremmilla opettajilla. Tekniseen osaamiseen tulisi jatkossa kiinnittää erityistä huomiota järjestämällä luokanopettajille lisäkoulutusta, jotta mahdollinen etäopetus ei kuormittaisi kokeneempia luokanopettajia näin merkittävästi tulevaisuudessa. Toisaalta etäopetuksessa koettuja positiivisia havaintoja olisi hyvä siirtää myös poikkeusolojen jälkeiseen opetukseen ja pyrkiä huomioimaan etäopetuksesta hyötyneiden oppilaiden tarpeet lähiopetuksessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9153]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste