Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uudet tavat kokea vanhoja pelejä – modiyhteisöjen vertailu

Tahtonen, Patrick (2021-11-24)

Uudet tavat kokea vanhoja pelejä – modiyhteisöjen vertailu

Tahtonen, Patrick
(24.11.2021)
Katso/Avaa
Tahtonen_Patrick_opinnayte.pdf (1.761Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112957754
Tiivistelmä
Videopelien modaamisella eli muokkaamisella on merkittävä asema uusien pelikokemusten luomisessa. Modaamiseen liittyy usein myös vahvoja sosiaalisia tekijöitä, kun modaajat ja modien pelaajat muodostavat keskenään erilaisia yhteisöjä. Modaaminen kuitenkin rikkoo useassa tapauksessa tekijänoikeuslakeja, mikä tekee aiheesta kiistanalaisen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten modiyhteisön jäsenet suhtautuvat modattuun peliin ja sen ympärillä olevaan yhteisöön, ja mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia eri pelien modiyhteisöjen välillä on. Aineisto saatiin lähettämällä kolmeen eri modiyhteisöön kyselylomakkeita. Yhteensä 65 vastausta analysoimalla havaittiin mm. se, että modit herättivät käyttäjissä pääasiassa positiivisia tuntemuksia, kuten hauskuutta ja nostalgiaa. Yhteisöissä, joissa oli paljon nuoria jäseniä, ilmeni enemmän epäasialliseksi koettua käytöstä. Muut yhteisöjen eroavaisuudet olivat vähäisiä, ja ne pystyttiin yleensä selittämään alkuperäisen pelin tyypillä, sekä sillä keskityttiinkö yhteisössä pelkkään pelaamiseen vai sen lisäksi myös modaamiseen.
 
Video game modification or modding has a significant role in creation of new game experiences. Modding usually has strong social elements, when modders and mod players form various communities together. In many cases, modding violates copyright laws, which makes the topic controversial. This study aims to examine how mod community members react to the modded game and the community around it, as well as to map out similarities and differences between mod communities of different games. Data for the study came from questionnaires that were sent to three distinct mod communities. By analyzing answers from altogether 65 participants, it was found out that mods evoked positive feelings like fun and nostalgy. Turns out that in communities with plenty of young members, more toxic behavior was perceived. Other differences among communities were minor, and mostly they could be explained with the style of the original game, or whether the community was focused only on gameplay or also the modding itself.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4897]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste