Yritysvastuun vaikutus yrityskaupan jälkeiseen markkina-arvoon : Empiirinen tutkimus Yhdysvaltojen markkinoilta ostavan yrityksen näkökulmasta
Löf, Susanna (2021-11-26)
Yritysvastuun vaikutus yrityskaupan jälkeiseen markkina-arvoon : Empiirinen tutkimus Yhdysvaltojen markkinoilta ostavan yrityksen näkökulmasta
Löf, Susanna
(26.11.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120359121
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120359121
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan yritysvastuun ja yrityskaupan jälkeisen markkina-arvon välistä yhteyttä. Tutkimus toteutetaan Yhdysvaltojen markkinoilla ostavan yrityksen näkökulmasta vuosina 2009–2018. Koko yritysvastuun tason lisäksi tutkimuksessa analysoidaan tarkemmin, onko yritysvastuun ympäristöllisellä, sosiaalisella tai taloudellisella vastuullisuudella vaikutusta ostavan yrityksen yrityskaupan jälkeiseen markkina-arvoon. Analyyseissä käytettyjen kontrollimuuttujien avulla analysoidaan, millaisia mahdollisia vaikutuksia muilla tekijöillä on ostavan yrityksen markkina-arvoon.
Tutkielmassa esitetään kuusi eri hypoteesia, jotka perustuvat käsityksiin siitä, millainen vaikutus yritysvastuulla tai sen ulottuvuuksilla voisi olla ostavan yrityksen markkina-arvoon ja yritysvastuun tasoon. Hypoteesien testaus tapahtuu regressioanalyysien avulla ja metodina käytetään pienimmän neliösumman menetelmää. Regressiomallit ja niissä käytetyt muuttujat perustuvat aiempiin aihepiirin tutkimuksiin. Markkina-arvon muuttujana käytetään Tobinin Q:ta, joka kuvastaa myös markkinoiden odotuksia ja riskejä. Yritysvastuuta mitataan yritysten saamilla ESG-pisteytyksillä. Yrityskauppahavainnot on kerätty Thomson Financial’s Securities Data Company (SDC) Platinum -tietokannasta ja ESG-pisteytykset sekä taloudelliset tiedot Refinitiv Eikon-tietokannasta.
Empiirisen tutkimuksen perusteella yritysvastuulla ja ostavan yrityksen markkina-arvolla havaittiin tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Tämä tukee sidosryhmäajattelun mukaista käsitettä arvonluonnista kaikille sidosryhmille. Aiempien tutkimusten tulokset tukevat näitä. Yritysvastuun osa-alueista sosiaalisella ja taloudellisella vastuullisuudella havaittiin positiivista merkitsevää yhteyttä ostavan yrityksen markkina-arvoon. Yritysvastuun tason kasvun havaittiin pohjautuvan korkeamman yritysvastuutason kohdeyrityksen kanssa toteutettuun yrityskauppaan. Ostavat yritykset pystyivät kasvattamaan markkina-arvoaan toteuttamalla yrityskaupan korkeamman yritysvastuun tason kohdeyrityksen kanssa.
Saatujen tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että yritysvastuuseen panostamalla ostava yritys pystyy kasvattamaan markkina-arvoaan yrityskauppojen yhteydessä. Ostavien yritysten kannattaa toteuttaa yrityskauppa omaa yritysvastuun tasoa vastuullisemman kohdeyrityksen kanssa, sillä tällä tavoin yritysten markkina-arvo kasvaa yrityskaupan toteutuksen jälkeen. Tällaiset yrityskaupat auttoivat myös integroinnin ja oppimisen kautta kasvattamaan ostavan yrityksen vastuullisuutta. Yritysten kannattaa tulevaisuudessa panostaa entistä enemmän yritysvastuuseen, sillä tulosten valossa se voi auttaa välttämään osakkeenomistajien ja muiden sidosryhmien välisiä ristiriitaisia tahtotiloja. Yrityskauppoja tehdessä on erityisen tärkeää tutkia kohdeyrityksen yritysvastuullisuutta. Yhteiskunnallisessa mielessä yritysvastuun raportointisääntelyä tulisi laatia tiukemmaksi. Tämänhetkiset sääntelyt ovat liian tulkinnanvaraisia ja jättävät tilaa subjektiiviselle lähestymiselle. Mikäli yritykset raportoisivat standardoidummin ja luotettavammin yritysvastuullisuudestaan, olisi niiden helpompi vakuuttaa sidosryhmät vastuullisuudestaan ja oikeuttaa paikkansa yhteiskunnassa.
Tutkielmassa esitetään kuusi eri hypoteesia, jotka perustuvat käsityksiin siitä, millainen vaikutus yritysvastuulla tai sen ulottuvuuksilla voisi olla ostavan yrityksen markkina-arvoon ja yritysvastuun tasoon. Hypoteesien testaus tapahtuu regressioanalyysien avulla ja metodina käytetään pienimmän neliösumman menetelmää. Regressiomallit ja niissä käytetyt muuttujat perustuvat aiempiin aihepiirin tutkimuksiin. Markkina-arvon muuttujana käytetään Tobinin Q:ta, joka kuvastaa myös markkinoiden odotuksia ja riskejä. Yritysvastuuta mitataan yritysten saamilla ESG-pisteytyksillä. Yrityskauppahavainnot on kerätty Thomson Financial’s Securities Data Company (SDC) Platinum -tietokannasta ja ESG-pisteytykset sekä taloudelliset tiedot Refinitiv Eikon-tietokannasta.
Empiirisen tutkimuksen perusteella yritysvastuulla ja ostavan yrityksen markkina-arvolla havaittiin tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Tämä tukee sidosryhmäajattelun mukaista käsitettä arvonluonnista kaikille sidosryhmille. Aiempien tutkimusten tulokset tukevat näitä. Yritysvastuun osa-alueista sosiaalisella ja taloudellisella vastuullisuudella havaittiin positiivista merkitsevää yhteyttä ostavan yrityksen markkina-arvoon. Yritysvastuun tason kasvun havaittiin pohjautuvan korkeamman yritysvastuutason kohdeyrityksen kanssa toteutettuun yrityskauppaan. Ostavat yritykset pystyivät kasvattamaan markkina-arvoaan toteuttamalla yrityskaupan korkeamman yritysvastuun tason kohdeyrityksen kanssa.
Saatujen tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että yritysvastuuseen panostamalla ostava yritys pystyy kasvattamaan markkina-arvoaan yrityskauppojen yhteydessä. Ostavien yritysten kannattaa toteuttaa yrityskauppa omaa yritysvastuun tasoa vastuullisemman kohdeyrityksen kanssa, sillä tällä tavoin yritysten markkina-arvo kasvaa yrityskaupan toteutuksen jälkeen. Tällaiset yrityskaupat auttoivat myös integroinnin ja oppimisen kautta kasvattamaan ostavan yrityksen vastuullisuutta. Yritysten kannattaa tulevaisuudessa panostaa entistä enemmän yritysvastuuseen, sillä tulosten valossa se voi auttaa välttämään osakkeenomistajien ja muiden sidosryhmien välisiä ristiriitaisia tahtotiloja. Yrityskauppoja tehdessä on erityisen tärkeää tutkia kohdeyrityksen yritysvastuullisuutta. Yhteiskunnallisessa mielessä yritysvastuun raportointisääntelyä tulisi laatia tiukemmaksi. Tämänhetkiset sääntelyt ovat liian tulkinnanvaraisia ja jättävät tilaa subjektiiviselle lähestymiselle. Mikäli yritykset raportoisivat standardoidummin ja luotettavammin yritysvastuullisuudestaan, olisi niiden helpompi vakuuttaa sidosryhmät vastuullisuudestaan ja oikeuttaa paikkansa yhteiskunnassa.