Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erityisluokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian käyttöä tukevat ja estävät tekijät

Kuoppala, Aaro (2021-11-08)

Erityisluokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian käyttöä tukevat ja estävät tekijät

Kuoppala, Aaro
(08.11.2021)
Katso/Avaa
Kuoppala_Aaro_opinnayte.pdf (607.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112657244
Tiivistelmä
Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää erityisluokanopettajien käyttämän tieto- ja viestintäteknologian (tvt) käyttöä eri opetuksen osa-alueilla, tvt:n käyttöä tukevia tekijöitä, käytön esteitä sekä tähän liittyviä kehitysehdotuksia. Tutkimukseen osallistui 6 erityisluokanopettajaa eräästä suomalaisesta koulusta. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Aineisto teemoiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti. Erityisluokanopettajien käyttämä tieto- ja viestintäteknologia oli opettajille tyypillistä, ja ainoa erityisopetukselle spesifi tvt:n käyttömahdollisuus oli apuvälineteknologia. Tvt:aa positiivisesti kuvaavia teemoja oli kolme. Tvt toimi oppilaita motivoivana ja apuvälineenä ja sen käyttöä perusteltiin pedagogisesti. Tvt:n käyttöä estävät teemat liittyivät opettajaan, oppilaaseen, pedagogiikkaan tai ympäristöön. Opettajaan liittyvät esteet olivat opettajan taitojen, ajan ja jaksamisen rajallisuus. Oppilaan kohdalla käyttöä estivät erityisen tuen tarve, kielteinen asenne ja motivaatio, salasanojen tuomat ongelmat, sekä itsenäisen työskentelyn taitojen ja lukutaidon heikkous. Pedagogisia syitä tvt:n käytön esteenä olivat muiden taitojen painottaminen alkuopetuksessa ja digitaalisen materiaalin koettu heikko laatu. Ympäristöön liittyviä esteitä olivat tekniset ongelmat, koulutuksen ongelmat ja ympäristö, jossa tvt asetettiin pedagogiikan edelle tai tvt:n käyttöön suhtauduttiin mustavalkoisesti. Havaitut kehitysehdotukset liittyivät koulutuksiin ja oppimateriaalien valintaan. Tulokset erityisesti tvt:n käytön esteiden osalta vastasivat aiempaa tutkimusta. Tutkimuksen rajoituksia olivat sen kohdistuminen ainoastaan yhden koulun opettajiin ja tutkittavien pieni joukko.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4963]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste