Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erityis- ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä moniammatillisesta työelämästä

Leinonen, Asta (2021-11-16)

Erityis- ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä moniammatillisesta työelämästä

Leinonen, Asta
(16.11.2021)
Katso/Avaa
Leinonen_Asta_opinnayte.pdf (845.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120959856
Tiivistelmä
Moniammatillinen yhteistyö on laaja-alainen ilmiö, johon vaikuttavat osaltaan sekä yksilön omat että laajemmin organisaation ja yhteiskunnan tasoiset tekijät. Opiskeluhuolto on opetus-, sosiaali- ja terveystoimen monialaista yhteistyötä, jota toteutetaan yhdessä oppilaan, huoltajien ja tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa. Vaikka moniammatillisella yhteistyöllä on monia mahdollisuuksia, vaatii se onnistuakseen tiettyjä edellytyksiä, kuten yhteisen asiantuntijuuden rakentumisen sekä erilaisten rajapintojen ylittämisen.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden ja erityisopettajaopiskelijoiden näkemyksiä moniammatillisesta yhteistyöstä ja opiskeluhuollosta perusopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden kokemaa valmiutta työskennellä osana moniammatillista työyhteisöä. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Turun yliopiston viisi luokanopettajaopiskelijaa ja viisi erityisopettajaopiskelijaa. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä ja aineisto hankittiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin luokittelun ja teemoittelun avulla.

Tuloksista selvisi, että erityisopettajaopiskelijat näkivät moniammatillisen yhteistyön ulottuvan laajemmalle sektorille, kun taas luokanopettajaopiskelijat keskittyivät vastauksissaan enemmän koulun sisäisiin toimijoihin. Yhteistyötilanteessa luokanopettajaopiskelijat nostivat useammin esiin itse yhteistyötilanteen, kun taas erityisopettajaopiskelijat painottivat käytännön toimia ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Yhteisöllisen ja yksilökohtaisen opiskeluhuollon kohdalla merkittävää oli se, että kolme viidestä luokanopettajaopiskelijasta ei osannut kertoa mitä eroa on yhteisöllisellä ja yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tai mitkä eri toimijat niissä toimii. Jokainen haastateltavista suhtautui kuitenkin myönteisesti moniammatilliseen yhteistyöhön ja sen toteuttamiseen tulevaisuuden työelämässä, vaikkei kokenut omia valmiuksiaan välttämättä vielä riittävinä. Omat valmiudet toimia osana moniammatillista työyhteisöä koettiin erilaisina sen mukaan, oliko taustalla luokanopettajan vai erityisopettajan opinnot.

Koska tulevaisuuden opettajilta kaivataan uudenlaista osaamista ja uudenlaisiin haasteisiin vastaamista, on tarpeen kriittisesti tarkastella tämän päivän opettajankoulutusta ja koulutuslinjoja sekä niiden suhdetta työelämään. Moniammatillinen yhteistyö on merkittävä osa opettajan hyvinvoinnin ja jaksamisen tukemista, mutta tietotaidon ja käsitysten on oltava jokaisella toimijalla samat, jotta yhteistyöstä on mahdollista saada paras mahdollinen anti irti.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9426]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste