Erityis- ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä moniammatillisesta työelämästä
Leinonen, Asta (2021-11-16)
Erityis- ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä moniammatillisesta työelämästä
Leinonen, Asta
(16.11.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120959856
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120959856
Tiivistelmä
Moniammatillinen yhteistyö on laaja-alainen ilmiö, johon vaikuttavat osaltaan sekä yksilön omat että laajemmin organisaation ja yhteiskunnan tasoiset tekijät. Opiskeluhuolto on opetus-, sosiaali- ja terveystoimen monialaista yhteistyötä, jota toteutetaan yhdessä oppilaan, huoltajien ja tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa. Vaikka moniammatillisella yhteistyöllä on monia mahdollisuuksia, vaatii se onnistuakseen tiettyjä edellytyksiä, kuten yhteisen asiantuntijuuden rakentumisen sekä erilaisten rajapintojen ylittämisen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden ja erityisopettajaopiskelijoiden näkemyksiä moniammatillisesta yhteistyöstä ja opiskeluhuollosta perusopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden kokemaa valmiutta työskennellä osana moniammatillista työyhteisöä. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Turun yliopiston viisi luokanopettajaopiskelijaa ja viisi erityisopettajaopiskelijaa. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä ja aineisto hankittiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin luokittelun ja teemoittelun avulla.
Tuloksista selvisi, että erityisopettajaopiskelijat näkivät moniammatillisen yhteistyön ulottuvan laajemmalle sektorille, kun taas luokanopettajaopiskelijat keskittyivät vastauksissaan enemmän koulun sisäisiin toimijoihin. Yhteistyötilanteessa luokanopettajaopiskelijat nostivat useammin esiin itse yhteistyötilanteen, kun taas erityisopettajaopiskelijat painottivat käytännön toimia ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Yhteisöllisen ja yksilökohtaisen opiskeluhuollon kohdalla merkittävää oli se, että kolme viidestä luokanopettajaopiskelijasta ei osannut kertoa mitä eroa on yhteisöllisellä ja yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tai mitkä eri toimijat niissä toimii. Jokainen haastateltavista suhtautui kuitenkin myönteisesti moniammatilliseen yhteistyöhön ja sen toteuttamiseen tulevaisuuden työelämässä, vaikkei kokenut omia valmiuksiaan välttämättä vielä riittävinä. Omat valmiudet toimia osana moniammatillista työyhteisöä koettiin erilaisina sen mukaan, oliko taustalla luokanopettajan vai erityisopettajan opinnot.
Koska tulevaisuuden opettajilta kaivataan uudenlaista osaamista ja uudenlaisiin haasteisiin vastaamista, on tarpeen kriittisesti tarkastella tämän päivän opettajankoulutusta ja koulutuslinjoja sekä niiden suhdetta työelämään. Moniammatillinen yhteistyö on merkittävä osa opettajan hyvinvoinnin ja jaksamisen tukemista, mutta tietotaidon ja käsitysten on oltava jokaisella toimijalla samat, jotta yhteistyöstä on mahdollista saada paras mahdollinen anti irti.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden ja erityisopettajaopiskelijoiden näkemyksiä moniammatillisesta yhteistyöstä ja opiskeluhuollosta perusopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden kokemaa valmiutta työskennellä osana moniammatillista työyhteisöä. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Turun yliopiston viisi luokanopettajaopiskelijaa ja viisi erityisopettajaopiskelijaa. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä ja aineisto hankittiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin luokittelun ja teemoittelun avulla.
Tuloksista selvisi, että erityisopettajaopiskelijat näkivät moniammatillisen yhteistyön ulottuvan laajemmalle sektorille, kun taas luokanopettajaopiskelijat keskittyivät vastauksissaan enemmän koulun sisäisiin toimijoihin. Yhteistyötilanteessa luokanopettajaopiskelijat nostivat useammin esiin itse yhteistyötilanteen, kun taas erityisopettajaopiskelijat painottivat käytännön toimia ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Yhteisöllisen ja yksilökohtaisen opiskeluhuollon kohdalla merkittävää oli se, että kolme viidestä luokanopettajaopiskelijasta ei osannut kertoa mitä eroa on yhteisöllisellä ja yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tai mitkä eri toimijat niissä toimii. Jokainen haastateltavista suhtautui kuitenkin myönteisesti moniammatilliseen yhteistyöhön ja sen toteuttamiseen tulevaisuuden työelämässä, vaikkei kokenut omia valmiuksiaan välttämättä vielä riittävinä. Omat valmiudet toimia osana moniammatillista työyhteisöä koettiin erilaisina sen mukaan, oliko taustalla luokanopettajan vai erityisopettajan opinnot.
Koska tulevaisuuden opettajilta kaivataan uudenlaista osaamista ja uudenlaisiin haasteisiin vastaamista, on tarpeen kriittisesti tarkastella tämän päivän opettajankoulutusta ja koulutuslinjoja sekä niiden suhdetta työelämään. Moniammatillinen yhteistyö on merkittävä osa opettajan hyvinvoinnin ja jaksamisen tukemista, mutta tietotaidon ja käsitysten on oltava jokaisella toimijalla samat, jotta yhteistyöstä on mahdollista saada paras mahdollinen anti irti.