”Koska jos itse ei jaksa, ei jaksa myöskään kannatella muita” : Varhaiskasvatuksen yksiköiden johtajien kokemuksia omasta työhyvinvoinnistaan ja henkilöstön työhyvinvoinnin johtamisesta
Torkkeli, Peppi (2021-11-09)
”Koska jos itse ei jaksa, ei jaksa myöskään kannatella muita” : Varhaiskasvatuksen yksiköiden johtajien kokemuksia omasta työhyvinvoinnistaan ja henkilöstön työhyvinvoinnin johtamisesta
Torkkeli, Peppi
(09.11.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120859556
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120859556
Tiivistelmä
Tämän pro gradu tutkielman tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen yksiköiden johtajien ymmärrystä työhyvinvoinnin käsitteestä tarkasteltuna psyykkisen ja sosiaalisen ulottuvuuden näkökulmista. Tavoitteena oli myös selvittää johtajien kokemuksia työhyvinvointiin vaikuttavista työn voimavara- ja kuormittavuustekijöistä, sekä sitä, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia johtajilla on henkilöstön työhyvinvoinnin johtamisesta. Pro gradu tutkielma koostuu kirjallisesta teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimusosiosta. Teoreettinen viitekehys pohjautuu varhaiskasvatuksen johtajuuden ja työhyvinvoinnin tutkimuksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatuksen yksiköiden johtajia Varsinais-Suomen alueelta. Haastateltavista kolmella oli yksi yksikkö johdettavanaan ja kolmella useampi yksikkö. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina tammikuussa 2021, ja aineiston analyysiin käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että johtajat eivät halunneet erottaa psyykkistä ja sosiaalista työhyvinvointia toisistaan, vaan käsittelivät niitä osittain samanaikaisesti. Varhaiskasvatustyö on johtajien kokemusten mukaan vuorovaikutuksellista työtä, jossa esimerkiksi ilmapiiri ja siihen liittyvä avoin keskustelu vaikuttavat selkeästi sekä sosiaaliseen että psyykkiseen työhyvinvointiin.
Tutkimustulosten perusteella johtajien merkittävimmät voimavaratekijät työssään ovat työn ja vapaa-ajan erottaminen toisistaan, tuki ja jaettu johtajuus sekä erilaiset motivoivat tekijät. Motivoiviksi tekijöiksi koettiin muun muassa se, että johtajat pääsevät työssään vaikuttamaan konkreettisesti varhaiskasvatukseen liittyviin asioihin, kuten lapsen kehityksen tukemiseen laadukkaan varhaiskasvatuksen kautta. Kuormittavuustekijöiksi taas koettiin rekrytointi ja sijaispula, usean yksikön johtaminen, resurssien puute sekä monen yksikön johtaminen. Tutkimuksen tulosten mukaan myös koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi johtajien työhön eri osa-alueilla.
Tutkimustulosten mukaan johtajille hyvinvoiva henkilökunta on yksi työn voimavaroista. Monen yksikön johtaminen vaikuttaa varhaiskasvatuksen yksiköiden johtajien työhyvinvointiin ja sitä kautta henkilöstön työhyvinvoinnin johtamiseen. Tulosten mukaan johtajat kokevat oman työhyvinvointinsa vaikuttavan suoraan henkilöstön työhyvinvointiin, minkä vuoksi siihen tulisi kiinnittää huomiota.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatuksen yksiköiden johtajia Varsinais-Suomen alueelta. Haastateltavista kolmella oli yksi yksikkö johdettavanaan ja kolmella useampi yksikkö. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina tammikuussa 2021, ja aineiston analyysiin käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että johtajat eivät halunneet erottaa psyykkistä ja sosiaalista työhyvinvointia toisistaan, vaan käsittelivät niitä osittain samanaikaisesti. Varhaiskasvatustyö on johtajien kokemusten mukaan vuorovaikutuksellista työtä, jossa esimerkiksi ilmapiiri ja siihen liittyvä avoin keskustelu vaikuttavat selkeästi sekä sosiaaliseen että psyykkiseen työhyvinvointiin.
Tutkimustulosten perusteella johtajien merkittävimmät voimavaratekijät työssään ovat työn ja vapaa-ajan erottaminen toisistaan, tuki ja jaettu johtajuus sekä erilaiset motivoivat tekijät. Motivoiviksi tekijöiksi koettiin muun muassa se, että johtajat pääsevät työssään vaikuttamaan konkreettisesti varhaiskasvatukseen liittyviin asioihin, kuten lapsen kehityksen tukemiseen laadukkaan varhaiskasvatuksen kautta. Kuormittavuustekijöiksi taas koettiin rekrytointi ja sijaispula, usean yksikön johtaminen, resurssien puute sekä monen yksikön johtaminen. Tutkimuksen tulosten mukaan myös koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi johtajien työhön eri osa-alueilla.
Tutkimustulosten mukaan johtajille hyvinvoiva henkilökunta on yksi työn voimavaroista. Monen yksikön johtaminen vaikuttaa varhaiskasvatuksen yksiköiden johtajien työhyvinvointiin ja sitä kautta henkilöstön työhyvinvoinnin johtamiseen. Tulosten mukaan johtajat kokevat oman työhyvinvointinsa vaikuttavan suoraan henkilöstön työhyvinvointiin, minkä vuoksi siihen tulisi kiinnittää huomiota.