Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilintarkastusasiakkaan ominaisuuksien vaikutus ISA 701 -standardin mukaiseen raportointiin : Key Audit Matters -raportointi Suomessa

Salminen, Inkeri (2021-11-15)

Tilintarkastusasiakkaan ominaisuuksien vaikutus ISA 701 -standardin mukaiseen raportointiin : Key Audit Matters -raportointi Suomessa

Salminen, Inkeri
(15.11.2021)
Katso/Avaa
Salminen_Inkeri_opinnayte.pdf (1.382Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120358866
Tiivistelmä
Yleisen edun kannalta merkittävien yhteisöjen tilintarkastajien on tullut raportoida ISA 701 -standardin mukaiset tilintarkastajan kannalta keskeiset seikat eli KAM:it (Key Audit Matters) tilintarkastuskertomuksissa 15.12.2016 päättyneiden tilikausien jälkeen. KAM-raportoinnin tavoitteena on parantaa tilintarkastuskertomuksen informaatioarvoa sen sidosryhmien silmissä. Tutkimuksissa on todettu KAM-raportoinnin ohjaavan tilinpäätöksen lukijoiden päätöksentekoa. Tässä tutkimuksessa selvitetään, vaikuttavatko suomalaisten listayhtiöiden ominaisuudet yhtiöiden tilintarkastuskertomuksissa raportoituihin tilintarkastuksen kannalta keskeisiin seikkoihin eli KAM:eihin.
Tutkimus toteutetaan empiirisenä tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytetään lineaarista regressioanalyysia. Selitettävänä muuttujana tutkimuksessa on tilintarkastuskertomuksissa raportoitujen KAM:ien lukumäärä. Selittävinä muuttujina tutkimuksessa ovat asiakasyhtiön koko, ikä, taloudellinen tila, tilintarkastajalle maksettu palkkio, rakenteen monimutkaisuus ja toimiala. Tutkimuksessa tarkastellaan yhtiöitä kolmelta Helsingin pörssin toimialalta. Toimialat ovat teknologia, rahoituspalvelut ja kotitaloustarvikkeet. Aineisto koostuu 36 eri yhtiön 132 tilinpäätöksestä ja tilintarkastuskertomuksesta vuosilta 2016–2019.
Ensinnäkin tutkimuksessa havaitaan, että keskimäärin raportoitujen KAM:ien lukumäärä on laskenut havaintovuosien aikana. Toiseksi tutkimuksessa havaitaan, että ainoastaan tilintarkastusasiakkaan ominaisuuksista tilitarkastajalle maksettu palkkio vaikuttaa tilastollisesti merkitsevästi positiivisesti tilintarkastuskertomuksessa raportoitujen KAM:ien lukumäärään. Korkeampi palkkio viestii asiakkaaseen yhdistetystä korkeammasta riskistä ja suurempien resurssien panostuksesta. Muilla asiakkaan ominaisuuksilla ei havaittu olevan tilastollisesti merkitsevää vaikutusta raportoitujen KAM:ien lukumäärään. Tulokset eivät tue kovinkaan vahvasti aiempien tutkimusten tuloksia, joissa on todettu asiakkaiden ominaisuuksien vaikuttavan KAM:ien raportointiin merkittävästi. Tulosten perusteella asiakkaan ominaisuudet eivät selitä Suomessa valituilla toimialoilla vahvasti KAM:ien raportointia.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4865]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste