Sosiaaliset suhteet ja toimijuus maahanmuuttotaustaisten nuorten toisen asteen koulutusvalinnoissa
Ivanis, Goran (2021-10-21)
Sosiaaliset suhteet ja toimijuus maahanmuuttotaustaisten nuorten toisen asteen koulutusvalinnoissa
Ivanis, Goran
(21.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112657315
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112657315
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen maahanmuuttotaustaisten nuorten toimijuuden rakentumista sosiaalisten suhteiden kautta toisen asteen koulutusvalinnassa. Tutkimukseni teoreettisena lähtökohtana on sidoksellinen ja relationaalinen toimijuus. Hyödynnän kahdeksalle 14–16-vuotiaalle maahanmuuttotaustaiselle nuorelle tekemiäni haastatteluja aineiston analyysissä. Analyysi tehdään aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan haastatelluilla nuorilla toisen asteen koulutusvalinnassa toimijuuden kannalta merkityksellisiä suhteita ovat suhteet vanhempiin, sisaruksiin, sukulaisiin, ystäviin ja koulun henkilökuntaan. Suhteilla oli erilaisia vaikutuksia ja nämä vaikutukset jäsensin kuuteen suhdetyyppiin: paine, ohjaus ja tieto, mahdollisuus, inspiraatio, tuki sekä sosiaalinen identifikaatio. Maahanmuuttotausta oli vaikuttamassa kolmessa ensin mainitussa suhdetyypissä.
Tämä tutkimus tarjoaa uuden tavan jäsentää maahanmuuttotaustaisten nuorten toimijuutta ja samalla se toimii myös lähtökohtana maahanmuuttotaustan vaikutusten tarkempaan tutkimukseen tulevaisuudessa. Esittelen pohdinnassani yhden tällaisen tutkimukseni tarjoaman lähtökohdan maahanmuuttotaustaisten toisen asteen oppilaiden koulutuspudokkuustekijöiden tutkimiseen.
Tutkimuksen tulosten mukaan haastatelluilla nuorilla toisen asteen koulutusvalinnassa toimijuuden kannalta merkityksellisiä suhteita ovat suhteet vanhempiin, sisaruksiin, sukulaisiin, ystäviin ja koulun henkilökuntaan. Suhteilla oli erilaisia vaikutuksia ja nämä vaikutukset jäsensin kuuteen suhdetyyppiin: paine, ohjaus ja tieto, mahdollisuus, inspiraatio, tuki sekä sosiaalinen identifikaatio. Maahanmuuttotausta oli vaikuttamassa kolmessa ensin mainitussa suhdetyypissä.
Tämä tutkimus tarjoaa uuden tavan jäsentää maahanmuuttotaustaisten nuorten toimijuutta ja samalla se toimii myös lähtökohtana maahanmuuttotaustan vaikutusten tarkempaan tutkimukseen tulevaisuudessa. Esittelen pohdinnassani yhden tällaisen tutkimukseni tarjoaman lähtökohdan maahanmuuttotaustaisten toisen asteen oppilaiden koulutuspudokkuustekijöiden tutkimiseen.